Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Acord de parteneriat între Universitatea din Oradea și C.J.C.P.C.T. Bihor

Pentru îmbunătățirea activității de cercetare a C.J.C.P.C.T. Bihor

Acord de parteneriat între Universitatea din Oradea și C.J.C.P.C.T. Bihor

Vineri după-amiază, 19 aprilie 2013, Universitatea din Oradea (U.O.) a semnat un acord de parteneriat cu Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Bihor (C.J.C.P.C.T.).

Semnarea acestui parteneriat a avut loc la inițiativa conducerii centrului. Lector univ. dr. Adrian Dume, directorul  C.J.C.P.C.T. Bihor, a precizat: „scopul principal al acestui parteneriat este acela de a îmbunătăți activitatea de cercetare  a C.J.C.P.C.T. și comunicarea cu cea mai importantă instituție de profil din spațiul Crișanei. Având în vedere resursele noastre și necesitatea urgentă a realizării unei baze de date și a continuării cercetării, atât timp cât încă mai avem ce investiga, parteneriatul cu Universitatea din Oradea reprezintă singura soluție viabilă pentru salvarea studierii anumitor aspecte ale culturii tradiționale legate de obiceiuri, meșteșuguri și folclor”.
Pentru început colaborarea se bazează pe patru obiective mari:
1.Oferirea de produse și servicii culturale diverse pentru satisfacerea nevoilor culturale comunitare, în scopul creșterii gradului de acces și de participare a cetățenilor la viața culturală
2.Conservarea, protejarea, transmiterea, promovarea și punerea în valoare a culturii tradiționale și a patrimoniului cultural imaterial
3.Educația permanentă și formarea profesională continuă, de interes comunitar în afara sistemelor formale de educație
4.Dotarea cu echipament de practică culturală necesară, transformarea în centre comunitare de acces la informație, cultură și coeziune socială, precum și diversificarea ofertei culturale, în țară și străinătate, creșterea gradului de acces și de participare a populației la viața culturală.  
Prof. univ. dr. Sorin Șipoș, prorector al U.O. pe managementul cercetării și relații internaționale (în foto), consideră că „acest acord reprezintă o oportunitate excelentă pentru instituția noastră pentru a oferi potențialul științific în folosul valorificării culturii tradiționale bihorene”.
Parteneriatul a fost încheiat pe o perioadă de cinci ani. (Olimpia Popoviciu)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 11:51:52 Ora standard a Europei de Est