Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reuniune de proiect în cadrul Parteneriatului școlar multilateral Comenius

De miercuri până sâmbătă, la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 Oradea

Reuniune de proiect în cadrul Parteneriatului școlar multilateral Comenius

Timp de patru zile, miercuri, joi, vineri și sâmbătă (27 februarie – 1 martie 2008), Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 Oradea (în calitate de coordonator de proiect) găzduiește reuniunea de proiect „Să facem viața copiilor cu CES mai bună!”, cu participarea partenerilor din Portugalia, Letonia, Turcia și Bulgaria...

Miercuri – vizite și activități interactive
De miercuri, la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 Oradea e sărbătoare. De când e școală eropeană, cu acte în regulă, unitatea de învățământ nu a cunoscut un eveniment de o asemenea anvergură internațională, iar echipa de proiect (în frunte cu psihoped. Teodora Pantazi, coordonator de proiect) s-a mobilizat exemplat pentru ca reuniunea de proiect să fie una model. Joi, deschiderea oficială a reuniunii a fost onorată de participarea unor invitați din partea Inspectoratului Școlar și Universității Oradea, iar pe scena Festivalului cultural internațional „Special Kids” au urcat zeci de artiști din Oradea și județ, din țară și străinătate. Coordonatorul de proiect (psihoped. TeodoraPantazi) a prezentat în power point obiectivele proiectului, echipa de proiect, activitățile derulate în toamna lui 2007, precum și programul reuniunii de la Oradea, privind schimbul de profesori, cu participarea unor elevi implicați în proiect. Miercuri au fost programate vizite și activități interactive, joi – Festivalul cultural internațional „Special Kids”, vineri – Campionatul național de tenis de masă „Special Olimpycs”, iar sâmbătă – excursie tematică la Peștera Urșilor de la Chișcău.
Dintre obiectivele proiectului, am reținut: compararea și înțelegerea sistemelor educaționale din țările partenere în vederea introducerii dimensiunii europene în procesele de educare și reabilitare; familiarizarea cu instrumentele de evaluare folosite în țările partenere în diagnosticarea copiilor cu deficiențe mintale și tulburări asociate; însușirea unor noi modalități educaționale și terapeutice de reabilitare a copiilor cu CES...
În principal, miercuri, activitățile s-au ținut la școala gazdă, cu două excepții, cele două vizite făcute la Școala de Arte și Meserii  „George Barițiu” și la Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” (unde psihoped. Carmen Ilisie a ținut o activitate demonstrativă); o profesoară  din Letonia și alți câțiva dascăli de la școala coordonatoare de proiect au susținut activități instructiv-educative specifice copiilor cu CES: terapie prin muzică (Teodora Pantazi și Lavinia Gorgan),  terapia Sherborne (Mariana Indrie, Mădălina Popa și Adrian Omuț), teatru experimental (Laura Bochiș, Maria Chiș, Ramona Bota și Valeria Coleșnicov).   
Festivalul cultural internațional „Special Kids”
Festivalul  a fost deschis de îndrăgita interpretă de muzică populară Florica Ungur și înv. Ioan Lascău (la vioară). Scena însă era plină de nuntași, mire și mireasă, nași și alți nuntași, copii de la Grădinița nr. 20 (îndrumați de ed. Viorica Dobran și Ioana Ilieș). Nuntașii au fost urmați de două perechi de dansatori din Portugalia, de echipa de dansuri a gazdelor, formată din elevi din clasele a VII-a și a VIII-a, și de micii păpușari ai Grădiniței nr. 51 (instruiți de ed. Felicia Andor și Nicoleta Nicoruț), cu  un fragment din „Scufița roșie”; reprezentanți ai echipei de proiect din Turcia au prezentat un dans popular local; elevi de la C.S.E.I. nr. 2 s-au jucat De-a piticii veseli, iar alții au lansat o invitație la distracție, cu prilejul sosirii primăverii; David Bryan, Florin Chelu și Mircea Covaci au realizat un moment liric – Shakespeare; George Vișan (de la Școala gimnazială din Chieșd, județul Sălaj) a doinit, iar colega sa, Andreea Domuța, a prezentat costumele lor tradiționale; la final, din nou dansuri populare, cu reprezentanții echipei din Letonia, și un dans popular maghiar prezentat de două perechi de dansatori din echipa gazdă. Coborând de pe scenă cu coșul cu pâine tradițională, profesoara din Letonia a împărțit-o curioșilor, care au dorit să guste o pâine aromată (precum... „cafeaua”).
Expoziție de mărțișoare
În sala alăturată, organizatorii au amenajat o frumoasă expoziție cu tematică de primăvară, în  care mărțișoarele dețineau supremația, mărțișoare originale, confecționate de elevi de la școala gazdă, și de cei din Tileagd..., precum și câteva exponate ale echipei din Portugalia.
Să mai spunem că Florica Ungur a dăruit oaspeților de peste hotare CD-uri cu muzică populară din repertoriul propriu, dându-le și autografe, iar gazdele au împărțit oaspeților (și invitaților) mărțișoare și buchețele de flori. (Ovidiu DAN)  
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Reuniune de proiect în cadrul Parteneriatului școlar multilateral Comenius.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:19:27 Ora standard a Europei de Est