Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cerneală și suflete. Aspecte ale învățământului superior orădean 1963 – 2013”

Miercuri, lansare de carte

„Cerneală și suflete. Aspecte ale învățământului superior orădean 1963 – 2013”

Asociația „Gheorghe Șincai” a studenților în Istorie, în colaborare cu Universitatea din Oradea, a lansat miercuri (4 septembrie 2013), în holul Bibliotecii universitare, volumul „Cerneală și suflete. Aspecte ale învățământului superior orădean 1963 – 2013”.

Acesta reprezintă materializarea unei intenții mai vechi a asociației de a marca momentul aniversar al Universității, anul acesta împlinindu-se 50 de ani de învățământ superior orădean continuu..
Volumul, structurat pe două părți, ilustrează cele mai importante aspecte din viața cotidiană universitară, așa cum au fost acestea reflectate în presă și de unele dintre cele mai importante personalități care au definit istoria acestei instituții. Prima parte, intitulată Aspecte ale învățământului superior orădean 1963 – 2013 scrisă de studentul Cristian Culiciu, vicepreședinte al Asociației „Gheorghe Șincai” a studenților în Istorie, face o trecere prin etape de dezvoltare, decădere sau consolidare ale Alma Mater Crisiensis. Aspectul inovator este cel referitor la faptul că aceste pagini descriu atât situația de ansamblu, cât și cea particulară pe fiecare facultate. De asemenea, sunt tratate și aspecte precum viața studențească sau activitatea asociațiilor studențești.
Cea de-a doua parte, Biblioteca Universității din Oradea, Arc peste timp 1963 – 2013, redactată de bibliotecar Rozalia Barta, își propune să readucă în actualitate aspecte cu privire la activitatea, funcționarea și organizarea acesteia pe parcursul celor cinci decenii de existență, având ca bază de informare mărturii ale celor ce i-au condus destinele, informații completate cu o serie de date statistice.
Prezentul eveniment se înscrie în rândul manifestărilor prilejuite de cea de-a XXIV Conferință Națională a Asociației Bibliotecarilor din România, care se desfășoară la Oradea, în perioada 4 – 6 septembrie 2013. (Roland OLAH, președintele Asociației „Gheorghe Șincai” a studenților în Istorie)
„Rolul istoricului este să scrie despre trecut, cu bune și cu rele”
Despre volum ne-a vorbit studentul Cristian Culiciu, autor al cărții.
„Doresc să subliniez că rolul istoricului este să scrie despre trecut, cu bune și cu rele. Am urmărit evoluția facultăților, am urmărit evoluția evenimentelor, evenimente științifice. Este un capitol distinct, cu acordarea unor titluri de Doctor Honoris Causa, din ce în ce mai multe. Ideea noastră, a istoricilor: nu putem intra direct în subiect și trebuie la început să scriem despre preliminariile acestuia. Ca atare, am scris despre învățământul superior local înainte de 1963, despre Academia de Drept… Apoi, am căutat să scot în evidență activitatea studențească. Fiindcă universitate fără studenți nu există; asociațiile studențești, după 1990, de la una-două câte erau prin 1990-1991 la cele undeva spre 20, care există astăzi…” (Ov. Dan)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:34 Ora standard a Europei de Est