Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Zilele școlii” la Liceul Tehnologic „Ioan Bococi”

Joi și vineri

„Zilele școlii” la Liceul Tehnologic „Ioan Bococi”

Joi și vineri (6 – 7 iunie 2013), la Liceul Tehnologic „Ioan Bococi” din Oradea s-au sărbătorit „Zilele școlii”, la cei 65 de ani de existență a unității de învățământ.

Joi dimineața, la deschiderea festivă a manifestărilor, gazdele au fost onorate de prezența la festivități a președintelui Consiliului Județean Bihor, dl profesor Cornel Popa, a unor foști și actuali inspectori școlari generali, Ioan Chelemen și Ioan Șereș, Ioan Nicolae Avram, inspector școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dna inspector școlar de specialitate Alina Vese, doamna profesor univ. dr. Florica Orțan, directorul D.P.P.P.D. din cadrul Universității Oradea, alte cadre didactice cu funcții de răspundere și specialiști de la școli și instituții partenere, foști directori ai școlii, alți invitați.
În cuvinte de aleasă simțire, doamna director, prof. ing. Ileana Varga, a marcat cu emoție în glas împlinirea celor 65 de ani de existență a școlii, evocând și rememorând drumul devenirii și misiunea nobilă încredințată dascălilor săi. Dacă în 1948, școala era un centru de reconversie profesională, astăzi vorbim de liceu tehnologic, cu 11 clase de învățământ special și tot atâtea clase de învățământ de masă, cu un total de 346 de elevi.
Consecvent susținător al învățământului, dl președinte Cornel Popa a dorit să se știe că va fi și în continuare cel mai apropiat și mai devotat susținător al școlii și al dascălilor săi. E vorba, la domnul președinte, de chemarea, de dragostea cea dintâi, de glasul profesiei de dascăl care îl urmărește peste tot, chiar și în parlament. „Acum și aici, mă angajez public să fiu cât se poate de mult un sponsor cu inimă largă al dumneavoastră”, a spus în încheierea intervenției sale dl președinte Cornel Popa.  
Cunoscând istoria și realitățile devenirii școlii, vorbitori avizați, precum: directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan și doamna prof. Doina Bunea (fost director al școlii), dl prof. Ioan Chelemen, au făcut aprecieri pozitive la adresa colectivului de cadre didactice și a conducerii școlii, dar, dl Ioan Chelemen nu e de acord cu supralicitarea făcută de minister în „arborarea” denumirii de liceu tehnologic unor școli care, în esență ar trebui să rămână fidele menirii lor de profesionalizare. „Aceasta trebuia să rămână școală profesională, nu de doi-trei ani, ci de patru ani. Pentru că activitatea educativă și instructivă cu acești copii e nevoie să fie mai mult prelungită. Am mers mai departe și l-am rugat pe Cornel Popa să se gândească la doi oameni care sunt niște puncte de reper în învățământul bihorean: Viorica Piscoi și Ioan Comănescu (numele lor să fie dat unor școli).
Moment artistic de calitate
La încheierea festivității, am avut parte de un moment artistic de calitate, susținut de corul veteranilor „Traian Moșoiu”, dirijat de dl prof. Ioan Fluieraș, de Dana Jurjuț, elevă a Colegiului Național „Iosif Vulcan”, devenită de câțiva ani o solistă îndrăgită de muzică populară, muzică pe care o interpretează cu sensibilitate și talent; Romina Suciu – o  steluță de 10 anișori, care a cântat dumnezeiește, spre încântarea generală și Ansamblul profesionist „Bihorul”, cu dansuri populare, coordonat de dl Ioan Silaghi. Gazdele au prezentat o paradă a coafurilor, iar grupul artistic „Lioara”, un „buchet” de cântece.
Ziua porților deschise
Manifestările primei zile au continuat cu vizitarea școlii și a expoziției didactice, iar elevii au participat la concursuri școlare.
Ziua de vineri a fost gândită cu deschidere spre exterior, ca o zi a porților deschise, pentru prezentarea școlii și a ofertei educaționale absolvenților de clasa a VIII-a.
Tot vineri, a avut loc premierea concursurilor școlare. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Zilele școlii” la Liceul Tehnologic „Ioan Bococi”.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:12:13 Ora standard a Europei de Est