Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezvoltarea municipiului Oradea ca și centru universitar

Noi întâlniri și parteneriate pentru

Dezvoltarea municipiului Oradea ca și centru universitar

Parlamentari ai județului Bihor și șefi ai administrației publice locale au răspuns „prezent” la invitația conducerii Universității din Oradea (UO) de a participa la o întâlnire de informare cu privire la funcționarea instituției și a problemelor cu care aceasta se confruntă.

Scopul reuniunii a fost de a crea un parteneriat cu parlamentarii bihoreni, precum și cu administrația publică locală. Acțiunea face parte din managementul Universității din Oradea și are ca obiectiv dezvoltarea unei cât mai prestigioase instituții de învățământ superior în municipiul situat la granița de nord-vest a țării.
La întâlnirea care a avut loc joi după-amiază, rectorul UO, prof.univ.dr. Constantin Bungău, a prezentat stadiul actual și strategia de viitor a Universității din Oradea. Parlamentarii prezenți, Florica Cherecheș, Sonia Drăghici, Cristian Bodea, Florian Bodog, Gheorghe Dănuț Bogdan, Ioan Cupșa, Cseke Attila, Gavrilă Ghilea, Ioan Hulea, Liviu Matiuță Laza, Szabo Odon, alături de subprefectul Cristian Bitea și președintele Consiliului Județean Bihor, Cornel Popa, au ascultat cu interes precizările rectorului, ale prorectorilor și ale președintelui Senatului universitar, prof.univ.dr. Sorin Curilă, precum și solicitările acestora în vederea inițierii unei colaborări de durată care să aibă ca rezultat crearea unui centru studențesc valoros la Oradea. Realizarea acestui deziderat ar produce efecte de lungă durată în plan economic și social pentru Oradea și județul Bihor.
În cadrul acestei prime întâlniri, invitații s-au arătat solidari cu propunerea dezvoltării municipiului Oradea ca și centru universitar, urmând ca în acest sens să aibă loc noi întrevederi în care să fie discutate măsurile și activitățile concrete care ar putea fi întreprinse în acest sens. Primarul Ilie Bolojan, neputând participa, a transmis conducerii UO că va susține demersurile inițiate în cadrul acestei reuniuni. Olimpia Popoviciu 
Aplaudăm un asemenea demers!
Felicitări și succes! Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:08 Ora standard a Europei de Est