Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Celebrarea a 50 de ani de învățământ superior continuu la Oradea

Marți, în Aula Magna

Celebrarea a 50 de ani de învățământ superior continuu la Oradea

În Aula Magna a Universității din Oradea, marți, 28 mai 2013, a avut loc marcarea și sărbătorirea a 50 de ani de învățământ superior continuu la Oradea.

În deschiderea festivității, dl prorector Sorin Șipoș a mulțumit celor prezenți la manifestare, evocând adevărata dimensiune a evenimentului.
„Vă mulțumim tuturor celor care astăzi sunteți prezenți alături de membrii corpului profesoral de la Universitatea din Oradea, la sărbătorirea a 50 de ani de la înființarea instituției de învățământ superior, a Institutului Pedagogic de 3 ani din Oradea.
Aniversarea nu este doar un moment de sărbătoare, ci are mult mai multe semnificații. Edificarea unei universități este un proces dificil, anevoios, realizabil cu mari eforturi intelectuale și umane. În consecință și Universitatea din Oradea, asemenea catedralelor medievale, s-a construit în durată lungă, în urma eforturilor a generații de profesori. Sărbătoarea de astăzi reprezintă implicit și omagierea celor care și-au legat numele de înființarea și dezvoltarea universității noastre. Este apoi un moment potrivit de a mulțumi celor de astăzi, colegilor noștri, de la asistenți la profesori, colaboratorilor, personalului auxiliar și administrativ, care în condiții nu întotdeauna prielnice fac eforturi deosebite pentru a face performanță în învățământ și cercetare. Le mulțumim studenților, partenerii noștri, care au ales Universitatea din Oradea pentru a se specializa și perfecționa.
Aniversarea de astăzi este și un moment de bilanț și în egală măsură de reflexie asupra viitorului învățământului din România, în general, și al Universității din Oradea în mod special”.
Actuala conducere a Universității din Oradea își dorește să construiască pe verticală
În cuvântul său, dl rectorul Constantin Bungău a vorbit despre jubileul universității și marcarea acestui moment aniversar, făcând o prezentare a istoricului instituției de învățământ superior, dar și o evocare a prezentului și a preocupărilor pentru viitorul acestei instituții.
„La aproape trei decenii, reînvie învățământul superior la Oradea, înființându-se Institutul Pedagogic de 3 ani, prin Ordinul Ministerului Învățământului Nr. 831 din 15 septembrie 1963. Deci 50 de ani au trecut de la reînființarea învățământului superior la Oradea. Apariția centrului universitar orădean era rezultatul accelerării procesului de industrializare a țării, a marelui deficit de  cadre didactice în Sătmar, Maramureș, Sălaj, Bihor, Arad, Alba, Hunedoara. La început au existat patru facultăți. Începând cu 1963-1964, se înființează Facultatea de Filologie și Facultatea de Matematică - Fizică. Imediat, începând cu 1964-1965, se înființează încă două facultăți, Facultatea de Istorie – Geografie și Facultatea de Educație Fizică, toate desfășurându-și activitatea în acest campus universitar…”
În vernisajul istoric al instituției de învățământ amenajat în holul Bibliotecii universitare au fost ilustrate secvențele istorice evolutive ale universității, fiind specificate și numele rectorilor care au condus instituția de-a lungul anilor.
„Anul 2012 se caracterizează prin accelerarea procesului de întinerire a conducerii universității la toate nivelurile, reorganizarea și fixarea unor obiective pentru obținerea calificativelor de performanță. Plecând de la crezul că „vigoarea unui arbore nu este dată de numărul și lungimea ramurilor, ci de profunzimea și sănătatea rădăcinilor”, așa cum spunea, l-am citat pe Gustave Thibon, actuala conducere a Universității din Oradea își dorește să construiască pe verticală. Să consolideze profunzimea și să asigure sănătatea rădăcinilor învățământului superior în cadrul Universității din Oradea. Numai așa vom dezvolta împreună o universitate durabilă, o universitate performantă, dragi colegi și studenți”, a conchis dl rector, prof. univ. dr. Constantin Bungău.
„La ceas aniversar, viza noastră este excelența academică și de cercetare”
În continuare, dl profesor univ. dr. Sorin Curilă, președintele Senatului universitar, a prezentat mesajul din partea Senatului.
Încadrată în spațiu și timp, datoare să răspundă comenzii sociale, instituția este privită și ancorată perfect de președintele Senatului în procesul de înnoire a societății.
„Momentul aniversar este deopotrivă unul de reflecție, de evaluare și de proiecție. Societatea în ansamblul ei se confruntă cu multiple crize. Constatăm adesea că suntem prea statici, că nu ținem pe cât ar trebui pasul cu ritmurile și nevoile lumii de azi. Cu certitudine, societatea așteaptă răspunsuri de la mediul academic în privința evoluțiilor sociale și nu numai. Dezvoltarea strategică a universității noastre vizează afirmarea ei ca instituție formativă, ca un pol de cercetare științifică, ca sursă de inovare tehnologică și nu în ultimul rând ca instanță publică în dezbaterea critică a evoluțiilor sociale, politice și economice”.
În continuarea discursului său, președintele Senatului s-a referit la performanță și finanțare (care, din păcate, merg mână-n mână), cu competitivitatea infrastructurii și calitatea resursei umane, ajungând la ținta de fiecare zi, care este „consolidarea autorității intelectuale și afirmarea ei prin expertiza în varii domenii”, dar și la viza Senatului, care este „excelența academică și de cercetare”.
Universitatea din Oradea reprezintă un punct de referință și unul de excelență
Pentru prefectul județului, dl Claudiu Pop (absolvent al acestei instituții), „Universitatea din Oradea reprezintă un punct de referință în cadrul județului Bihor, reprezintă un punct de excelență în studii, în aprofundarea studiilor și reprezintă dacă vreți cel mai important izvor pentru tot ceea ce înseamnă instituțiile publice deconcentrate ale municipiului nostru, ale județului Bihor și nu numai”.
„Universitatea este emblematică ea însăși pentru județul nostru”
La rândul său și președintele Consiliului Județean Bihor, dl prof. Cornel Popa, este cu sufletul aproape de această instituție, de colectivul de cadre didactice și studenți. „Noi, cu toții, reverberăm sufletește, trăim emoțiile devenirii acestei universități. Cred că ceea ce este astăzi Oradea și județul Bihor este emblematic pentru ceea ce se-ntâmplă și-n această instituție de învățământ. Universitatea este emblematică pentru județul nostru și trebuie să-i susținem în continuare eforturile”.
Ca fost student al universității și dl viceprimar Ovidiu Mureșan a avut un mesaj optimist, dorindu-și o bună colaborare cu universitatea, după protocolul de colaborare încheiat săptămâna trecută. „Conform parteneriatului, primăria și universitatea vor derula o serie de proiecte de interes comun, cum ar fi promovarea municipiului Oradea și universității pe bază de reciprocitate, dezbateri educaționale și organizare de târguri de oferte educaționale și locuri de muncă”, a spus dl viceprimar.
Placheta și Diploma aniversară „Dimitrie Gusti”
La ceas aniversar, în baza Ordinului Ministerului Educației Naționale Nr. 6.103 privind acordarea de plachete și diplome aniversare, în temeiul Hotărârii Guvernului Nr.185 din 2013, privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale, ministrul Educației Naționale și ministrul delegat pentru învățământul superior, cercetare științifică și dezvoltare etnologică emit ordinul de acordare a Plachetei și Diplomei aniversare „Dimitrie Gusti” Universității din Oradea pentru activitatea educativă desfășurată și performanțele profesionale înregistrate în cei 50 de ani de existență.
Ca absolvent al Universității din Oradea, mă alătur și eu tuturor celor care apreciază și felicită la ceas aniversar această instituție emblematică a Oradiei și Bihorului.
La mulți ani, Universitatea, Oradea!
Moise-Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Celebrarea a 50 de ani de învățământ superior continuu la Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:32 Ora standard a Europei de Est