Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenții PractiPASS au ajuns la finalul stagiilor de practică

Protecția copilului – de la teorie la practică

Studenții PractiPASS au ajuns la finalul stagiilor de practică

Studenții PractiPASS au ajuns la finalul stagiilor de practică organizate în cadrul proiectului „Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică”, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Contract: POSDRU 90/2.1/S/61957

Cu ocazia încheierii anului universitar, studenții care au participat la programul de practică Protecția copilului – de la teorie la practică, vor fi evaluați pentru activitatea desfășurată pe parcursul acestui semestru. Aceasta este ultima evaluare de care vor avea parte studenții care au beneficiat de stagiile de practică planificate în cadrul proiectului PractiPASS. Activitatea din acest semestru a constat în elaborarea și implementarea unor proiecte realizate pe grupe de studenți. Studenții au avut posibilitatea să opteze pentru teme încadrate pe trei secțiuni: activități de voluntariat în serviciile de protecție a copilului, propuneri de măsuri de protecție pentru copilul aflat în dificultate și activități didactice pentru copii. Proiectele elaborate au demonstrat capacitatea studenților de a aplica în situații concrete cunoștințele dobândite pe parcursul stagiilor de practică, dar și angajamentul și devotamentul lor pentru domeniul protecției copilului.
„Consider că proiectul elaborat de grupul nostru este unul reușit. Ghidul pentru elaborarea proiectelor care ne-a fost pus la dispoziție, nu numai că ne-a fost de folos pentru conturarea ideii noastre, dar ne-a ajutat să ne clarificăm anumite aspecte, precum modul în care trebuie să formulăm un obiectiv SMART, cum să planificăm un buget etc. Îmi pare rău că se încheie această activitate, deoarece am reușit să îmi cunosc cu adevărat colegii și să formăm o echipă”. (Elena Suciu, studentă la Asistență Socială, anul II, Universitatea din Oradea)  
Proiectul PractiPASS se află în al treilea an de implementare și este derulat în parteneriat interregional în trei universități: Universitatea din Oradea, Universitatea din București și Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, și instituții cu activitate în domeniul protecției copilului din cele trei locații. Proiectul PractiPASS, urmărește facilitarea tranziției de la școală la viața activă a studenților prin eficientizarea stagiilor de practică. În cadrul proiectului au fost implicați peste 600 de studenți de la specializările Asistență Socială, Sociologie, Psihologie și Psihopedagogie specială.
În paralel cu stagiile de practică, în județul Bihor, studenții și cadrele didactice au continuat campania de informare cu privire la drepturile copilului, acțiune demarată în octombrie 2012. Activitatea a constat în promovarea broșurii Povestea Drepturilor Copilului în rândul elevilor din clasele a III-a și a IV-a din școlile din mediul rural. Materialul informativ prezintă principalele drepturi ale copiilor, expuse sub forma unor povești care fac referire la situații concrete de încălcare sau de respectare a unui drept. Campania s-a bucurat de participarea activă a elevilor și de sprijinul cadrelor didactice din mediul rural.
Partenerii Facultății de Științe Socio-Umane sunt: Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Administrația Socială Comunitară Oradea, Fundația „Copii Făgăduinței” - Oradea, Centrul Școlar pentru Educației Incluzivă Nr. 1 Oradea, Universitatea din București - Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1 București, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3 București, Fundația „Copii în Dificultate” București, Școala Specială Nr. 7 București, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad - Facultatea de Științe ale Educației și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad, Consiliul Local al Municipiului Arad - Direcția de Dezvoltare și Asistență Comunitară, Fundația Creștină R.C.E. Speranța Copiilor Arad.
Managerul de proiect este prof. univ. dr. Floare Chipea, Universitatea din Oradea.
Sorana Săveanu,
cercetător științific

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:11 Ora standard a Europei de Est