Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecția de hărnicie… la școlarii mici

De luni până vineri

Lecția de hărnicie… la școlarii mici

I-am urmărit, luni, în prima zi de școală, iar vineri (20 septembrie 2013), am revenit să văd cum s-au acomodat, iar ei ne-au prezentat primele lor „opere de artă” din viața de școlar.

Podul de flori
Luni, 16 septembrie, în prima zi de școală, am trecut prin toate cele patru clase pregătitoare ale Școlii Gimnaziale „Dacia” din Oradea (clasa pregătitoare A – prof. Simona Fabian, cp B – prof. Diana Zlibuț, cp C – prof. Alexandra Luțaș și cp D – prof. Viorica Iancu), ca să luăm „pulsul” evenimentului.
Pe îngerașii clasei pregătitoare B i-am surprins trecând pe sub podul de flori „construit” de absolvenții fostei clase a IV-a B, elevii dnei învățătoare Diana Zlibuț. Ei erau însoțiți de actualul lor profesor diriginte Nicolina Mihuț. Diana le-a mulțumit, cu lacrimi în ochi și cu vocea gâtuită, iar dintr-o pornire lăuntrică, actualii gimnaziști s-au adunat în jurul celor două „mămici” să le îmbrățișeze cu toții odată!
Vineri, îngerașii repetau prima strofă a poeziei „Să-nvățăm de la furnici” (Să-nvățăm de la furnici/ De când suntem foarte mici/ Cea mai sfântă să ne fie/ Lecția de hărnicie”).
„Să știți că nu mai suntem atât de mici ca în prima zi, ține să ne asigure Diana. Deja știm o seamă de lucruri. Care sunt Regulile clasei? Alexandra (Nagy)… Apoi au cântat „Joacă și cântă, copilărie!” Mai mult, au ținut să ne prezinte primele lor „opere de artă” pe care le-au făurit de când sunt școlari. Pe tablă, se mai puteau vedea desenele cu care i-a primit Diana în prima zi, dar și îndemnul adresat părinților. Multe au învățat în aceste zile cei 34 de îngerași: să se prezinte, să salute, despre sala de clasă, despre rechizitele școlarului, au memorat, am cântat și s-au jucat foarte mult…
Alexandra are „norocul” să repete clasa!
Pe Alexandra Luțaș a căutat-o „norocul”, oferindu-i-se și în acest an școlar tot clasă pregătitoare, după ce în vară a scos la lumină tot o clasă pregătitoare! Ce să-i faci, dacă ești bun, ești ... recompensat! Dar nu regretă! O va lua de la capăt cu cele 27 de steluțe. „Eu iubesc foarte mult copiii. Pe mine nu mă motivează banii. Dacă nu aș iubi copiii, nu aș fi astăzi aici. Nu pentru bani și pentru „timpul liber” (cum spun unii liber cugetători) m-am făcut învățătoare, ci de dragul copiilor”. Având experiența unei clase pregătitoare, Alexandra are și multe materiale didactice și auxiliare, dar mai ales deține multe informații, oferite la curs de dna profesor dr. Maria Donca. „Fiind iarăși toamnă, constat cu bucurie că predarea integrată dă roade bogate, caietul interdisciplinar, Cartea uriașă și caietul cu fișe de lucru corespunzător, zecile de povestioare, materialele frumos ilustrate atrag și sunt folosite cu maximum de eficiență în oricare moment al lecției. De fapt, la această vârstă, materialul concret, intuitiv, este cel care dă rezultatele scontate, alături de jocuri și cântece, multe jocuri de mișcare, antrenante, menite să le consume cu folos energia uriașă de care dispun”, ne explică Alexandra. Și steluțele sale ne-au prezentat „operele lor literare”…
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (121 de poze), accesați Galeria foto: Lecția de hărnicie… la școlarii mici.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:29:54 Ora standard a Europei de Est