Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala de vară - ateliere de creație

La Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea

Școala de vară - ateliere de creație

Două proiecte având ca numitor comun parteneriatul dintre o asociație profesională non-guvernamentală: Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim și o școală specială: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea s-au reunit în această vară în cadrul Programului „Școala de vară - ateliere de creație”, derulat în perioada 25 iunie - 26 iulie, în sălile special amenajate de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea.

Obiectivul programului a fost conștientizarea, exprimarea și modificarea unor comportamente și emoții negative, ca urmare a confruntării cu acestea, prin activități extrașcolare de muzică, dans, teatru și arte vizuale specifice terapiilor prin mediere artistică, derulate pe perioada verii, într-un spațiu neutru oferit de atelierele școlii de creație.
Pe lângă cei 16 copii cu cerințe educative speciale, provenind din școli speciale sau școli integratoare, cu vârsta cuprinsă între 6-18 ani,  au participat la școala de vară și copii fără dizabilități: frați, verișori, prieteni pentru a le oferi acestora suport în realizarea activităților și a le facilita procesul de integrare și schimbare.
Un grup de 12 terapeuți, împărțiți în echipe de 2-3 persoane zilnic, împreună cu 3 voluntari europeni din Armenia și Spania și alți voluntari locali, au pregătit zilnic pentru copii activități specifice terapiilor prin mediere artistică: terapie prin muzică, terapie prin dans, terapie ocupațională, diferite tehnici de terapie prin artă, teatru experiențial, povești terapeutice în vederea atingerii obiectivelor proiectului.
În timp ce proiectul Arta CES a asigurat Școlii de vară sprijinul terapeuților și spațiul de desfășurare, proiectul „Prin Tine(ri) lumea CES se lărgește!” a pus la dispoziția atelierelor de creație timpul voluntarilor europeni și materiale necesare desfășurării activității de stimulare a creativității și dezvoltare personală a copiilor cu și fără cerințe educative speciale.
Proiectul „ARa-mi Că Ești Special!” (acronim: Arta CES) este un proiect de terapie prin artă finanțat de Fundația pentru Comunitate și MOL România prin programul MOL pentru Sănătatea Copiilor și implementat de Asociația CES – Colaborăm Educăm Sprijinim, în parteneriat cu Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea în perioada 14.01-21.06.2013.
Scopul proiectului este implementarea unor programe de terapie prin mediere artistică individuală și de grup, de tipul terapiei prin muzică, terapiei prin dans, metodei teatrului experiențial, art-terapiei și psihodramei, la copii cu cerințe educative speciale (CES) și alte boli cronice, în vederea recuperării psihopedagogice a acestora și/sau dezvoltării armonioase a personalității lor.
Proiectul este structurat în trei programe distincte:
1. Programul de terapie individuală, un program individual complex de recuperare, incluzând terapii prin mediere artistică stabilit pentru fiecare din cei 8 copii participanți în parte în urma evaluării de către terapeut în colaborare cu părintele.
2. Programul de terapie de grup, un program de activități de dezvoltare personală - autocunoaștere și formare a imaginii și stimei de sine - de grup, centrat pe terapii prin mediere artistică, elaborat de terapeuții participanți la proiect, adaptat și implementat la nivelul a 4 grupuri, formate din 24 elevi cu CES și colegii lor fără CES din clasele integratoare.
3. Școala de vară, prin ateliere de creație, un program de modificare a unor comportamente și emoții negative, ca urmare a confruntării cu acestea prin intermediul terapiilor prin mediere artistică, destinat unui număr de 16 copii cu cerințe educative speciale.
Proiectul „Prin Tine(ri) lumea CES se lărgește!” este un proiect finanțat de Comisia Europeană prin programul Tineret în Acțiune, Acțiunea 2: Serviciul European de Voluntariat, derulat în perioada 01.01-31.10.2013
Au fost implicate în acest proiect, 4 organizații din 3 țări, fiecare îndeplinind un rol diferit:
1. Asociația CES – Colaborăm Educăm Sprijinim, ROMÂNIA - organizație coordonatoare;
2. Centru Școlar de Educație Incluzivă Nr 1, Oradea, ROMÂNIA - organizație gazdă;
3. International Centre for Intercultural Research, Learning and Dialogue, ARMENIA –Organizație care ne-a trimis doi voluntari SEV: pe Tatevik Soghomonyan și Astghik Mirzabekyan;
4. Asociación Jóvenes Solidarios, SPANIA - organizație care ne-a  trimis pe voluntarul SEV: Jorge Miguel Vielva
Activitățile derulate în cadrul proiectului:
Participarea la activități educaționale în cadrul școlii gazdă: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea și în școlile integratoare, alături de profesorii de sprijin ai școlii speciale. Sprijinirea elevilor cu cerințe educative speciale în realizarea  unor  sarcini
Participarea alături de cadrele didactice ale școlii la Festivalul Cultural Internațional „Special Kids”, ediția a VI-a, eveniment introdus în CAEN în calitate de: membru în echipa de organizare și/sau membru al juriului
 Organizarea conferinței profesionale „Consilierea@arta de a ajunge la tine(ri)”. Una dintre secțiunile conferinței „Dezvoltarea personalității elevilor prin voluntariat” a fost exclusiv dedicată SEV. Au participat și alți voluntari SEV din țară, care și-au diseminat proiectele, precum și potențiali voluntari SEV: elevi de liceu și studenți
Prezentări ale programului SEV și ale proiectului în liceele orădene și la Universitatea din Oradea, în cadrul Mesei rotunde „Donează timp. Voluntariatul între necesitate și posibilități de realizare”, organizată în cadrul practicii de specialitate a studenților de la psihologie
Participarea la activități de diseminare ale programului SEV și ale proiectului în parcurile orădene, cu precădere în Orășelul Copiilor, unde au pictat pe față copiii și le-au oferit baloane în formă de animăluțe
Confecționarea de materiale didactice și materiale de promovare a proiectului;
Realizarea paginii web a asociației: www.asociațiaces.ucoz.org
Valorificarea experienței dobândite prin organizarea alături de cadrele didactice ale scolii speciale a unor ateliere de creație prin terapii, prin mediere artistică, derulate pe perioada verii, Școala de vară menționtă anterior.
Teodora Pantazi, coordonator de proiect

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:25:23 Ora standard a Europei de Est