Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Profesorul Boeriu cultivă arta înțelepciunii prin gândire

Salonta

Profesorul Boeriu cultivă arta înțelepciunii prin gândire

Pornim de la ipoteza unanim acceptată că toți elevii Colegiului Național „Arany Janos” din Salonta sunt inteligenți. Se oferă spre demonstrare concluzia că toți elevii doresc să-și folosească această inteligență în scop creativ-constructiv.

Este nevoie, așadar, de identificarea tipului de inteligență caracteristic fiecărui elev în parte și de aplicarea unei „teoreme” pe măsura gradului de șlefuire a inteligenței prin gândire logică și spirit analitic. q.e.d.
Aceasta este „tema pentru acasă” oferită tuturor elevilor de gimnaziu și liceu ai Colegiului Național „Arany Janos” din Salonta, în această primăvară, de către profesorul Romulus Boeriu, prin cartea „Ce tip de inteligență ai?” În volumul de peste 200 de pagini sunt cuprinse teste de logică din șapte domenii specifice nevoilor sociale imediate (limbaj, gândire spațial-vizuală, afaceri, practică, matematică, fizică, logică), asortate cu imagini laborioase, grafice, scheme detaliate, fotografii și figuri geometrice. Prin rezolvare, elevii își pot descoperi, defini, evalua și gestiona capacitatea intelectuală.
Pentru autorul acestei cărți inedite, „înțelepciunea” nu poate avea o definiție obiectivă. „Pentru mine, a fi înțelept înseamnă a înțelege că întrebarea „Ce trebuie să fac?” este mai importantă decât întrebarea „Ce vreau să fac?” Sunt convins că nu poți fi înțelept dacă nu înveți și nu citești. Animalele și calculatoarele pot fi inteligente, dar nu pot fi înțelepte. Animalele pentru că nu înțeleg cuvântul „trebuie”, calculatoarele pentru că nu înțeleg cuvântul „vreau”, ne-a declarat prof. Romulus Boeriu.
Volumul „Ce tip de inteligență ai?” dedicat elevilor salontani, are un destinatar special: „Am dedicat această primă carte fiului meu deoarece discuțiile cu el, de-a lungul anilor în care am reușit să-l fac să fie interesat de lectură, au inspirat multe dintre testele și întrebările prin care descoperim acum aspecte mai puțin evidente dar deosebit de profunde și interesante ale lumii în care trăim”, ne-a mărturisit seniorul Boeriu. Profesorul acceptă ideea că s-ar putea concepe o materie care ar avea ca scop dezvoltarea și modelarea creativ-contructivă a gândirii logice a elevului, dar lansează și o viziune de pionierat: „Dacă toate manualele ar conține și probleme sau întrebări care să solicite ceea ce se numește „gândirea laterală”, care pune în mișcare logica elevului, disciplinele școlare ar deveni mai interesante, mai productive, iar gândirea elevilor ar fi mai bine antrenată pentru a face față provocărilor societății digitale”.
Profesorul Romulus Boeriu promite o continuare a acestei cărți, „care este deja în lucru” și, într-un viitor apropiat, o nouă carte în care problemele filozofice sau științifice universale sunt prezentate pe înțelesul tuturor. „Problemele la care fac referire în această lucrare pseudo-beletristică sunt liberul arbitru, existența lui Dumnezeu, inteligența artificială, efectul-fluture, noțiunea de frumusețe, principiul antropic și altele subiecte tabu sau de la frontiera cunoașterii prezentate și exemplificate prin prisma unor povestiri ancorate în cotidian”, ne-a spus profesorul.
Primul tiraj al cărții „Ce tip de inteligență ai?” s-a „topit” în numai câteva zile de la ieșirea din tipografie. „În acest moment sunt în căutarea unei edituri pentru publicarea unui nou tiraj și pentru tipărirea următoarelor cărți aflate deja în lucru. Orice mână întinsă la e-mail: romulusboeriu@yahoo.com este binevenită. Inițial, eu am tipărit doar 300 de exemplare, pe cheltuiala mea și sper ca prin implicarea unei edituri serioase să putem oferi elevilor și profesorilor varianta color a acestei cărți, mult mai atractivă, precum și proiectele aflate deja în manuscris”, ne-a precizat prof. Romulus Boeriu.
Sorin PETRACHE

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:53:46 Ora standard a Europei de Est