Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala din Inand – o școală de ecologiști

Proiecte transfrontaliere (la)

Școala din Inand – o școală de ecologiști

La Școala cu clasele I-VIII din Inand (comuna Cefa), există o tradiție în ceea ce privește preocuparea specială pentru ecologie, încă înainte de ’89, grație dlui profesor Viorel Jurcan, un ecologist convins, care le-a „inoculat” elevilor microbul ecologiei, convertindu-i spre lumea mirifică a naturii binecuvântate (o asumare responsabilă de care profesorul de istorie și geografie se simte mândru).

Opțional de educație ecologică ... încă de la grădiniță
Pentru ca mlădițele să se formeze în direcția dorită, la Inand, educația ecologică începe încă din învățământul preșcolar (cu un opțional), iar ambientul creat în noul local al preșcolarilor și elevilor din ciclul primar oferă toate condițiile pentru implementarea de noi proiecte ecologice.
„Vorbim despre proiecte de colaborare transfrontalieră încă din anul 2000 (de la 9 mai), de la înfrățirea comunei Cefa cu Sarkadkerestur (o comună din Ungaria), urmată de o alta, cu localitatea Geszt (la 1 decembrie 2005), iar cea de-a treia înfrățire urmează să o avem vineri, 29 februarie 2008, cu Biharugra, când așteptăm sosirea la Cefa a unei delegații de zece persoane din Biharugra, în frunte cu primarul localității și directorul școlii, așa după cum ne spunea ieri (marți, 26 februarie 2008) profesorul coordonator al școlii din Inand, dl Viorel Jurcan.
În vară (între 9 și 15 iulie 2007), proiectul transfrontalier s-a materializat cu o tabără ecologică la care au participat câte nouă elevi din Sarkadkerestur și Geszt, plus doi profesori, alături de elevii din Inand și Cefa. Programul taberei a fost foarte bogat și variat, dând ocazie partenerilor noștri de proiect să viziteze nenumărate obiective cultural turistice importante din municipiile Oradea și Salonta, dar și din județ (Băile Felix și Chișcău). Nu au lipsit din meniul bine condimentat jocurile distractive, concursurile și meciurile de fotbal, încheiate cu premierea câștigătorilor.”
Marșul și târgul ecologic
Domnul profesor ne-a vorbit apoi despre un alt proiect transfrontalier, inițiat de o fundație din comuna Borș, intitulat „Școlarii euroregiunii Bihar-Bihor în căutarea valorilor locale”, proiect la care au participat 17 echipaje de câte cinci elevi fiecare, din Ungaria și România. Comportându-se foarte bine, membrii echipajului școlii din Inand (alcătuit din elevii Ionuț Chiș, Sergiu Ruje, Papik Anita, Roxana Șerban și Giovani Gorun) au câștigat o tabără de o săptămână în Munții Apuseni, la Rimetea (în județul Cluj). O contribuție în reușita echipajului a avut-o și echipa de dascăli care i-a îndrumat în timpul proiectului (Viorica Popa, Monica Felherț, Lăcrimioara Cozma și Viorel Jurcan).
În cadrul unui alt proiect, intitulat „Educația ecologică și de protecția mediului înconjurător prin activități școlare și extrașcolare în școală și comunitate” sunt implicați zeci de elevi de la școala din Inand, astfel încât, putem spune, fără să greșim, vorba domnului profesor Viorel Jurcan, că Școala cu clasele I-VIII din Inand este o școală de ecologiști. Proiectul este finanțat de Administrația Fondului pentru Mediu, care, în parteneriat cu fundația Pro Europa Oradea, și cu sprijinul A.P.M. România și Inspectoratul Școlar Bihor, a organizat două manifestări deosebite, bine primite de micii ecologiști din Inand, și nu numai. Este vorba despre Marșul ecologic și Târgul ecologic. La Marșul ecologic au fost invitați și elevi de la Școala din Cefa, dar și din Germania și Ungaria. Oaspeții de peste hotare au rămas plăcut surprinși, mai cu seamă de Târgul ecologic organizat la Școala din Inand, pe bază de produse  ecologice obținute în gospodăriile  proprii ale elevilor din clasele I-VIII din localitate (fructe și legume, gemuri etc). Un astfel de târg este programat și în acest an, la școala din localitate, înainte de sfintele sărbători de Paști (cu ouă, miei, brânză, și flori de primăvară). Pe platoul din cutea școlii, fiecare elev (sau grup de elevi) care s-a înscris își va avea organizat standul propriu cu produse.
Mai aflăm apoi despre multe alte acțiuni care vor avea loc în cadrul unei adevărate campanii ecologice de amenajare a spațiului verde de la noua clădire a grădiniței și școlii primare, unde se intenționează crearea unui parc dendrologic. Alături de salcia pletoasă, plopii albi, tuia și un tei (de aproape o sută de ani), urmează să se planteze stejar roșu, castan și ulm, arbuști ornamentali, flori de toate speciile și culorile, ierburi rare, de tip mediteranean. Dl profesor Viorel Jurcan și echipa sa de proiect au planuri mari, și nu ne îndoim de reușita lor, cunoscându-le (și monitorizându-le) de ani experiența și rezultatele. „Prin proiectul (P.I.R.) „Învățământul rural”, dorim amenajarea unei săli dotate corespunzător, cu aparatura necesară efectuării unor experiențe și măsurători pentru determinarea calității principalilor factori de mediu: apă, aer și sol. Această sală se va numi „Sala micilor ecologiști”, unde se vor desfășura atât lecții de biologie, fizică și chimie, cât și activități de educație ecologică și de protecția mediului pentru școlari, dar și pentru membri ai comunității interesați de lupta pentru un mediu curat, nepoluat”, conchide profesorul coordonator.
Să mai spunem că în fosta groapă de gunoi de lângă valea Inandului, s-a început amenajarea unei plantații de salcâmi, care se dorește să devină în timp un parc, cu băncuțe. Preocuparea micilor ecologiști nu va înceta nici în direcția recuperării și valorificării deșeurilor de carton, hârtie și fier vechi. În acest sens, în 2007, echipajul școlii s-a calificat la etapa județeană a concursului „Viață pentru mediu, viață pentru om”, iar echipajul „Stârcii cenușii” (alcătuit din Papik Anita, Marius Bojani, Cătălin Pop și Sergiu Ruje, îndrumați de prof. Adelina Nan, Anca Martin și Viorel Jurcan) s-a remarcat la cea de-a VII–a ediție a concursului „Ecochallenge”.
Micii ecologiști ai Școlii din Inand sărbătoresc fiecare eveniment din calendarul ecologic: zilele apei, pământului, păsărilor, mediului, zonelor umede..., prilej cu care se prezintă semnificația zilei, materiale filmate, se fac excursii în Parcul natural Cefa.
Șahiști, fotbaliști, micii pompieri...
Luați de val și de prelegerea profesorului coordonator Viorel Jurcan, nu v-am vorbit nimic despre premianți, despre devenirea instituției, alte proiecte și activități emblematice.
Pe lista premianților școlii, vom găsi nume pe care le-am amintit la micii și bravii ecologiști, dar și mulți alții: Iulia Patricia Turcuț, Adriana Ruje, Marian Lupaș, Narcis Pop, Heibach Lorand, Vlad Tripa, Ionuț Chiș, Strapek Cristina, Banfi Timea, Anamaria Balint, Andrei Cionca, Valentin Beltechi, Anamaria Ruxandra Ciorba, Papik Anita, Marius Bojani, Sergiu Ruje, Cătălin Pop și Ioana Verșan.
La șah, Papik Anita și Valentin Beltechi au ocupat primul loc la etapa pe sector, calificându-se la etapa județeană. David Daina a obținut mențiune la etapa pe sector de la Salonta, la tenis de masă. Fotbaliștii (Ionuț Chiș, Cătălin Pop, Marin Popovici, Sergiu Ruje, Daroczi Cosmin, Marius Bojani, David Daina, Andrei Budău și Lucian Sileș, însoțiți de prof. Georgeta Nan și Viorel Jurcan) s-au întors de la Salonta, de la etapa pe sector, cu locul III (și medalia de bronz).
La olimpiadele școlare, etapa pe sector, reprezentanții Școlii din Inand, Papik Anita, la română, și Anamaria Ciorba, la mate, au obținut rezultate meritorii.
Micii pompieri (îndrumați de prof. Cristina Rotar Prodan) s-au confruntat pe 17 ianuarie 2008, precum la un exercițiu de-adevăratelea, simulând stingerea unui incendiu și răspunzând la cele opt întrebări de concurs. În clasamentul final, în fruntea celor patru echipaje (de câte patru membri fiecare) s-au situat reprezentanții clasei a VIII-a (Cătălin Pop, Papik Anita, Sergiu Ruje și Marius Bojani), răsplătiți cu diplome și atenții.
Primăria e alături de copii  
Preșcolarii și școlarii din Inand se bucură de atenție și sprijin din partea Primăriei Cefa (a domnului primar Ioan Sorin Roman), un exemplu la îndemână, ni-l oferă noul local unde învață preșcolarii și elevii ciclului primar, inaugurat în 8 ianuarie 2008, cu două săli de grupă pentru grădiniță, vestiar și grup sanitar, la parter, trei săli de clasă, sală profesorală, grupuri sanitare, sală de calculatoare și sală pentru materialul didactic, la etaj, pentru elevii ciclului primar. Iar în plan, dl prof. Viorel Jurcan mai are amenajarea unei săli pentru costumele populare ale echipei de dansuri „Datina” și alte materiale pentru proiectele școlare. Clădirea gimnaziștilor este una cumsecade, construită în 2003 – 2004, funcțională, un proiect M.E.C.T., cu bani de la Banca Mondială, patru săli de clasă, cabinet de informatică, rețea de calculatoare legate la internet, sală profesorală, birou și încălzire centrală. Grupurile sanitare sunt în curte, dar faianțate și cu apă curentă. Ultimul cuvânt îl are tot profesorul coordonator, Viorel Jurcan: „ Cu ajutorul primăriei, al domnului primar, Sorin Roman, dorim să amenajăm baza sportivă a școlii, vorbind despre un complex sportiv, format din terenuri de handbal, fotbal, tenis și volei. Suntem siguri că vom primi sprijinul necesar din partea dlui primar și a consilierilor locali.”   Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Școala din Inand – o școală de ecologiști.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:52 Ora standard a Europei de Est