Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația trebuie să devină o valoare fundamentală a României…

Remus Pricopie:

Educația trebuie să devină o valoare fundamentală a României…

Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, dorește un sistem de învățământ bazat pe respect, stabilitate și șanse egale pentru fiecare dintre copii.

Cu ocazia prezenței sale la festivitatea de deschidere a cursurilor noului an școlar 2013-2014, la Colegiul Național „Mihai Viteazul" din Ploiești, ministrul Remus Pricopie a precizat că rezolvarea, punctuală, a problemelor din sistemul de educație trebuie făcută, întotdeauna, într-un parteneriat cu toți actorii sociali - de la părinți, la profesori și sindicate, până la reprezentanții ONG-urilor și ai mass-media.
„Sunt încrezător că societatea românească va ști să identifice cele mai bune soluții pentru copiii săi. Mă bazez pe toți cei interesați de educație - părinți, elevi, profesori, oameni politici, lideri ai diferitelor asociații profesionale sau neguvernamentale, mediul de afaceri, mass-media, cetățeni ai acestei țări - că vom contribui, cu calm și echilibru, la soluționarea problemelor și provocărilor curente și viitoare", a declarat ministrul Remus Pricopie.
Ministrul a subliniat importanța implicării fiecăruia în crearea unui climat educațional adecvat pentru educația copiilor -  mai ales a copiilor proveniți din comunități defavorizate -, accentuarea parteneriatului dintre școlile tehnologice și mediul de afaceri, dar  și acordarea unei atenții deosebite pentru inserarea tuturor copiilor în învățământul obligatoriu. Ministrul a arătat că, dincolo de bucuria începerii unui nou an școlar, există și situații injuste pentru o parte a copiilor din România, fie că este vorba de condiții improprii pentru derularea cursurilor, fie că este vorba de copii care nu frecventează școala, din cauză că părinții consideră că nu e necesar. Abandonul școlar sau dezinteresul unor elevi și profesori în a înțelege că educația este șansa fiecăruia de a-și crea un destin sunt alte situații, parte a sistemului de învățământ românesc, pe care ministrul le-a punctat.
„Începutul de an școlar ar trebui să însemne pentru fiecare dintre noi - elevi, părinți, profesori - un motiv de bucurie. Din nefericire, nu întotdeauna și nu peste tot în țară se întâmplă acest lucru. Este trist și nedrept în același timp ca în localitatea Costache Negri, din județul Galați, 351 de copii să nu poată începe astăzi anul școlar din cauza inundațiilor care au avut loc în urmă cu câteva zile. Este nedrept ca în 2013, în România, aproximativ 0,5% dintre copiii cu vârstă cuprinsă între 6 și 7 ani să nu fie lăsați de părinții lor să meargă la școală. Este nedrept ca 8% dintre elevii care anul trecut erau înmatriculați în clasa a VIII-a, anul acesta să nu fie găsiți la școală, deși învățământul este obligatoriu până la clasa a X-a”, a arătat ministrul.
Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, a declarat că educația trebuie să devină, cu adevărat, o valoare fundamentală a României.
La festivitatea de deschidere a anului școlar de la Colegiul Național „Mihai Viteazul" au mai participat președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, președintele Parlamentului din Malta, Angelo Farrugia, președintele Consiliului Județean Prahova, Mircea Cosma, parlamentari și alte oficialități. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:27:31 Ora standard a Europei de Est