Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Guvernul nu a plătit nici până în acest moment suma necesară decontării transportului elevilor

Poziția C.N.E. cu privire la proiectul de act normativ al Ministerului Finanțelor Publice, lansat recent în dezbatere publică

Guvernul nu a plătit nici până în acest moment suma necesară decontării transportului elevilor

Consiliul Național al Elevilor consideră măsura propusă de Ministerul Finanțelor Publice, care prevede decontarea abonamentelor de transport, începând cu suma de 26 lei/abonament/lună pentru distanța de 3 km, iar pentru distanțele ce depășesc 3 km, până la limita de 50 de km, suplimentarea sumei cu 2 lei pentru fiecare km, ca fiind o măsură dezavantajoasă pentru o parte dintre elevii navetiști, cărora, în unele cazuri, li se va deconta doar o treime din costul total al abonamentului.

Guvernul nu a plătit nici până în acest moment suma necesară decontării transportului elevilor în acest an școlar, de aceea, este posibil ca în noul an școlar, rata abandonului să crească. Consiliul Național al Elevilor nu va fi pasiv și va lua toate măsurile necesare pentru respectarea drepturilor și intereselor elevilor.
Problema deconturilor este cauzată de subfinanțarea sistemului educațional și nu de alte cauze externe. Din acest motiv Consiliul Național al Elevilor solicită Guvernului respectarea Legii Educației, în privința alocării a minimum 6% din P.I.B. pentru educației.
În prezent, sistemul educațional preuniversitar necesită o creștere a finanțării pentru a fi posibilă revizuirea programei școlare, dotarea tehnică a unităților de învățământ, integrarea și formarea tinerilor pentru piața muncii, dar și asigurarea unor condiții și servicii sociale favorabile, precum burse, alocații școlare și programe de consiliere și orientare în carieră. Printre prioritățile de finanțare și evaluare ale sistemului se află și școlile tehnologice, care nu pregătesc elevii pentru piața muncii și nu sunt promovate ca o alegere viabilă în defavoarea învățământului teoretic.  Totodată, sistemul este foarte afectat de lipsa pregătirii resursei umane. Datorită salariilor  profesorilor, meseria aceasta nu reprezintă cu adevărat o oportunitate în cariera unei persoane, ci din contră, o alternativă a lipsei altor oportunități în piața muncii.
„Propunerea Ministerului Finanțelor Publice nu este o măsură potrivită”
Președintele Consiliului Național al Elevilor, Iulia-Flavia Miron declară: „Propunerea Ministerului Finanțelor Publice nu este o măsura potrivită, având în vedere că o parte dintre elevi vor beneficia doar de decontul a o treime din costul total al abonamentului, ceea ce încurajează creșterea ratei abandonului școlar. Educația este considerată ca fiind o prioritate națională, însă nu a fost tratată corespunzător. Creșterea finanțării pentru educație reprezintă o măsură adecvată condițiilor socio-economice actuale, spre deosebire de eventuala limitare a sumei de decont al transportului elevilor spre școală”.
Cristian Gîrneață

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:21:00 Ora standard a Europei de Est