Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Și la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” (se) nasc poeți!

O sărbătoare a spiritului în clasa doamnei profesor Laura Vonea

Și la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” (se) nasc poeți!

Marți (4 iunie 2013), clasa doamnei profesor Laura Vonea, de la „Oltea Doamna” era în sărbătoare.

Fiecare elev avea pe bancă un buchețel de flori, iar tabla înflorise cu desene - dedicații pentru Ruxi. Nu mi s-a dat să văd încă atâta unitate de simțire la niște copii de clasa a III-a. Cu toții străluceau în cumințenia lor în așteptarea evenimentului.
Pe „Tărâmul rimelor
„Dragi copii, stimați invitați,
E sărbătoare în clasa noastră, așa cum se poate observa pe fețele copiilor noștri, în clasa care este în sărbătoare astăzi, cu tabla „înflorită”. Ceea ce din clasa întâi încerca să înjghebe Ruxandra, astăzi, a devenit realitate. Da. Avem în fața noastră un ghemotoc de om, atent, cuminte și sensibil, care, la cei 9 anișori, a reușit să scrie prima ei carte, „Tărâmul rimelor”. Îmi amintesc de primul său manuscris. Erau niște foi albe, pe care, cu siguranță, vi le amintiți și voi, dragilor. Ni le-a plimbat prin clasă de foarte multe ori, arătându-ne, de fiecare dată, ce a mai adăugat. Câte o gâză, mai mică, mai mare, cu familia ei, fluturași, mămăruțe, indicându-ne pe fiecare pagină ce-a desenat. Erau niște foi albe, cu încercări îndrăznețe, pe care, din când în când, ni le aducea la școală să le vedem. De-atunci mi-am dat seama că Ruxi e un talent înnăscut. A dovedit-o și la crearea de mici texte la orele de limba română, încă din clasa întâi. Și apoi continuând cu atâtea compuneri la limba română… Acum, în această carte, alături de rimele sale, se află și desenele sale. Ruxandra mă surprinde plăcut, nu numai la creație, la limba română, ci și la desen, la abilități practice, după cum ați reușit și voi să o cunoașteți de-a lungul celor trei ani petrecuți împreună. De asemenea, și la celelalte discipline de învățământ, la matematică, unde, știți prea bine ce rezultate frumoase a avut. La concursul „Lumina Math” - locul I, alături de Mihai, la concursul Gordius, locul II, pe primul loc fiind Alex Rusu, și la ultimul concurs foarte important la nivelul claselor a III-a, la olimpiada județeană de matematică, unde a obținut locul I, din cei 41 de copii participanți. Te felicit, Ruxandra, pentru tot ceea ce prin muncă ai realizat. Îi felicit și pe minunații tăi părinți, pe mămica ce te sprijină așa de mult în tot ceea ce faci. Sunt mândră că te am elevă și îți doresc succes în continuare!”
După doamna învățătoare, a vorbit despre Ruxandra și cartea sa, doamna profesor Adela Porge (de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, fost inspector școlar de limba română). „Locuind pe aceeași scară de bloc, Ruxandra a crescut sub ochii mei. Iar legat de cartea pe care a scos-o, nu am decât cuvinte de laudă. Vreau să spun că din punctul meu de vedere o situez, oarecum, în continuarea a ceea ce era în perioada modernistă, și voi o să învățați mai târziu, Ion Barbu, și dl profesor știe (e vorba de dl director Mircea Mitran, profesor de matematică, prezent la eveniment – n.n.) că numele adevărat al lui Ion Barbu este Dan Barbilian și este poetul (matematician) care, scriitorul care, a făcut și literatură, din dorința de a-i demonstra prietenului său, bunului său prieten, criticul Tudor Vianu că poate face și literatură. Exact așa, colega voastră, Ruxandra, îmbină armonios literatura cu matematica, respectiv cuvintele cu cifrele”, a spus doamna profesor Adela Porge. Despre Ruxi, au vorbit apoi câte un reprezentant din partea băieților și a fetițelor (Alex și Aida). Aprecieri laudative au avut la adresa Ruxandrei și cei doi directori prezenți la manifestare (domnul director Mircea Mitran și doamna director adjunct, profesor dr. Liliana Bocoi) pentru premiul I pe care Ruxandra Tripa l-a adus pentru Școala Gimnazială „Oltea Doamna” de la olimpiada județeană de matematică. Răsfoind cartea, dl director Mircea Mitran avea să exemplifice prezența matematicii în versurile Ruxandrei: „Înmulțirile-s ușoare/ Când ele-s cu doi/ Dar când număru-i mai mare/ Este mai greoi!”
„ Voi să nu vă speriați, când veți citi acest catren. Matematica e ușoară și frumoasă dacă învățați zi de zi. Și o să ajungeți să luați premiu ca și ea”, a conchis domnul director. Pentru Ruxandra, fiecare coleg a pregătit câte un buchețel de flori, iar Ruxi i-a răsplătit pe fiecare cu câte o carte cu dedicație. Sărbătoarea a continuat cu un moment „dulce”, dar parcă cei mai mulți erau fascinați de darul primit. Unii păreau electrizați de cartea Ruxandrei și nu le venea să-și întrerupă lectura, deși în spatele clasei îi așteptau prăjiturile și sucul.
 Cartea Ruxandrei conține 60 de poezioare despre plante (flori) și animale, anotimpuri, ape, ploaie și soare, sportivi și vrăjitoare, „Boierul și rața”, „Paștele”, „Înghețata”, „Scrisul”, „Matematica”, Poezia”, „Bradul de Crăciun”, „Zmeurica și pepenele”, „Iarmarocul”, „Croitoreasa”, „Dorința băiețelului”…
În Prefața cărții (intitulată Argument), doamna profesor Adela Carla Porge consideră că Ruxi a avut mult curaj, dar nu numai, „atunci când a așternut pe foile albe ale unei agende uitate undeva pe un raft într-o bibliotecă din „camera mică” niște versuri care reflectă toate simțămintele și trăirile sale”… Tot universul unui copil sensibil, am spune noi, dornic să depășească barierele copilăriei și să urce trepte mai înalte decât propria creștere, în dorința de a escalada Everestul matematicii și poeziei, pentru a respira aerul pur, nepoluat al universului pe care îl vrea tot la picioarele sale. Ambiția Ruxandrei este să îngenuncheze totul de dragul frumosului, al științei și al copiilor, care trebuie să trăiască într-o lume curată, nepătată și nepoluată! Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (71 de poze), accesați Galeria foto: Și la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” (se) nasc poeți!

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 15:46:17 Ora standard a Europei de Est