Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Olimpiada internațională de limbă, literatură și spiritualitate românească, ediția 2013

În perioada 25-29 mai, Oradea a găzduit

Olimpiada internațională de limbă, literatură și spiritualitate românească, ediția 2013

În perioada 25 - 29 mai 2013, Oradea și Bihorul au găzduit Olimpiada internațională de limbă, literatură și spiritualitate românească.

Duminică (26 mai), i-am însoțit pe olimpici în excursia tematică de documentare pe care au făcut-o la Beiuș și Roșia pentru componenta teoretică a probei orale, individuale pe care aveau să o susțină marți.
După o duminică ploioasă, dar frumoasă, la Beiuș și Roșia, alături de niște olimpici frumoși și cuminți, minți iscoditoare, cu inimi iubitoare de frumos și cu credință în Dumnezeu, luni dimineața erau gata pentru confruntarea cu limba română. Mai întâi au dat ochii cu oficialitățile locale prezente la deschiderea festivă a olimpiadei, care a avut loc în sala Filarmonicii de Stat.
„Priceperea, talentul, creativitatea să triumfe!”
Primul îndemn de a cinsti limba română a venit de la dl profesor Viorel Ilea, inspector școlar de specialitate, moderatorul manifestării. „Doresc să faceți în aceste zile nu un concurs, ci un festival al celei mai frumoase, mai armonioase și melodioase limbi vorbite pe pământ, limba română. Dragi elevi concurenți, doresc ca fiecare dintre voi să faceți din lucrările scrise un imn de slavă, o odă a bucuriei, închinat limbii și literaturii române… Dați din voi tot ce aveți mai bun! „Priceperea, talentul, creativitatea să triumfe!”
După această „piruetă” de suflet pe care și-a permis-o artizanul inspector într-ale limbii române, s-a întors cu fața spre membrii prezidiului pentru a-i prezenta: inspectorii generali ai MEN, doamnele Mina-Maria Rusu și Anca-Denisa Petrache, prefectul județului, dl Claudiu Pop, dl viceprimar Ovidiu Mureșan, inspectorul școlar general Daniel Negrean și inspectorul școlar general adjunct Nicolae Avram, profesor univ. dr. Ion Simuț, președintele comisiei centrale.
„Oradea – centru al artei cuvântului, al inspirației  creatoare de frumos”
În cuvântul său, dl inspector școlar general Daniel Negrean a definit Oradea în aceste zile ale olimpiadei internaționale drept „centru al artei cuvântului, al inspirației creatoare de frumos … Fie ca Oradea să devină în aceste zile Patria limbii române!”
Despre criza lecturii
Președintele de onoare al olimpiadei, dl prof. univ. dr. Ion Simuț, a avut inspirația genială de a le divulga olimpicilor subiectele încă de la deschiderea olimpiadei. „M-am gândit că m-ați putea iubi mai mult dacă v-aș spune chiar de-acum subiectele. Mă gândesc să vi le spun. După ce i-a înviorat la minte cu câteva istorioare, vorbindu-le și despre cea mai cumplită criză din învățământ – criza lecturii, criticul și istoricul literar le-a oferit pe tavă subiectul forte al olimpiadei: „Amintiri din copilărie” - partea a V-a. În loc să-l ia în serios, aflând subiectul fantomă, olimpicii au râs. Oare de ce?
Prima probă a concursului   
La ora 11.00, olimpicii au intrat în focul luptei, la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, dar nu cu „Amintirile”... lui Ion Creangă (partea a V-a, care nu există). A doua zi, a venit și proba B,  cu subiecte din documentarea pe care ei au făcut-o pe teren, la Beiuș și Roșia, iar înainte de premiere, s-au delectat la o întâlnire cu poeții orădeni: Gheorghe Vidican, Mihai Vieru, Ion Moldovan, Lucian Scurtu și Ioan F. Pop.
Marți seara, în salonul albastru al Hotelului Continental, care i-a găzduit, a avut loc premierea celor mai grozavi olimpici. Și cum toți au fost admirabili și geniali în felul lor, organizatorii și generoșii sponsori au făcut rost de premii pentru toți participanții. Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (168 de poze), accesați Galeria foto: Olimpiada internațională de limbă, literatură și spiritualitate românească, ediția 2013.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:45:19 Ora standard a Europei de Est