Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O masă rotundă pe tema comportamentului adecvat în fața unui animal domestic

Miercuri, la Lic. Ped. “I. Vulcan” Oradea

O masă rotundă pe tema comportamentului adecvat în fața unui animal domestic

Miercuri, 27 februarie 2008, la Liceul Pedagogic “ Iosif Vulcan” Oradea a avut loc o masă rotundă pe tema comportamentului adecvat în fața unui animal domestic…

La manifestare, au participat, alături de elevii claselor, membri ai echipei de proiect și părinți, precum și un invitat, dl Gavril Buzle, medic cu experiență în medicina veterinară (tatăl elevului Buzle Marcus, din clasa I D, înv. Adriana Puie).
Acțiunea vine în sprijinul realizării unora dintre obiectivele proiectului de educație a adulților “ Educă așa!” coordonat de înv. Adriana Puie, având în echipa de întocmire pe profesorul de psihopedagogie Felicia Dima (de la Liceul Pedagogic), psiholog Nelu Tamaș și educatoarea Lucia Horgoș (de la Liceul Teologic Greco-Catolic Oradea), iar colaboratori pe inst. Rodica Panti, inst. Rodica Ghenț, inst. Ionuț Andrei, inst. Anca Mărincean, inst. Lavinia Sabău, Nagy Emilia, inst. Ioana Abrudan, înv. Maria Dronca, înv. Petru Balaj și inst. Aurelia Susan (toți de la Lic. Ped. “I. Vulcan”).
Proiectul “Educă așa” s-a născut din necesitatea de a răspunde numeroaselor întrebări pe care părinții le-au adresat dascălilor în legătură cu comportamentul copiilor lor în diferite situații. Iar răspunsul este rezultatul unei munci îndelungate, în echipă, în care se împletesc în mod fericit suportul teoretic cu experiența practică.
Demersul educativ încearcă să cimenteze legăturile dintre parteneri (familie-copil-unitate de învățământ), evidențiind responsabilitățile ce revin fiecărei membru partener în perioada de derulare a proiectului (2006- 2011).
“ Cum ne comportam în preajma unui animal domestic necunoscut (câine, pisică)? La ce pericole suntem expuși ori de câte ori atingem animalul pe care îl îndrăgim?”
Au fost întrebările mesei rotunde, la care au răspuns specialiști din multiple domenii (între care părinți prezenți la activitate), alături de dl Gavril Buzle.
La întâlnirea următoare, cu ajutorul aparaturii din dotarea Cabinetului de documentare și informare, elevii vor afla mai multe informații despre porcușorii de Guineea, canari, papagali, șopârle, broaște țestoase, iguoane și alte vietăți pe care ei și le doresc în camera proprie, precum și pericolele la care se expun ori de câte ori le ating...
La finalul activității de miercuri, concluziile au fost optimiste. Invitatul a avut putere de convingere, părinții și-au satisfăcut curiozitatea, iar elevii au dovedit că dețin suficiente informații legate de igiena personală și colectivă, manifestând un comportament adecvat față de animalul preferat.  (A.P.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:30:16 Ora standard a Europei de Est