Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Centrele de interes vor fi lecția, evaluarea și examenele naționale”

La conferința de presă de vineri

„Centrele de interes vor fi lecția, evaluarea și examenele naționale”

La conferința de presă de vineri (13 septembrie 2013), inspectorul școlar general, dl prof. Daniel Negrean, a abordat trei subiecte: Situația unităților de învățământ înainte de începutul anului școlar 2013-2014; numiri de directori, directori adjuncți și inspectori școlari, respectiv tema anului școlar 2013-2014.

Pentru început, ne-a fost prezentată rețeaua școlară. În anul școlar 2013-2014, în județul Bihor, vor funcționa 182 de unități cu personalitate juridică, cu 652 de structuri arondate, având în total 972 de corpuri de clădire. Rețeaua școlară este formată din 20 de grădinițe cu personalitate juridică, două școli primare, 103 școli gimnaziale, cinci școli primare și gimnaziale speciale, 12 licee tehnologice, șase licee teologice, un liceu de artă, și unul sportiv, un liceu vocațional pedagogic (cel de la Beiuș), 12 licee teoretice, 10 colegii tehnice, un colegiu economic, șapte colegii naționale, un palat al copiilor, care funcționează cu cinci cluburi ale copiilor, care și-au pierdut personalitatea juridică (în Ștei, Beiuș, Salonta, Marghita și Aleșd) și un centru județean de resurse și asistență educațională. Cu acesta sunt 183; practic, sunt 182 de unități de învățământ.
În aceste unități de învățământ vor învăța
97.183 de preșcolari și elevi în unități de învățământ de stat, iar în 31 de unități de învățământ particulare vor studia 3.200 de elevi. În total, populație școlară numără 100.383 de suflete, „situând județul Bihor între primele 10, ba chiar și mai sus, pe VI, înainte de Cluj”, după cum avea să ne asigure generalul Inspectoratului Școlar.
Din cele 972 de corpuri de clădire, 62 la sută sunt autorizate. Unele însă nu au obținut autorizație din varii motive: lipsa apei potabile, toalete în curte sau în interior, dar în stare necorespunzătoare, elemente de siguranță necorespunzătoare: pardoseaua defectă, tavane crăpate, fosă septică nesecurizată sau nevidanjată, lipsă împrejmuire sau deficiențe în împrejmuirea cu gard. „Aici cred că ar trebui o mai mare responsabilitate din partea autorităților locale, pentru că există și situații în care unele deficiențe se pot rezolva cu fonduri mici”.
În legătură cu rețeaua școlară, dl inspector școlar general a ținut să sublinieze faptul că doar într-o singură comună, la Buntești, rețeaua școală va funcționa așa cum a fost aprobată în 2011, întrucât în 2013, comuna neavând Consiliu local nu a putut fi aprobată o nouă rețea școlară.
Cinci inspectori școlari, 14 directori și 18 directori adjuncți noi
Din 2008 nu s-au mai susținut concursuri pentru ocuparea funcției de director sau director adjunct. După 16 august, Inspectoratul Școlar Județean Bihor a înaintat ministerului de resort propuneri pentru neprelungirea detașării în interesul învățământului în funcții de îndrumare și control pentru anul școlar 2013-2014 în cazul a cinci inspectori școlari, 14 directori și 18 directori adjuncți.
Motivele schimbării acestora au fost de ordin medical, personal, relații deficitare de comunicare, pensionări, promovare la C.C.D. sau pur și simplu ( o „rocadă”) schimb de funcții între directorul și directorul adjunct ai aceleiași școli (ca la Școala din Ciumeghiu și Liceul „Emanuel” din Oradea). Inspectorul general neagă că ar fi vorba de „epurări politice”, cum s-au exprimat unii în presă.
Noii inspectori școlari (5) sunt: Alina Luncan (la informatică), Anca Mile (la limbi moderne), Traian Călin Hoțupan (la educație fizică), Simona Martin (implementare, descentralizare instituțională) și Sele Tunde (insp. șc. pt. dezv. resursei umane).
Noii directori de școli (14) sunt: Farkas Tunde (la Grădinița „Orsolya”), Sorin Cuc (la „Nicolae Bolcaș” Beiuș), Adriana Savu („Iosif Vulcan” Oradea), Iosif Curta (la „Emanuel” Oradea), Răzvan Vonea (la „Andrei Șaguna”), Vad Marta (la „Petofi Sandor” Săcuieni), Kun Attila (la Școala Gimnazială Buduslău), Delia Borza (Șc. Căpâlna), Denisa Moldovan (Șc. Ciumeghiu), Ioana Gudiu (Șc. „Viorel Horj” Drăgănești), Elena Moza (Șc. Hidișelu de Sus), Liana Bako („Emanuil Gojdu”), Ioana Codrean („Mihai Eminescu”) și Omer Ismet (la C.T. „Traian Vuia”).         
 Noii directori adjuncți (18) sunt: Aurica Manci Capriș (Șc. Borod), Gyulai Edina (Lic. „Tamasi Aron” Borș), Doina Nicoleta Pop (Șc. Brusturi), Floare Buhaș (Șc. Ceica), Floare Simuț (Șc. Ciumeghiu), Elena Bibarț (Șc. Curtuișeni), Ionuț Milian (Lic. Dobrești), Fekete Ștefan (Șc. Finiș), Traian Timar („Horea” Marghita), Debreteni Attila (Șc. Nr. 16  Oradea), Maria Bauman (Șc. „Dimitrie Cantemir”), Anca Piscoi („Onisifor Ghibu”), Constantin Buleandră („Emanuel” Oradea),  Nicoleta Fărăianu (Grădinița Nr. 31, structura Lic. „Fr. Schiller”), Biro Ildiko („Andrei Șaguna”), Adriana Ficuț (C.S.E.I. „Orizont”), Sorin Mudura (Vadu Crișului) și Nicoleta Beltechi („Iosif Vulcan”Oradea).     
Preocuparea profesorilor de a-i învăța pe elevi să învețe
„Pentru noul an școlar, tema vizează calitatea procesului instructiv-educativ: Ce se întâmplă în clasă? Dacă se țin ore, și cum se țin acestea. Pentru că avem semnale că nu se intră la ore la fix, se iese mai devreme, iar unii profesori își povestesc viața personală, alții povestesc aspecte din societate. Din această cauză trebuie să ne îndreptăm atenția spre clasa de elevi; centrele de interes vor fi lecția, evaluarea și examenele naționale”, a precizat generalul I.S.J. Prin urmare, se cere de la cadrele didactice profesionalism, punctualitate și seriozitate; de asemenea s-au făcut câteva recomandări pentru îmbunătățirea activității didactice: respectarea programelor școlare, parcurgerea integrală a materiei, intensificarea activității catedrelor și comisiilor, eficientizarea ședințelor de catedră și evitarea formalismului acestora, realizarea unor teste de evaluare standard la nivelul comisiilor și catedrelor, notarea ritmică, realizarea echilibrului între evaluarea orală și cea scrisă, pregătirea elevilor pentru recuperare și performanță; asistența la lecții să fie în atenția directorilor, consilierea profesorilor debutanți pentru o mai bună integrare în comisie sau catedră și parteneriatul cu Univ. Oradea; asigurarea conținutului științific al lecției, utilizarea metodelor activ participative, și foarte importantă:
preocuparea profesorilor de a-i învăța pe elevi să învețe.
La capitolul aprecieri pozitive, generalul a evidențiat liceele care au reușit să se situeze în frunte la Bacalaureat:1.Betel 2.Emanuel 3.Gojdu, 4.I.Vulcan 5.Goga Marghita 6.Av. Iancu Ștei 7. Ghibu…
Iarăși Betel, care în patru ani de zile a ajuns de la 400-500 de elevi la 1.500, și care oferă condiții foarte bune, iar C.T. „Andrei Șaguna” a reușit două clase de școală profesională, deși nu a fost cuprins în proiect cu primăria…
Ovidiu DAN

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:44:44 Ora standard a Europei de Est