Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cursuri intensive de limba franceză cu vorbitori nativi

În cadrul școlii de vară Campus d’été

Cursuri intensive de limba franceză cu vorbitori nativi

În cadrul școlii de vară Campus d’été, aflate la prima ediție, în intervalul 19-30 august 2013 s-au desfășurat la Facultatea de Litere a Universității din Oradea cursuri intensive de limba franceză, organizate de către Departamentul de limba și literatura franceză-germană, în colaborare cu Institutul Francez Cluj-Napoca și Asociația pentru Promovarea Cooperării în Educație, cu participarea lectorilor francezi Marine Dettori, de la Universitatea Sorbonne Nouvelle Paris și Christelle Miskizak, de la Universitatea Paul Valéry Montpellier 3.

Scopul organizării acestei școli de vară a fost acela de a revigora interesul pentru limba franceză al publicului orădean și în special pentru secția de limba franceză a Facultății de Litere.
Cursanții au fost adulți din diferite domenii de activitate, precum și elevi de liceu și studenți. Cursurile s-au desfășurat pe două ateliere de lucru: începători și nivel intermediar. Împărțirea în grupe de lucru s-a făcut pe baza unui test. Cursurile abordează, pe lângă aspecte legate de învățarea limbii, diverse aspecte ale culturii și civilizației franceze. Marele beneficiu al participării la aceste cursuri este dat de prezența profesorilor vorbitori nativi de limba franceză.
Cursurile s-au încheiat vineri, 30 august 2013, cu înmânarea diplomelor de participare, în care se menționează nivelul de învățare dobândit în urma cursului, conform Cadrului european comun de referință pentru limbi străine.
Institutul francez din Cluj-Napoca, co-organizator, a și sponsorizat parțial evenimentul. Îi mulțumim pe această cale. În egală măsură mulțumim conducerii Universității din Oradea și Asociației pentru Promovarea Cooperării în Educație pentru sprijinul acordat.
Prep. drd. Teodora Cernău,
organizator

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:05 Ora standard a Europei de Est