Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educați așa!

Curs de educație parentală la Grădinița „Mugurel”

Educați așa!

Este cursul de educație parentală ce s-a desfășurat la Grădinița Nr. 30 – „Mugurel” din Oradea, pe perioada a cinci săptămâni.

Cursul a fost organizat și susținut de instructorii de părinți: prof. Loredana Cionca și Lenuța Ruja. La curs au participat 12 părinți, de la grupele de preșcolari conduse de cele două cadre didactice.
Scopul cursului este de a îmbunătăți relația părinte – copil, deoarece aceasta este una din condițiile de bază ale dezvoltării sănătoase și armonioase a copilului. De asemenea, cursul își propune să-i ajute pe părinți să prevină unele probleme legate de educația copiilor și să-i facă să înțeleagă că pot influența comportamentul propriilor copii.
Participarea la fiecare întâlnire a oferit părinților ocazia de a-și însuși abilitățile de bază: acordarea atenției, aprecierea și stabilirea limitelor (a spune „nu” și a interzice, ignorarea, izolarea, pedepsirea). Prin exerciții, cum ar fi: „Semaforul”, „Fierbinte, rece,”, „Cum să spunem nu?”, „Ce aș face eu?”, care au un caracter interactiv, participanții au conștientizat influența puternică pe care experiențele din copilărie le pot avea asupra dezvoltării ulterioare.
Pe parcursul desfășurării fiecărei activități, părinții au vizionat filmulețe didactice, apoi au analizat unele situații comportamentale prezentate, fiecare întâlnire încheindu-se cu discutarea temei pentru acasă și distribuirea broșurilor în care au fost rezumate abilitățile însușite. Rezolvarea temei pentru acasă a fost un exercițiu care a presupus aplicarea strategiilor oferite de curs, în practica din familie.
Prezentarea unor aspecte din experiența personală sau cea de părinte a condus spre concluzia generală că fiecare copil are atât comportamente dezirabile care plac, cât și comportamente neadecvate care deranjează și nu sunt de dorit. Pentru toți cei prezenți, a devenit foarte clar faptul că discuțiile sincere, deschise aduc multă lumină, liniște în conștientul părintelui înclinat a crede că doar copilul lui are manifestări ieșite din comun.
Mai mult decât atât, discuții de acest gen pot facilita găsirea strategiei cu șanse mari de a funcționa în cazul fiecărui copil deoarece rețete garantate, personalizate, nu sunt de găsit. 
 Frecvent a fost subliniată importanța aprecierii comportamentelor adecvate ale copiilor, fapt ce îi face pe copii să înțeleagă că, doar în acest mod reușesc să atragă atenția părintelui, atenție de care au atât de mare nevoie. Procedând astfel, părintele recurge la utilizarea întăririlor pozitive care vor favoriza înregistrarea unui câștig de ambele părți - copil mulțumit, părinte mulțumit.
Cursul s-a finalizat (în 15 mai 2013) cu o evaluare a competențelor dobândite de părinți, iar eforturile și interesul acestora au fost răsplătite cu diplome de participare. Cursanții au mai completat un chestionar prin care am dorit să stabilim, pe o scală de la 1 la 5, măsura în care acest curs a satisfăcut așteptările lor. Cu același instrument de măsurare, ne-am propus să aflăm care este, în opinia participanților, standardul cursului și tot prin intermediul chestionarului părinții au avut ocazia să își exprime nevoile de formare, de consiliere, solicitând și alte teme din domeniul educației parentale.
Satisfacția pe care am avut-o noi, instructorii de părinți, este suficient de motivantă pentru a continua organizarea și susținerea acestui curs, cu atât mai mult cu cât există încă solicitări ale unor părinți pe care nu am reușit să îi cuprindem în program, din cauza numărului restrictiv de participanți, număr impus prin procedura de organizare, aspect care denotă eficiență și calitate. (Lenuța Ruja)

 

 

 

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:08:14 Ora standard a Europei de Est