Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O nouă expoziție de artă contemporană la I.C.R. Stockholm

Joi,

O nouă expoziție de artă contemporană la I.C.R. Stockholm

Joi, 13 iunie 2013, se deschide la Institutul Cultural Român de la Stockholm expoziția de artă contemporană She – A Factory, concepută de curatorul britanic Benjamin Fallon. Expoziția este o colaborare între I.C.R. Stockholm și programul CuratorLab din cadrul Konstfack University College of Arts, Crafts and Design din Stockholm.

Expoziția She – A Factory aduce laolaltă lucrările a patru artiști și colective artistice internaționale – Biroul de Cercetări Melodramatice din România, Marika Troili din Suedia, Auto Italia South East, Torsten Lauschmann și John Russell din Marea Britanie. Lucrările expuse au în comun interesul pentru analizarea anxietății generate de presiunea continuă de a presta, determinată de disiparea granițelor dintre muncă și viața privată.
Odată cu intrarea lumii occidentale în era post-industrială, modelul fordist de producție a fost fie externalizat către cel mai ieftin ofertant, fie înlocuit de mașini. Prin urmare, procesele prin care se creează produsele și valoarea comercială s-au transformat și ele, munca a devenit din ce în ce mai abstractizată, iar angajatul se vede nevoit să-și vândă propria interioritate. Această schimbare co-există și este legată de dezvoltarea unui număr de tehnologii, cum ar fi World Wide Web-ul, care implică ideea de conexiune constantă. Aceste tehnologii s-au răspândit rapid, migrând de la locul de muncă, acasă, în buzunarele noastre, iar acum chiar în câmpul vizual. Procesul a dus însă la un val de epuizare. Psihicul uman este întins la maximum sub presiunea continuă de a rămâne vizibil, generată de factori precum utilizarea butonului „Like”.
Auto Italia South East este o organizație condusă de artiști, fondată în 2007 de Kate Cooper, Amanda Dennis și Richard John Jones. Organizația comisionează și produce lucrări noi, în colaborare cu un număr tot mai mare de artiști, oferind un cadru pentru dezvoltarea unor abordări noi în practica expozițională. Totodată organizația dispune de propriul spațiu de expoziție în Londra.
Biroul de Cercetări Melodramatice este o instituție înființată în 2009 de artistele Irina Gheorghe și Alina Popa, care se definește prin interesul pentru realitățile sociale și politice. Biroul a contribuit la mai multe proiecte colective, precum ArtLeaks, Candidatura la președinție și Bezna zine. Irina Gheorghe și Alina Popa au studiat pictura și fotografia la Universitatea de Arte din București, având expoziții, intervenții, performance-uri și seminarii la București, Sibiu, Zurich, Viena, Berlin, Bari, Brno, Chișinău etc.
John Russell se folosește de programe de editare 3D pentru a realiza fotografii și lucrări video de dimensiuni mari, încărcate cu imagini în culori vii, halucinante. Dintre expozițiile sale recente menționăm Angel of History / I can see for miles, Focal Point Gallery, Southend; A Dying Artist, ICA London; The Dark Monarch, Tate, St Ives. John Russell locuiește și lucrează la Londra.
Torsten Lauschmann este artist de origine germană stabilit la Glasgow. A expus printre altele la Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh; Art Basel Miami Beach, Miami; ICA, Londra și Arnolfini, Bristol. A fost recompensat și nominalizat la mai multe premii artistice din Marea Britanie. Dintre expozițiile recente numim Startle Reaction, Dundee Contemporary Arts; Alice in Wonderland, Tate Liverpool și itinerată; The Darker Ages, Mary Mary, Glasgow.
Marika Troili locuiește și lucrează la Stockholm. A absolvit programul masteral al Royal Institute of Fine Arts, Stockholm în 2012. În lucrările sale, Troili scoate la lumină absurditatea „realității” și a cotidianului, precum și dimensiunea politică a ceea ce pare a fi apolitic. De exemplu, în ultimii doi ani a urmărit și a interpretat critic în lucrările sale restructurarea Serviciilor Poștale Suedeze. Dintre expozițiile recente menționăm Taking Time, Akademija Gallery, Vilnius; Cosmotopia, Batiment d’art Contemporain BAC, Geneva.
Acest eveniment face parte din proiectul curatorial You Are Just in the Middle of the Beginning, în care Benjamin Fallon explorează temporalitatea momentului prezent, oferind o atenție specială relației dintre tehnologie și politică, precum și felului în care acestea influențează percepția noastră asupra timpului. http://www.m-o-t-b.net
Simona Buzatu

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 23:57:31 Ora standard a Europei de Est