Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Piticii din clasele I știu mai multe și sunt mai buni!

După săptămâna altfel

Piticii din clasele I știu mai multe și sunt mai buni!

Pentru elevii claselor I, de la Eco-Școala „Avram Iancu” Oradea, săptămâna 1-5 aprilie 2013 a fost una deosebită.

Săptămâna a început cu o excursie la Peștera Urșilor. Elevii claselor I A, B, C și D, însoțiți de doamnele prof. Elena Bejușca, Marta Lovas, Ramona Anghel și Claudia Bei, s-au îmbarcat luni dimineața în două autocare și au pornit spre Chișcău. Deși afară era frig și începuse să ningă, atmosfera din autocar era caldă și veselă. Copiii au cântat, au spus ghicitori, glume, au râs foarte mult. În interiorul peșterii au fost fascinați de acele formațiuni din calcar, de stalactite și stalagmite, de coloane, de personajele din povești, atât de îndrăgite de ei, toate fiind opere de artă ale naturii. Cel mai mult i-au interesat scheletele urșilor și cum au ajuns acestea acolo. După vizitarea peșterii, grupul vesel s-a oprit la muzeul din sat. Au văzut unelte foarte vechi, război de țesut, o odaie țărănească gătită cu scoarțe, cuverturi, covoare, ștergare, toate țesute și cusute în casă de femei harnice și pricepute.
Activitatea de marți, 2 aprilie, s-a desfășurat la școală, în sala de clasă. Invitatul de onoare a fost stomatologul școlii. Pentru o mai bună înțelegere a lecției, li s-a prezentat copiilor un mulaj al danturii umane. Copiii au fost încântați să exerseze periajul corect pe acel mulaj. Au aflat multe lucruri folositoare despre igiena dentară și cât de importantă este alimentația pentru a avea dinți sănătoși. La finalul activității, copiii au fost răsplătiți cu produse de igienă dentară și pliante.
Ziua de miercuri a fost rezervată igienizării sălii de clasă. Copiii s-au înarmat cu cârpe și tot felul de produse de curățenie și au pornit bătălia împotriva microbilor.
Au făcut ordine în dulapuri, au șters praful, au măturat, au șters pardoseala, tabla, au udat florile din sala de clasă și de pe coridor. Elevii s-au bucurat că învață într-o sală de clasă luminoasă și curată.
Vizita la Imprimeria de Vest, de joi ,le-a adus copiilor o și mai mare bucurie.
La intrarea în tipografie, li s-a făcut un instructaj foarte serios, în vederea evitării accidentelor. Pe tot parcursul vizitei aceștia au fost cuminți și atenți. Aici au văzut pe viu drumul cărții, au asistat la tipărirea foilor, la legarea acestora și la copertare. Au învățat să prețuiască și mai mult cărțile, să le citească, să le îngrijească, să-i respecte pe cei care muncesc din greu la tipărirea lor.
Și pentru că săptămâna a început bine, era obligatoriu să se încheie și mai bine. Unde? La film, împreună cu dnele înv. și dra prof. de arte plastice Alina Bejușca. Transportul până la Oradea Shopping City a fost asigurat de părinții copiilor din clasele I A, B, C și D. Filmul de desene animate „The Croods”, în 3D, a fost unul vesel, distractiv, dar educativ în același timp. Copiii au învățat să prețuiască familia, pe cei dragi, să se ajute la greu și să lupte pentru a-și îndeplini idealurile.
Într-adevăr, a fost o săptămână minunată; de-acum, piticii din clasele I știu mai multe și sunt mai buni. (prof. Bejușca Elena)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:03 Ora standard a Europei de Est