Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Interviu cu directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Stimate cadre didactice, după cum ați putut remarca, de o bună bucată de vreme, suntem conectați direct la evenimentele importante care se petrec la Universitatea din Oradea. E și firesc. Aici se întâmplă lucruri remarcabile, care merită mediatizate, ținând exact de domeniul nostru.

Astăzi, ne-am propus să vă aducem în atenție Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic (D.P.P.P.D.), un departament cunoscut, „curtat” și îndrăgit de majoritatea cadrelor didactice. Procesul de reorganizare instituțională care a început la Universitatea din Oradea după alegerile din 2012 a produs unele „mutații” și în cadrul acestui departament, menite să genereze pentru directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, noi responsabilități, pe care dorește să ni le precizeze în cadrul interviului de față.
-Pentru început, stimată doamnă director, am dori să creionați misiunea D.P.P.P.D.-ului.
-Idealurile și valorile care ne susțin moral și emoțional și care jalonează întreaga noastră activitate se încadrează armonios în misiunea nobilă a Universității din Oradea, de a desfășura programe de formare inițială și continuă la cele mai ridicate standarde naționale și internaționale. Concret, D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică, propunându-și să contribuie într-o măsură substanțială la formarea inițială și perfecționarea continuă în domeniul pregătirii psihopedagogice a viitorilor profesori.
Civilizația contemporană recunoaște și susține tot mai mult rolul prioritar al educației, necesitatea optimizării pregătirii și creșterii permanente a prestigiului profesional al cadrelor didactice, calitatea pregătirii profesorului, care depinde nu numai de aprofundarea specialității, ci și de formarea psihopedagogică.
Ne propunem să producem, să oferim și să distribuim cele mai noi cunoștințe, capacități și abilități în domeniul educației, cât mai apropiate de solicitările naționale și internaționale, în domeniul științelor educației, psihologiei școlare, currriculumului, teoriei și metodologiei instruirii și evaluării, astfel încât să contribuie nemijlocit la modernizarea învățământului românesc.
-O misiune cu adevărat nobilă, pentru care trebuie să aveți și obiective strategice pe măsură.
-Desigur. Ele vizează în principal: asigurarea calității pregătirii psihopedagogice inițiale și continue a viitoarelor cadre didactice; formarea competențelor de a utiliza într-o măsură tot mai mare metode, tehnici și procedee de instruire în activitatea didactică și educațională din toate instituțiile școlare și universitare; perfecționarea continuă a modalităților și programelor de pregătire a cadrelor didactice în vederea obținerii gradelor didactice I și II; încurajarea unor inițiative interdisciplinare și interdomeniale, prin întărirea colaborării cu cadrele didactice de la toate facultățile prin activități sociale și culturale, cum ar fi extensii didactice și educaționale în cadrul unor instituții școlare din municipiu și județ; extinderea preocupărilor de consiliere psihoeducațională;
colaborarea pe plan internațional prin accesarea unor proiecte europene; creșterea anvergurii cercetărilor științifice realizate de cadrele didactice ale D.P.P.P.D. prin publicarea unor studii de specialitate; optimizarea sistemului de parteneriate cu alte instituții educative, sociale și culturale, locale, naționale, transfrontaliere și internaționale.
-Care sunt documentele oficiale care jalonează activitatea departamentului în formarea și perfecționarea cadrelor didactice?
-Activitatea D.P.P.P.D.-ului se desfășoară în baza Legii nr. 1/2011 – Legea educației naționale și a Ordinului Ministrului nr. 5745/13.09.2012, publicat în Monitorul Oficial partea I nr. 657 / 17.09.2012 care delimitează metodologia-cadru a programei de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesiunea didactică.
-O întrebare la „modă”, dar indiscretă. Sunteți în criză?
- Nu am putea spune că la noi totul e roz, dar D.P.P.P.D. de la Universitatea din Oradea are șanse bune de a-și îndeplini în condiții optime misiunea și obiectivele strategice, deoarece dispune de resurse materiale și financiare importante, de personal administrativ calificat și mai ales de cadre didactice bine pregătite profesional, științific și cultural, care se bucură de prestigiu, atât în țară, cât și în străinătate.
- Care sunt direcțiile Planului științific de cercetare pentru perioada următoare?
-1.Dispunem de Baze de date cu modele de bune practici în ce privește „Școala altfel”. Rezultatele cercetării vor sta la baza optimizării curriculumului D.P.P.P.D., a renovării strategiilor perfecționării metodelor și procedurilor de instruire și evaluare. Materialele de sinteză vor fi publicate în volumul colectiv al D.P.P.P.D. și în revista studențească „Vreau să fiu profesor”.
2. Vorbim de Experimentarea unor modele / stiluri noi de instruire, iar rezultatele experimentului vor fi cuantificate prin teste de cunoștințe și abilități stabilite înainte de demararea testelor de cunoștințe și abilități stabilite, înainte de demararea programului de instruire experimental.
3.În al treilea rând, avem în vedere Noi direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior. În acest sens vor fi experimentate noile direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior în concordanță cu cerințele standardelor de calitate cerute de teoria și metodologia evaluării. În prealabil vor fi testați și propuși spre experimentare serii de itemi obiectivi, semi obiectivi și subiectivi pentru disciplinele cuprinse în ariile curriculare. Se va propune un program de optimizare a evaluării elevilor și studenților.
4. Cea de-a IV-a direcție vizează Pregătirea prin sistemul e-learning a examenelor de gradul didactic II. Motivația? Este o modalitate mai avantajoasă de comunicare și scutește cadrele didactice de efort și costuri de deplasare la pregătire.
5.Cea mai importantă direcție ține de imaginea cadrului didactic în comunitate. Cum sunt percepute, privite cadrelor didactice în societatea actuală. Se observă o scădere a prestigiului profesorilor de la toate nivelurile precum și o deteriorare rapidă a calității activității educaționale greu de monitorizat și ameliorat.
-Haideți să ne referim și la oferta educațională, la formarea inițială și continuă, privită din punct de vedere statistic.
-La acest capitol stăm cât se poate de bine; avem peste 3.000 de studenți înscriși la nivelul I, de licență și peste 1.000 la nivelul II, la master. Avem peste 250 de cursanți înscriși la programul postuniversitar. Și candidații înscriși la gradele didactice trec de 1.000: 452 la gradul II și 632 la gradul I.
-După câte știm excelați și la capitolul parteneriate naționale și internaționale.
-Se poate spune și așa. Vorbim de parteneriate naționale cu I.S.J. și C.C.D. din 12 județe: Bihor, Sălaj, Satu Mare, Maramureș, Arad, Cluj, Timiș, Alba, Suceava, Hunedoara, Bistrița-Năsăud și Brașov; de parteneriate internaționale cu universități din 11 țări: Marea Britanie, Suedia, Scoția, Norvegia, Austria, Ungaria, Italia, Belgia, Olanda, Spania și Turcia.
-Vineri, v-am remarcat la conferința internațională. Care ar fi evenimentele care v-au marcat și pe care doriți să le evidențiați la ora adevărului?
-Multe au fost, dar nu mă voi opri decât la
șase dintre ele: Sesiunea anuală de comunicări științifice cu participare internațională „Mentoratul – între profesie și artă” (2008), „Competențe și capabilități în educație” (2009), „Gândirea pozitivă, aplicații și implicații în științele educației” (2010), „Educația pentru toți – o școală pentru fiecare” (2011), Managementul calității în formarea personalului didactic” (2012) și în curs de derulare „Cercetarea convergentă în domeniul științelor educației” (2013).
-Ce ați mai dori să adăugați în încheierea interviului?
-Atât în calitate de director, cât și în numele întregului personal al D.P.P.P.D. adresez o invitație specială tinerilor studenți, de a urma Programul de formare psihopedagogică, de a urma cursurile noastre atât la nivelul I, cât și la nivelul II. Ne angajăm să le oferim activități de foarte bună calitate, activități de consiliere psihopedagogică, de mentorat, precum și de îndrumare apropiată, susținută de procedee didactice și instrucționale eficiente.
-Vă mulțumim pentru interviu. Plăcerea a fost de partea noastră! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”.

 

Trimite email
luni, 3 noiembrie 2025, 15:42:37 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).