Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul „Oglindirea sufletului în literatură” – ediția a II-a

Marți, la Liceul Tehnologic „George Barițiu”

Concursul „Oglindirea sufletului în literatură” – ediția a II-a

Liceul Tehnologic „George Barițiu” din Oradea a găzduit marți, 4 iunie 2013, în sala „Mihai Eminescu” a instituției, a II-a ediție a concursului „Oglindirea sufletului în literatură”.

Competiția are ca scop ilustrarea diversității sentimentelor și a trăsăturilor umane prezente în operele literare românești și universale. Se urmărește apoi cunoașterea și înțelegerea mai profundă a operelor literare de către elevi, cultivarea dragostei pentru literatură și arta dramatică, descoperirea și cultivarea aptitudinilor artistice ale elevilor, stimularea talentului actoricesc ca modalitate de a învăța și mai mult decât atât, valorificarea moralității din literatură. „Aceasta are rol taumaturgic, de vindecare a sufletului, dacă știm să o valorificăm”, ține să ne asigure coordonatorul manifestării, doamna director adjunct Manuela Fazecaș. Festivalul a fost structurat pe trei secțiuni: teatru, DVD și artă plastică. La concurs au participat două echipe de elevi de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel” (coordonați de prof. dr. Sergiu Berian, și prof. Mariana Moțoc), Școala Gimnazială Nr. 16 (coordonați de prof. Dorina Ursan), Palatul Copiilor și Elevilor (coordonați de prof. Otilia Bejan), Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea (coordonați de prof. Sânziana Neșiu), Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita (coordonați de prof. Larisa Duma) și Liceul Tehnologic „George Barițiu” (coordonați de prof. Adrian Simuț). La secțiunea DVD au participat elevi de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” (coordonați de prof. Sânziana Neșiu), C.S.E.I. nr. 1 Oradea (coordonați de prof. Angela Haș și prof. Cosmin Borna), Cenaclul Literar și Ansamblul Folcloric „Tinerele Condeie” din Serbia (coordonați de prof. Ion Berlovan) și Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea (coordonați de prof. Luminița Oros). Piesele au fost jurizate de o echipă formată din: profesor Marcela Todică – director al Liceului Tehnologic „George Barițiu”, Corina Cernea, actriță la Teatrul „Regina Maria”, lector univ. dr.  Florin Cioban, de la Facultatea de Litere, lector univ. dr. Delia Bârle de la Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, prof.  Alina Vese de la Inspectoratul Școlar Județean Bihor, dna Bodi Iuliana - din partea U.F.B. Bihor, dna Dana Ardelean - Fundația Realitatea. Toți participanții au primit diferite diplome, de originalitate (Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita), pentru cea mai buna coloană sonoră, cele mai frumoase costume (Școala Gimnazială Nr. 16), pentru cel mai bun exemplu de viață (Liceul Tehnologic „George Barițiu”), pentru cei mai joviali și dezinvolți elevi, (Liceul Teologic Baptist „Emanuel”), pentru cel mai reușit monolog și interpretare (Palatul Copiilor ți Elevilor), pentru cea mai bună transpunere literară (Colegiul Național „Iosif Vulcan”), pentru cea mai clară transmitere a mesajului (Liceul Teologic Baptist „Emanuel”), și mici surprize dăruite cu mult drag din partea gazdelor festivalului: îngerași din ghips, realizați de elevii liceului, precum și cărți oferite cu generozitate de către Editura Aureo.
În final, dna Corina Cernea, actriță a Teatrului „Regina Maria”, a vorbit despre rolul benefic al teatrului, elevii reușind să socializeze, să-și dezvolte memoria, să cunoască aprofundat opere literare, adică să învețe într-o altă modalitate literatura. (F.M.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Concursul „Oglindirea sufletului în literatură” – ediția a II-a.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 20:25:34 Ora standard a Europei de Est