Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Doamna deputat Florica Cherecheș a participat, la Helsinki, la Adunarea Generală a E.C.P.M.

„Cooperare în domeniul învățământului”

Doamna deputat Florica Cherecheș a participat, la Helsinki, la Adunarea Generală a E.C.P.M.

În perioada 6 – 8 iunie 2013, doamna deputat Florica Cherecheș a participat, la Helsinki, Finlanda, la Adunarea Generală a Mișcării Politice a Europenilor Creștini (E.C.P.M.), o asociație politică a partidelor și organizațiilor creștin-democrate care sunt active la toate nivelurile politice din Europa.

Cu ocazia vizitei în Finlanda, doamna deputat Florica Cherecheș a avut întâlniri cu domnul Peter Ostman, președintele Grupului parlamentar creștin – democrat, doamna Paivi Rasanen - ministrul de Interne, doamna Marjo Anttoora – secretar de stat în Ministerul de Interne, domnul Pasi Sahlberg – director general al C.I.M.O., o agenție în subordinea Ministrului finlandez al Educației și Culturii, care promovează cooperarea internațională și mobilitatea, cu un accent special pe educație, formare profesională, viață profesională, cultură și tineret.
Consolidarea relațiilor de cooperare dintre România și Finlanda
Scopul acestor întâlniri a fost consolidarea relațiilor de cooperare dintre România și Finlanda, schimbul de experiență cu privire la sistemul de învățământ.
Sistemul de învățământ finlandez este recunoscut ca fiind cel mai performant din Europa. Autonomia școlilor, flexibilitatea curriculei, dialogul permanent dintre actorii implicați: școală – stat – mediul privat, corelarea sistemului de învățământ liceal cu cel universitar, precum și cu piața muncii, învățământul profesional bine dezvoltat și adaptat nevoilor societății, dotarea școlilor și pregătirea profesională a profesorilor, orientarea profesională a elevilor, modalitatea de punere în practică a acestor aspecte trebuie analizate ca model de bune practici în vederea îmbunătățirii situației învățământului românesc.
M.E.N. analizează modele de bună practică din Austria, Germania și Finlanda
În prezent, Ministerul Educației Naționale analizează modele de bună practică din Austria, Germania și Finlanda în domeniul dezvoltării învățământului profesional și tehnic.
Factorii care contribuie la dezvoltarea și îmbunătățirea sistemului de învățământ, precum și la creșterea gradului de ocupare a tinerilor pe piața muncii, sunt: o mai bună finanțare și gestionare a resurselor financiare, dialog permanent între actorii social-comunitari, descoperirea și stabilirea parcursului profesional timpuriu în acord cu abilitățile personale, autonomia și flexibilitatea școlilor, o programă școlară care să asigure unor buni profesioniști, schimbarea mentalității și atitudinii față de cadrele didactice și față de opțiunile de carieră, astfel încât și învățământul profesional și tehnologic să ocupe o pondere importantă în opțiunile elevilor.
Fulvia DUMITREANU,
consilier parlamentar

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:09:01 Ora standard a Europei de Est