Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Economia socială și serviciile sociale în România”

Miercuri, la București, conferința

„Economia socială și serviciile sociale în România”

Miercuri, 3 iulie 2013, la sediul Institutului de Economie Socială București, am participat la Conferința „Economia socială și serviciile sociale în România”.

Principalele obiective ale conferinței au fost: prezentarea raportului de cercetare asupra economiei sociale și a serviciilor sociale în România, al rolului pe care îl ocupă organizațiile cu profil religios în furnizarea de servicii sociale, perspectivele asupra reglementării serviciilor sociale și prezentarea unor studii de caz de către mai multe organizații prezente.
Participanții au reliefat încă o dată rolul pe care organizațiile neguvernamentale îl au în oferirea serviciilor sociale și a dezvoltării comunităților locale, problemele cu care se confruntă și în general, aportul acestui sector în domeniul organizării sociale, precum și în proiectarea politicilor și strategiilor de guvernare la nivel local și național.
Organizațiile celui de-al treilea sector, cum mai este numit, contribuie într-o proporție considerabilă la dezvoltarea economiei naționale având în vedere aportul lor la produsul național brut sau la multiplicarea oportunităților de angajare a forței de muncă. În ultimii ani în special s-a constatat nevoia tot mai acută ca organizațiile neguvernamentale să desfășoare activități aducătoare de venituri pentru a-și asigura sustenabilitatea și a-și reduce dependența de finanțatori externi, dar cadrul legislativ nu este suficient dezvoltat în acest sens. Pe de altă parte, economia socială și întreprinderile sociale sunt concepte relativ noi în România, insuficient cunoscute și înțelese.
Având în vedere experiența de 13 ani pe care o am în acest sector, am menționat demersurile întreprinse până acum în legiferarea economiei sociale în România, în prezent, proiectul de lege fiind în faza de avizare la Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.
Pentru o mai bună cunoaștere și susținere a dezvoltării economiei sociale, dar și pentru a facilita comunicarea și colaborarea între Parlamentul României și societatea civilă, la cererea participanților, am acceptat să încep demersurile pentru constituirea unui grup de lucru pe economie socială format din parlamentari din toate partidele politice care activează în diferite comisii de specialitate, dar care doresc să înțeleagă mai bine acest sector și să-l susțină atât pe plan legislativ, cât și în localitățile de unde provin. Vom prelua modelul existent la nivelul Parlamentului European unde funcționează un intergrup pe economie socială care desfășoară activități diverse de cunoaștere, promovare și susținere a economiei sociale.
Intenția noastră este să sprijinim și să promovăm al treilea sector, un partener important al autorităților publice pentru furnizarea de servicii de calitate cu costuri mai reduse, creșterea incluziunii sociale și dezvoltarea comunităților locale.
Florica CHERECHEȘ,
deputat PNL

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:08:22 Ora standard a Europei de Est