Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consfătuirile didactice ale învățătorilor

La „Blaga”, „Bălcescu” și „Oltea Doamna”

Consfătuirile didactice ale învățătorilor

Joi (12 septembrie 2013) la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” și Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea s-au desfășurat Consfătuirile didactice ale învățătorilor.

Celor care vor preda la clasele pregătitoare, doamna inspector școlar Felicia Ianța le-a recomandat să creeze o atmosferă, un climat cât mai apropiat de cel din grădinițe. Să nu uite că la această vârstă activitatea de bază este jocul, care să le dea posibilitatea copiilor să-și cheltuiască energia; învățătoarea să se implice în activități, să se joace cu ei, să participe efectiv și afectiv. „Va trebui să vă coborâți la nivelul lor, să redeveniți și dumneavoastră copii pentru că altfel nu veți reuși să creați o atmosferă degajată, o atmosferă mai degrabă de grădiniță decât de școală”.
Legat de programul Școală după școală”, doamna inspector a precizat faptul că la grupa pregătitoare neavând teme pentru acasă, activitățile trebuie gândite corespunzător, cu multe jocuri și activități îndrăgite de copii.
„Trebuie să înțelegem foarte bine rolul acestei clase: rolul de pregătire pentru clasa I. Vine nu numai în ajutorul copiilor, ci și în ajutorul nostru pentru că în clasa I ne va fi mult mai ușor”.
Atenție la auxiliare!
Doamna inspector a ținut să tragă un semnal de alarmă legat de auxiliare.
„Atenție cum le selectați. Nu abuzați de auxiliare! Pentru că foarte mulți au înțeles total greșit: faptul că nu avem manuale la clasa pregătitoare, le-au înlocuit cu auxiliarele didactice. Am avut cazuri în care au fost 11 auxiliare la clasa pregătitoare. Ajung să deteste, să urască fișele de lucru. La clasa pregătitoare puneți-i cât mai mult să taie, să decupeze, să alerge, să aleagă semințe, să numere și așa mai departe, pentru că, știți foarte bine că gândirea lor este extrem de concretă la această vârstă. Până în clasa a doua este recomandat să lucreze copiii cu materiale concrete”, a ținut să precizeze doamna inspector Felicia Ianța. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Consfătuirile didactice ale învățătorilor. 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:46:54 Ora standard a Europei de Est