Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A învățat bine și a câștigat două telefoane inteligente

La cea de-a II-a ediție a concursului „Învață bine”,

A învățat bine și a câștigat două telefoane inteligente

Ileana Pop, elevă în clasa a VI-a la Colegiul Național „Iosif Vulcan” Oradea, a câștigat locul întâi la disciplinele geografie și matematică, la concursul „Învață bine”, organizat de Asociația Piticot.

Ileana este doar una dintre cele trei persoane dublu premiate în cadrul concursului școlar.
Câștigătorii concursul „Învață bine”, aflat la cea de-a II-a ediție, au fost premiați vineri, 7 iunie 2013, la Hotel Ramada Oradea. Ceilalți doi dublu laureați sunt Alin Malița, elev în clasa a V-a la Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller, care s-a clasat pe primul loc la limba română (câștigând un smartphone) și pe poziția secundă la matematică (fiind recompensat cu o vizită la ZOO, în Ungaria). Rejto Regina, elevă în clasa a VI-a la Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” s-a situat pe locul III la istorie și tot pe locul trei și la limba germană, având astfel posibilitatea de a petrece două zile, cu întreaga familie, la aquapark, în Băile Felix. Rejto Regina a participat pentru a doua oară la concursul organizat de către Asociația Piticot, aceasta fiind motivată in special de dorința de a-i ajuta pe copiii săraci și bolnavi înscriși în asociație. „Eleva înțeles că dincolo de a le oferi premii, concursul le-a dat tuturor elevilor posibilitatea de a contribui in mod direct la schimbarea în bine a vieților unor copii bolnavi. Banii strânși prin intermediul taxei de  participare la concurs au fost direcționați către Andreea Iosif, o fetiță care suferă de Sindromul Down, hidrocefalie, tetrapareză spastică și de epilepsie și care în prezent se tratează la Constanța, și către Darius Bițiș, un băiețel de 1 an și 3 luni din localitatea Sintelec, care suferă de palatoschizis, gură de lup, și care necesită o intervenție chirurgicală la Cluj-Napoca”, a spus Denisa Hora, director organizare evenimente în cadrul Asociației Piticot.
Inteligență și responsabilitate socială
Cea de-a II-a ediție a Concursului Județean „Învață bine” a fost organizată cu scopul de a dezvolta spiritul competițional la elevi și pentru a crește interesul elevilor si profesorilor pentru învățare și pentru implicare în activități de voluntariat/proiecte sociale/ umanitare. Dacă la prima ediție, concursul s-a adresat numai elevilor din clasele de gimnaziu, de această dată, șansa de a-și testa cunoștințele în scop umanitar le-a fost acordată și elevilor din clasele I-IV.
Peste 280 de elevi s-au întrecut astfel la cele șapte discipline dedicate claselor V-VIII (Lb. română, Lb. engleză, Lb. germană, Matematică, Istorie, Geografie, Biologie) și la cele două discipline dedicate claselor I-IV (Lb. română și Matematică). Concursul s-a ținut în 23 aprilie 2013 în 6 centre de examinare: C.N. „I.Vulcan”, L.T. „A. Lazăr”, Șc. Gimnazială „Dacia”, Lic. T. „O. Ghibu” și Șc.Gimnazială „Oltea Doamna”, iar elevii participați au provenit din mai multe școli din județ. La clasele I-IV, premiile oferite au fost următoarele: o pereche de role (locul întâi), o intrare la Zoo în Ungaria
(locul II) și o zi cu familia la Aquapark President în Băile Felix (locul III). La clasele V-VIII, câștigătorii au fost recompensați cu smartpone-uri (locul I), o intrare la Zoo în Ungaria (locul
II) și o zi cu familia la Aquapark President în Băile Felix (locul trei). Toți concurenții au primit câte o diplomă de participare.
Mulțumiri spnsorilor
Le mulțumim sponsorilor și partenerilor media, care au înțeles necesitatea implicării în sprijinirea Concursului „Învață bine”- ediția a II-a: Selgros Cash& Carry, Aqua Park President, Sosto Zoo Niyregyhaza, Hotel Ramada Oradea, Ideart, Solution 4U, Dragon Star, Bella Romania, Cofetăria Scala, Ovidan.ro, Oradea.net, Oradeahub.com, oradea-online.ro, oradeapress.ro, Radio Transilvania, 24 FUN, 18tabu, Antena 1 Oradea, bihorstiri.ro, Crișana, Bihon.ro.
Echipa de proiect
Din partea Asociației Piticot: director organizări evenimente – Denisa Hora, manager Marketing, Oprean Iulia – voluntar, Ariadna Macrea – asistent director; din partea Colegiului Național „Iosif Vulcan” Oradea, profesorii: Oprean Flavia, Crăciun Alexandrina, Mihincău Dana, Chirilă Adriana, Negruț Margareta, Ganea Daniela, Iovan Emilia, Lucaciu Maria, Donca Maria, Sabău Lavinia; din partea Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” – Bubela Carmen.
Ariadna Macrea

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 23:57:31 Ora standard a Europei de Est