Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Festivitatea de premiere a concursului județean „Un măr pe zi – o viață sănătoasă”

Joi, la C.N. „Mihai Eminescu”

Festivitatea de premiere a concursului județean „Un măr pe zi – o viață sănătoasă”

În cadrul concursului județean „Un măr pe zi – o viață sănătoasă”, 30 de școli din județul Bihor au câștigat câte un microscop de ultimă generație (microscop biologic monocular 400x Led B-20).

Festivitatea de premiere a avut loc joi, 20 iunie 2013, la sala festivă a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea.
În deschiderea evenimentului, doamna profesor Elena Moțoc Chivari, inspector școlar pentru mentorat și proiecte educaționale, a prezentat invitații: dl Nicolae Avram – inspector școlar general adjunct al I.S.J. Bihor și reprezentanții Consiliului Județean Bihor, dna consilier Doina Tiurbe – coordonator program din partea C.J. Bihor, alături de consilierii C.J.B. Florina Bențe și Cristian Onița.
Din partea organizatorilor, a Inspectoratului Școlar, a mai participat dna inspector școlar de specialitate (biologie), prof. Luminița Citrea.
În cuvântul său, dl inspectorul școlar general adjunct Nicolae Avram a felicitat toți participanții la concurs, elevi și profesori coordonatori, arătând că implicarea lor a fost benefică, iar rezultatul, extraordinar: 30 de laboratoare de biologie din 30 de școli au fost dotate cu microscoape performante, în valoare totală de 20.000 de lei.
„Un măr pe zi ține doctorul la distanță!”
Coordonatorul de program din partea C.J. Bihor, doamna consilier Doina Tiurbe, a ținut să ne informeze cum s-a ajuns la aceste premii (microscoape), după ce Bucureștiul a respins, rând pe rând, cărțile propuse pentru dotarea biliotecilor școlare, calculatoarele și videoproiectoarele. Nu a fost acceptată decât ultima ofertă - microscoapele. Doamna inspector școlar de specialitate Luminița Citrea a felicitat copiii pentru creativitatea manifestată în elaborarea lucrărilor: o machetă și un desen care să ilustreze tema concursului, cu sloganul „Un măr pe zi ține doctorul la distanță!”
Iar elevii s-au întrecut în imaginație și creativitate, fără granițe, începând cu mărul din legile fizicii, care „cade deștept” la mărul din zilele noastre, o emblemă românească. Se spune că mărul ar fi cel mai cultivat pom fructifer din România.
Trecând la premierea câștigătorilor, câte trei premii (I, II și III) pentru fiecare din cele 10 zone ale județului Bihor, doamna inspector școlar Elena Moțoc Chivari a ținut să sublinieze scopul acestui concurs județean:  încurajarea consumului de fructe în școli (concurs organizat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor, cu ajutor financiar din partea Consiliului Județean Bihor).
1.În municipiul Oradea, cele trei premii (cele trei microscoape) au fost obținute, în ordine, de echipajele de la Școala Gimnazială „Ioan Slavici” (premiul I), Colegiul Național „Emanuil Gojdu” (premiul al II-lea) și Școala Gimnazială „Oltea Doamna” (premiul al III-lea).
2. Din zona Aleșd, au câștigat: 1. Școala din Borod 2. Școala din Aștileu 3. Școala din Luncșoara.
3. Din zona Marghita: 1. C.N. „Octavian Goga” Marghita 2.Școala din Derna 3. Liceul „Horvath Janos” din Marghita
4. Din zona Oradea: 1.Școala din Drăgești 2.Școala din Leș 3.Școala din Lăzăreni
5. Din zona Salonta: trei școli, toate din Salonta (1 și 2. C.N. „Arany Janos” din Salonta 3. Liceul Teoretic „Arany Janos” Salonta)
6. Din zona Tinca: 1.Lic. T. „Nicolae Jiga” din Tinca 2.Școala din Cociuba Mare 3.Școala din Olcea
7. Din zona Sârbi: 1.Școala Sârbi, structura Burzuc 2.Școala din Mihai Bravu 3.Școala din Diosig
8. Din zona Ștei: 1.Școala Gimnazială „Miron Pompiliu” Ștei 2.Școala din Pietroasa 3. Școala din Nucet
9. Din zona Săcuieni: 1. Lic. „Petofi Sandor” din Săcuieni 2.Școala din Șimian 3.Școala din Olosig
10.Din zona Beiuș (beiușenii au fost lăsați ultimii pentru că au fost așteptați la premiere, dar nu au reușit să ajungă):1.C.N. „Samuil Vulcan” din Beiuș 2.Școala din Budureasa 3.Școala din Roșia.
Concursul județean „Un măr pe zi – o viață sănătoasă”, declanșat în luna aprilie, s-a desfășurat pe trei etape (etapa pe școală în mai, etapa pe sector în luna iunie și etapa județeană, cu premierea în 20 iunie), a avut 30 de câștigători; fiecare din cele 30 de școli câștigătoare a obținut câte un microscop biologic monocular 400x Led B-20. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Festivitatea de premiere a concursului județean „Un măr pe zi – o viață sănătoasă”. 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:47:16 Ora standard a Europei de Est