Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ministrul Remus Pricopie susþine dezvoltarea acþiunilor de voluntariat ale liceenilor

Pentru ajutorarea copiilor cu cerinþe speciale

Ministrul Remus Pricopie susþine dezvoltarea acþiunilor de voluntariat ale liceenilor

Ministrul Educaþiei Naþionale, Remus Pricopie, ºi baroneasa Emma Nicholson de Winterbourne au convenit, în cadrul întâlnirii care a avut loc luni, 9 septembrie 2012, la sediul MEN, crearea unui grup de lucru care sã identifice posibilitãþile de a accesa fonduri structurale pentru realizarea mai multor proiecte de voluntariat destinate elevilor români.

În acest moment, MEN ºi Asociaþia Children's High Level Group, susþinutã de Emma Nicholson, deruleazã programul comun Strategia Naþionalã de Acþiune Comunitarã.
În cadrul conferinþei de presã prilejuite de vizita baronesei Nicholson, ministrul Remus Pricopie a subliniat necesitatea dezvoltãrii a cât mai multor programe de voluntariat în care elevii sã fie implicaþi. De asemenea, ministrul considerã necesarã conºtientizarea întregii comunitãþi ºcolare ºi a autoritãþilor locale asupra importanþei integrãrii copiilor cu cerinþe speciale într-un mediu prielnic, atât din punct de vedere al acceptãrii psihologice a majoritãþii, cât ºi din punct de vedere logistic. La rândul sãu, baroana Nicholson a subliniat cã Strategia dezvoltatã cu MEN este printre exemplele de bunã practicã în þãrile membre UE.
Ministrul Remus Pricopie l-a premiat pe Muir John Potter, care, timp de douãzeci de ani, a fost direct implicat în acþiunile comunitare din România, prin intermediul Asociaþiei. Aceastã experienþã a fost rezumatã în cartea „Acțiunea comunitarã", pe care Muir John Potter o adreseazã coordonatorilor locali, judeþeni ºi regionali, responsabili de Acþiunea Comunitarã în cadrul Strategiei Naþionale de Acþiune Comunitarã.
Strategia Naþionalã de Acþiune Comunitarã, aprobatã în 2007, prin ordin de ministru, permite elevilor de liceu sã facã parte din echipele de voluntari constituite la nivelul unitãþii de învãþãmânt în care sunt ºcolarizaþi. Activitãþile pe care voluntarii le pot întreprinde vizeazã susþinerea persoanelor aflate în dificultate, în special a copiilor cu cerinþe educaþionale speciale, prin includerea lor în  activitãþi de socializare, de petrecere a timpului liber, de terapie ocupaþionalã ºi de grup etc. Beneficiarii direcþi ai activitãþilor pot fi: copii/tineri/adulþi cu dizabilitãþi, copii/tineri/adulþi abandonaþi sau fãrã locuinþã, bãtrâni, bolnavi, orice persoanã aflatã în dificultate.
Dacã în 2003, acþiunile de voluntariat erau pilotate în oferta liceelor, doar în judeþul Dolj, în prezent, acestea deja acoperã întreaga þarã, adunând peste 80.000 de voluntari cu activitate constantã ºi peste 30.000 de copii cu cerinþe speciale drept beneficiari.
Strategia Naþionalã de Acþiune Comunitarã este menþionatã ca exemplu de bunã practicã la nivel european, iar þãri ca Republica Moldova, Georgia, Armenia sau Macedonia au implementat sau sunt în curs de a implementa acest program, dupã modelul þãrii noastre.
Biroul de presã

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:26:04 Ora standard a Europei de Est