Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Interviu cu directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Stimate cadre didactice, după cum ați putut remarca, de o bună bucată de vreme, suntem conectați direct la evenimentele importante care se petrec la Universitatea din Oradea. E și firesc. Aici se întâmplă lucruri remarcabile, care merită mediatizate, ținând exact de domeniul nostru.

Astăzi, ne-am propus să vă aducem în atenție Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic (D.P.P.P.D.), un departament cunoscut, „curtat” și îndrăgit de majoritatea cadrelor didactice. Procesul de reorganizare instituțională care a început la Universitatea din Oradea după alegerile din 2012 a produs unele „mutații” și în cadrul acestui departament, menite să genereze pentru directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, noi responsabilități, pe care dorește să ni le precizeze în cadrul interviului de față.
-Pentru început, stimată doamnă director, am dori să creionați misiunea D.P.P.P.D.-ului.
-Idealurile și valorile care ne susțin moral și emoțional și care jalonează întreaga noastră activitate se încadrează armonios în misiunea nobilă a Universității din Oradea, de a desfășura programe de formare inițială și continuă la cele mai ridicate standarde naționale și internaționale. Concret, D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică, propunându-și să contribuie într-o măsură substanțială la formarea inițială și perfecționarea continuă în domeniul pregătirii psihopedagogice a viitorilor profesori.
Civilizația contemporană recunoaște și susține tot mai mult rolul prioritar al educației, necesitatea optimizării pregătirii și creșterii permanente a prestigiului profesional al cadrelor didactice, calitatea pregătirii profesorului, care depinde nu numai de aprofundarea specialității, ci și de formarea psihopedagogică.
Ne propunem să producem, să oferim și să distribuim cele mai noi cunoștințe, capacități și abilități în domeniul educației, cât mai apropiate de solicitările naționale și internaționale, în domeniul științelor educației, psihologiei școlare, currriculumului, teoriei și metodologiei instruirii și evaluării, astfel încât să contribuie nemijlocit la modernizarea învățământului românesc.
-O misiune cu adevărat nobilă, pentru care trebuie să aveți și obiective strategice pe măsură.
-Desigur. Ele vizează în principal: asigurarea calității pregătirii psihopedagogice inițiale și continue a viitoarelor cadre didactice; formarea competențelor de a utiliza într-o măsură tot mai mare metode, tehnici și procedee de instruire în activitatea didactică și educațională din toate instituțiile școlare și universitare; perfecționarea continuă a modalităților și programelor de pregătire a cadrelor didactice în vederea obținerii gradelor didactice I și II; încurajarea unor inițiative interdisciplinare și interdomeniale, prin întărirea colaborării cu cadrele didactice de la toate facultățile prin activități sociale și culturale, cum ar fi extensii didactice și educaționale în cadrul unor instituții școlare din municipiu și județ; extinderea preocupărilor de consiliere psihoeducațională;
colaborarea pe plan internațional prin accesarea unor proiecte europene; creșterea anvergurii cercetărilor științifice realizate de cadrele didactice ale D.P.P.P.D. prin publicarea unor studii de specialitate; optimizarea sistemului de parteneriate cu alte instituții educative, sociale și culturale, locale, naționale, transfrontaliere și internaționale.
-Care sunt documentele oficiale care jalonează activitatea departamentului în formarea și perfecționarea cadrelor didactice?
-Activitatea D.P.P.P.D.-ului se desfășoară în baza Legii nr. 1/2011 – Legea educației naționale și a Ordinului Ministrului nr. 5745/13.09.2012, publicat în Monitorul Oficial partea I nr. 657 / 17.09.2012 care delimitează metodologia-cadru a programei de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesiunea didactică.
-O întrebare la „modă”, dar indiscretă. Sunteți în criză?
- Nu am putea spune că la noi totul e roz, dar D.P.P.P.D. de la Universitatea din Oradea are șanse bune de a-și îndeplini în condiții optime misiunea și obiectivele strategice, deoarece dispune de resurse materiale și financiare importante, de personal administrativ calificat și mai ales de cadre didactice bine pregătite profesional, științific și cultural, care se bucură de prestigiu, atât în țară, cât și în străinătate.
- Care sunt direcțiile Planului științific de cercetare pentru perioada următoare?
-1.Dispunem de Baze de date cu modele de bune practici în ce privește „Școala altfel”. Rezultatele cercetării vor sta la baza optimizării curriculumului D.P.P.P.D., a renovării strategiilor perfecționării metodelor și procedurilor de instruire și evaluare. Materialele de sinteză vor fi publicate în volumul colectiv al D.P.P.P.D. și în revista studențească „Vreau să fiu profesor”.
2. Vorbim de Experimentarea unor modele / stiluri noi de instruire, iar rezultatele experimentului vor fi cuantificate prin teste de cunoștințe și abilități stabilite înainte de demararea testelor de cunoștințe și abilități stabilite, înainte de demararea programului de instruire experimental.
3.În al treilea rând, avem în vedere Noi direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior. În acest sens vor fi experimentate noile direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior în concordanță cu cerințele standardelor de calitate cerute de teoria și metodologia evaluării. În prealabil vor fi testați și propuși spre experimentare serii de itemi obiectivi, semi obiectivi și subiectivi pentru disciplinele cuprinse în ariile curriculare. Se va propune un program de optimizare a evaluării elevilor și studenților.
4. Cea de-a IV-a direcție vizează Pregătirea prin sistemul e-learning a examenelor de gradul didactic II. Motivația? Este o modalitate mai avantajoasă de comunicare și scutește cadrele didactice de efort și costuri de deplasare la pregătire.
5.Cea mai importantă direcție ține de imaginea cadrului didactic în comunitate. Cum sunt percepute, privite cadrelor didactice în societatea actuală. Se observă o scădere a prestigiului profesorilor de la toate nivelurile precum și o deteriorare rapidă a calității activității educaționale greu de monitorizat și ameliorat.
-Haideți să ne referim și la oferta educațională, la formarea inițială și continuă, privită din punct de vedere statistic.
-La acest capitol stăm cât se poate de bine; avem peste 3.000 de studenți înscriși la nivelul I, de licență și peste 1.000 la nivelul II, la master. Avem peste 250 de cursanți înscriși la programul postuniversitar. Și candidații înscriși la gradele didactice trec de 1.000: 452 la gradul II și 632 la gradul I.
-După câte știm excelați și la capitolul parteneriate naționale și internaționale.
-Se poate spune și așa. Vorbim de parteneriate naționale cu I.S.J. și C.C.D. din 12 județe: Bihor, Sălaj, Satu Mare, Maramureș, Arad, Cluj, Timiș, Alba, Suceava, Hunedoara, Bistrița-Năsăud și Brașov; de parteneriate internaționale cu universități din 11 țări: Marea Britanie, Suedia, Scoția, Norvegia, Austria, Ungaria, Italia, Belgia, Olanda, Spania și Turcia.
-Vineri, v-am remarcat la conferința internațională. Care ar fi evenimentele care v-au marcat și pe care doriți să le evidențiați la ora adevărului?
-Multe au fost, dar nu mă voi opri decât la
șase dintre ele: Sesiunea anuală de comunicări științifice cu participare internațională „Mentoratul – între profesie și artă” (2008), „Competențe și capabilități în educație” (2009), „Gândirea pozitivă, aplicații și implicații în științele educației” (2010), „Educația pentru toți – o școală pentru fiecare” (2011), Managementul calității în formarea personalului didactic” (2012) și în curs de derulare „Cercetarea convergentă în domeniul științelor educației” (2013).
-Ce ați mai dori să adăugați în încheierea interviului?
-Atât în calitate de director, cât și în numele întregului personal al D.P.P.P.D. adresez o invitație specială tinerilor studenți, de a urma Programul de formare psihopedagogică, de a urma cursurile noastre atât la nivelul I, cât și la nivelul II. Ne angajăm să le oferim activități de foarte bună calitate, activități de consiliere psihopedagogică, de mentorat, precum și de îndrumare apropiată, susținută de procedee didactice și instrucționale eficiente.
-Vă mulțumim pentru interviu. Plăcerea a fost de partea noastră! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”.

 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:22:32 Ora standard a Europei de Est