Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O experiență americană de neuitat a doi profesori orădeni

Viorel și Anna-Monika Muscaș, în SUA

O experiență americană de neuitat a doi profesori orădeni

Ca urmare a participării mele în 2008 la programul Honeywell Space Academy for Educators, desfășurat la Centrul educațional NASA din Huntsville, Alabama, l-am cunoscut pe dl. prof. Franklin Mitchell din SUA.

Pentru că scopul principal al acestui program este promovarea științelor și stabilirea de colaborări în acest sens, am participat ca invitați, în anul 2009, împreună cu prof. Mitchell, la trei acțiuni educative prilejuite de aniversarea a 40 de ani de la magicul moment al primului pas pe Lună. Primele două activități s-au desfășurat atunci la Oradea, iar a treia la C.N. „Emil Racoviță” din București.
În acest an, am răspuns cu bucurie invitației făcute de prof. Mitchell de a reuni peste ocean trei profesori foști participanți la acest training: pe mine și soția și pe el însuși.
Și pot afirma cu adevărat că nu ne-am plictisit niciun moment. Am vizitat localități și obiective turistice din statele Carolina de Sud (primul stat secesionist) și Carolina de Nord, de la Munții Apalași până la Oceanul Atlantic.
Încă din prima zi am făcut un tur prin Due West  - orașul unde am locuit și prin împrejurimi. Fiind toți trei profesori, am vizitat și Colegiul Erskine din localitate, unde Franklin și-a început cariera didactică, precum și orașul istoric Abbeville, considerat totodată locul de naștere, dar și de sfârșit al Confederației Americane.
Sejurul a continuat apoi cu vizitarea școlii Northside Middle School din Greenwood, unde Franklin a activat ca profesor o perioadă mai lungă.
O bună perioadă din periplul nostru american a fost dedicată orașului Charleston, votat în 2012 ca destinația turistică nr. 1 de către cititorii revistei „Conde Nast Traveler”, unde nu am ratat ocazia de a face plajă la ocean. Am vizitat și Charleston Museum – primul muzeu din America, muzeu care păstrează istoria culturală și naturală a vieții din „sud” și ne-am plimbat pe „The Battery”, promenada cu case ce au văzut istoria înfăptuindu-se.
Un alt obiectiv interesant l-a reprezentat și Biserica Franceză Hughenotă care este situată în Cartierul Francez. Numele a fost dat în 1973 pentru a ajuta la păstrarea tradițiilor, biserica adunând sub cupola sa duminică de duminică descendenții celor care au pus bazele bisericii în secolele XVI – XVII, fugind din Franța din cauza conflictului cu Biserica Catolică.
Pentru Franklin a fost o deosebită bucurie de a se afla pentru prima dată în această biserică, cu atât mai mult că este descendentul unuia dintre oamenii care au pus bazele societății hughenote, găsind placheta cu numele stră-strămoșului său pe unul dintre pereții bisericii. 
Știm cu toții că SUA reprezintă o superputere militară, fapt ce l-am putut constata în cadrul vizitei efectuate la Patriots Point, un muzeu naval și maritim situat în portul orașului Charleston.
Aici am putut admira trei nave transformate în muzee: un distrugător, un submarin și piesa de rezistență a muzeului - portavionul USS Yorktown, care a luat parte la Cel De-al Doilea Război Mondial. Acesta se poate mândri ca fiind gazda unuia dintre cele mai mari programe educaționale din țară.
La întoarcere, am vizitat orașul Columbia și muzeul de stat ce deține variate exponate în materie de artă, istorie, științele naturii, știință și tehnologie, în general. Am avut norocul să fim prezenți la expoziția Tutankhamon: Întoarcerea Regelui - o expoziție de succes ce explorează istoria Egiptului antic.
De asemenea, am vizitat și centrala nucleară din Oconee, situată pe lacul Keowee, unde proiectul World of Duke Energy oferă activități educaționale și exponate interactive pentru vizitatorii interesați să învețe mai multe despre producerea energiei electrice.
O vizită în SUA nu poate fi considerată completă dacă nu vizitezi și un oraș cu zgârie-nori. De aceea am fost și în orașul Charlotte, al doilea oraș american din punct de vedere economic, cunoscut și sub denumirea de „Orașul Reginei”. Am pășit aici și în muzeul educațional Discovery Place, o lume în care știința este adusă la viață prin exponate interactive, experimente explozive și expoziții inovatoare.
Momentele încărcate de istorie nu au reprezentat însă totul. Am încercat să înțelegem cât mai mult din ceea ce înseamnă viața de peste ocean. În acest sens, ne-am relaxat în stațiunile Bonclarken și Montreat, am practicat diverse sporturi (baseball, fotbal, frisbee, înot), și chiar am participat la trei slujbe duminicale diferite (prezbiterian, hughenot și catolic).
Sub îndrumarea dl. prof. Mitchell, am desfășurat și câteva activități tehnice și stiințifice. Astfel, am testat și am repus în funcțiune dispozitive vechi, precum un ceas binary, construit în 1972, un microcalculator programabil în cod mașină și un minicomputer PDP 11/84, care a fost folosit la Colegiul Erskine din anii ’70 până prin anul 2000. Pe data de 3 august 2013, am putut observa cu ochiul liber trecerea Stației Spațiale Internaționale pe deasupra casei din Due West.
Ceea ce a făcut ca experiența noastră să fie una de neuitat este faptul că am cunoscut oameni minunați, foarte primitori, având acea ospitalitate specifică sudului despre care tot am auzit, adevărate simboluri ale localității, cu preocupări diverse și inedite, precum colecționarea de mașinuțe, de păpuși sau chiar de mașini de epocă.
Vizita noastră pe tărâm american nu a rămas trecută cu vederea, fiind amintită într-un ziar local. Până când dl. prof. Mitchell va reveni în România în vara anului viitor, folosind impresiile și cunoștințele căpătate în SUA, ne-am propus lansarea unui site educațional pentru promovarea studiului științelor și a tehnologiei.
prof. ing. Viorel Muscaș
prof. Anna-Monika Muscaș
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O experiență americană de neuitat a doi profesori orădeni.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:11:36 Ora standard a Europei de Est