Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Interviu cu directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Stimate cadre didactice, după cum ați putut remarca, de o bună bucată de vreme, suntem conectați direct la evenimentele importante care se petrec la Universitatea din Oradea. E și firesc. Aici se întâmplă lucruri remarcabile, care merită mediatizate, ținând exact de domeniul nostru.

Astăzi, ne-am propus să vă aducem în atenție Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic (D.P.P.P.D.), un departament cunoscut, „curtat” și îndrăgit de majoritatea cadrelor didactice. Procesul de reorganizare instituțională care a început la Universitatea din Oradea după alegerile din 2012 a produs unele „mutații” și în cadrul acestui departament, menite să genereze pentru directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, noi responsabilități, pe care dorește să ni le precizeze în cadrul interviului de față.
-Pentru început, stimată doamnă director, am dori să creionați misiunea D.P.P.P.D.-ului.
-Idealurile și valorile care ne susțin moral și emoțional și care jalonează întreaga noastră activitate se încadrează armonios în misiunea nobilă a Universității din Oradea, de a desfășura programe de formare inițială și continuă la cele mai ridicate standarde naționale și internaționale. Concret, D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică, propunându-și să contribuie într-o măsură substanțială la formarea inițială și perfecționarea continuă în domeniul pregătirii psihopedagogice a viitorilor profesori.
Civilizația contemporană recunoaște și susține tot mai mult rolul prioritar al educației, necesitatea optimizării pregătirii și creșterii permanente a prestigiului profesional al cadrelor didactice, calitatea pregătirii profesorului, care depinde nu numai de aprofundarea specialității, ci și de formarea psihopedagogică.
Ne propunem să producem, să oferim și să distribuim cele mai noi cunoștințe, capacități și abilități în domeniul educației, cât mai apropiate de solicitările naționale și internaționale, în domeniul științelor educației, psihologiei școlare, currriculumului, teoriei și metodologiei instruirii și evaluării, astfel încât să contribuie nemijlocit la modernizarea învățământului românesc.
-O misiune cu adevărat nobilă, pentru care trebuie să aveți și obiective strategice pe măsură.
-Desigur. Ele vizează în principal: asigurarea calității pregătirii psihopedagogice inițiale și continue a viitoarelor cadre didactice; formarea competențelor de a utiliza într-o măsură tot mai mare metode, tehnici și procedee de instruire în activitatea didactică și educațională din toate instituțiile școlare și universitare; perfecționarea continuă a modalităților și programelor de pregătire a cadrelor didactice în vederea obținerii gradelor didactice I și II; încurajarea unor inițiative interdisciplinare și interdomeniale, prin întărirea colaborării cu cadrele didactice de la toate facultățile prin activități sociale și culturale, cum ar fi extensii didactice și educaționale în cadrul unor instituții școlare din municipiu și județ; extinderea preocupărilor de consiliere psihoeducațională;
colaborarea pe plan internațional prin accesarea unor proiecte europene; creșterea anvergurii cercetărilor științifice realizate de cadrele didactice ale D.P.P.P.D. prin publicarea unor studii de specialitate; optimizarea sistemului de parteneriate cu alte instituții educative, sociale și culturale, locale, naționale, transfrontaliere și internaționale.
-Care sunt documentele oficiale care jalonează activitatea departamentului în formarea și perfecționarea cadrelor didactice?
-Activitatea D.P.P.P.D.-ului se desfășoară în baza Legii nr. 1/2011 – Legea educației naționale și a Ordinului Ministrului nr. 5745/13.09.2012, publicat în Monitorul Oficial partea I nr. 657 / 17.09.2012 care delimitează metodologia-cadru a programei de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesiunea didactică.
-O întrebare la „modă”, dar indiscretă. Sunteți în criză?
- Nu am putea spune că la noi totul e roz, dar D.P.P.P.D. de la Universitatea din Oradea are șanse bune de a-și îndeplini în condiții optime misiunea și obiectivele strategice, deoarece dispune de resurse materiale și financiare importante, de personal administrativ calificat și mai ales de cadre didactice bine pregătite profesional, științific și cultural, care se bucură de prestigiu, atât în țară, cât și în străinătate.
- Care sunt direcțiile Planului științific de cercetare pentru perioada următoare?
-1.Dispunem de Baze de date cu modele de bune practici în ce privește „Școala altfel”. Rezultatele cercetării vor sta la baza optimizării curriculumului D.P.P.P.D., a renovării strategiilor perfecționării metodelor și procedurilor de instruire și evaluare. Materialele de sinteză vor fi publicate în volumul colectiv al D.P.P.P.D. și în revista studențească „Vreau să fiu profesor”.
2. Vorbim de Experimentarea unor modele / stiluri noi de instruire, iar rezultatele experimentului vor fi cuantificate prin teste de cunoștințe și abilități stabilite înainte de demararea testelor de cunoștințe și abilități stabilite, înainte de demararea programului de instruire experimental.
3.În al treilea rând, avem în vedere Noi direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior. În acest sens vor fi experimentate noile direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior în concordanță cu cerințele standardelor de calitate cerute de teoria și metodologia evaluării. În prealabil vor fi testați și propuși spre experimentare serii de itemi obiectivi, semi obiectivi și subiectivi pentru disciplinele cuprinse în ariile curriculare. Se va propune un program de optimizare a evaluării elevilor și studenților.
4. Cea de-a IV-a direcție vizează Pregătirea prin sistemul e-learning a examenelor de gradul didactic II. Motivația? Este o modalitate mai avantajoasă de comunicare și scutește cadrele didactice de efort și costuri de deplasare la pregătire.
5.Cea mai importantă direcție ține de imaginea cadrului didactic în comunitate. Cum sunt percepute, privite cadrelor didactice în societatea actuală. Se observă o scădere a prestigiului profesorilor de la toate nivelurile precum și o deteriorare rapidă a calității activității educaționale greu de monitorizat și ameliorat.
-Haideți să ne referim și la oferta educațională, la formarea inițială și continuă, privită din punct de vedere statistic.
-La acest capitol stăm cât se poate de bine; avem peste 3.000 de studenți înscriși la nivelul I, de licență și peste 1.000 la nivelul II, la master. Avem peste 250 de cursanți înscriși la programul postuniversitar. Și candidații înscriși la gradele didactice trec de 1.000: 452 la gradul II și 632 la gradul I.
-După câte știm excelați și la capitolul parteneriate naționale și internaționale.
-Se poate spune și așa. Vorbim de parteneriate naționale cu I.S.J. și C.C.D. din 12 județe: Bihor, Sălaj, Satu Mare, Maramureș, Arad, Cluj, Timiș, Alba, Suceava, Hunedoara, Bistrița-Năsăud și Brașov; de parteneriate internaționale cu universități din 11 țări: Marea Britanie, Suedia, Scoția, Norvegia, Austria, Ungaria, Italia, Belgia, Olanda, Spania și Turcia.
-Vineri, v-am remarcat la conferința internațională. Care ar fi evenimentele care v-au marcat și pe care doriți să le evidențiați la ora adevărului?
-Multe au fost, dar nu mă voi opri decât la
șase dintre ele: Sesiunea anuală de comunicări științifice cu participare internațională „Mentoratul – între profesie și artă” (2008), „Competențe și capabilități în educație” (2009), „Gândirea pozitivă, aplicații și implicații în științele educației” (2010), „Educația pentru toți – o școală pentru fiecare” (2011), Managementul calității în formarea personalului didactic” (2012) și în curs de derulare „Cercetarea convergentă în domeniul științelor educației” (2013).
-Ce ați mai dori să adăugați în încheierea interviului?
-Atât în calitate de director, cât și în numele întregului personal al D.P.P.P.D. adresez o invitație specială tinerilor studenți, de a urma Programul de formare psihopedagogică, de a urma cursurile noastre atât la nivelul I, cât și la nivelul II. Ne angajăm să le oferim activități de foarte bună calitate, activități de consiliere psihopedagogică, de mentorat, precum și de îndrumare apropiată, susținută de procedee didactice și instrucționale eficiente.
-Vă mulțumim pentru interviu. Plăcerea a fost de partea noastră! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”.

 

Trimite email
vineri, 26 aprilie 2024, 18:27:14 Ora de vară a Europei de Est