Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școli europene pentru ape curate

Alături de 200 de școli din 8 țări europene

Școli europene pentru ape curate

Elevii clasei a IV-a C de la Școala Gimnazială „ Nicolae Bălcescu” din Oradea, coordonați de prof. Simona Mihalca, au răspuns pozitiv invitației lansate de a fi parteneri în cadrul Proiectul Școlar Internațional „Școli europene pentru ape curate”, alături de 200 de școli din 8 țări europene.

Acest proiect este coordonat și dezvoltat de Echipa Programului Eco - Schools din Slovenia, în cooperare cu WWF Austria.  În România coordonarea proiectului aparține Centrului Carpato – Danubiano de Geoecologie (C.C.D.G.).
Fiecare țară va selecta primele cinci cele mai bune proiecte și va alege câștigătorul dintre acestea. Proiectul câștigător va fi prezentat la finalul evenimentului în orașul Bled, din Slovenia, cu prilejul BMV Clean Water Business and Diplomatic Regatta, în perioada 21-22 iunie 2013.
În cadrul acestui program, elevii clasei a IV-a C s-au înscris cu proiectul „Crișul Repede – apă, aer, viață”. Proiectul se dovedește a fi o piatră de temelie în educația ecologică a elevilor și o provocare pentru factorii comunitari implicați în problemele de protecție a mediului, un semnal de alarmă pentru locuitorii orașului Oradea, și pentru toți cei care pot să salveze una din cele mai importante resurse ale Terrei, APA.
Activități în cadrul proiectului:
1. Vizită și întâlnire cu specialiști de la  Administrația Bazinală de Apă Crișuri;
2. Întâlnire cu specialiști ai Agenției pentru Protecția Mediului Bihor și organizarea de activități de curățare a ecosistemului din zona Crișului Repede (orașul Oradea);
3. Conceperea unor îndemnuri de economisire a apei și expunerea lor la vedere lângă sursele de apă, în puncte forte cu cel mai mare impact (lângă chiuvete și țâșnitori…);
4. Confecționarea ecusoanelor, a  fluturașilor de avertizare și distribuirea lor;
5. Realizarea expoziției cu desene tematice;
6. Realizarea unui album cu desenele copiilor și cele mai importante mesaje pentru omenire cu privire la necesitatea protejării apelor.
„În urma activităților desfășurate, am realizat dezvoltarea unei atitudini pozitive privitoare la folosirea și păstrarea nealterată a surselor de apă din Oradea. Elevii au observat unele probleme de poluare și degradare a apelor, depozitarea haotică, necivilizată a gunoaielor. Totodată și-au format deprinderea de a folosi eficient resursele de apă existente pe teritoriul orașului Oradea, conștientizând că apa potabilă este o resursă epuizabilă”, ne-a declarat, ieri, de Ziua Mediului, coordonatorul de proiect, dna prof. Simona Mihalca.
Coordonatorul de proiect dorește să mulțumească pe această cale partenerilor, celor care s-au implicat în derularea proiectului: dna Anca Mihociu, responsabil cu proiectele educative la Administrația  Bazinală de Apă Crișuri „care ne-a invitat la instituția pe care o reprezintă. Aici au avut loc discuții despre conservarea, protecția și utilizarea optimă a resurselor de apă”; dna ing. Loredana Þîrț, reprezentant al Agenției pentru Protecția Mediului Bihor, „care a realizat un experiment în urma căruia elevii au observat cum se poluează apa și care sunt efectele poluării apei. Totodată, a prezentat elevilor un material despre fenomenul de poluare a apei, filmulețele „ Flopi și apa”, „Animale de apă”;
părinții elevilor clasei și cadre didactice din școală care s-au implicat (dna prof. Alina Deliman – coordonator al Programului mondial „Eco-Școala”). În urma activităților desfășurate, se vede în comportamentul elevilor o schimbare pozitivă de atitudine în ceea ce privește economisirea apei și păstrarea curățeniei, îndemnarea colegilor și a membrilor familiei să economisească și să protejeze apa”, a conchis dna prof. Simona Mihalca. (Ov. Dan)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:54:26 Ora standard a Europei de Est