Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educație profesională transfrontalieră la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”

Diseminare proiect

Educație profesională transfrontalieră la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”

În direcția promovării și dezvoltării culturii învățământului profesional și tehnic pentru comunitatea noastră locală orădeană, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” este partener într-un program de cooperare transfrontalieră cu Ungaria.

Ca activitate a proiectului a fost și vizita profesorilor Colegiului Tehnic „A. Șaguna” în Ungaria la Miskolctapolca, echipă formată din Biro Ildiko – director adjunct, Crișan Csilla, Lung Antiana, Man Nicolae; aceștia au participat în  perioada 19-21 septembrie la a IV-a sesiune a Programului de cooperare transfrontalieră în domeniul educației profesională  TAMOP -2.2.4-11/1-2012-0062 ( Program Operațional pentru Reînnoirea Societății) care a avut loc la Miskolctapolca.
Proiectul se adresează instituțiilor și organizațiilor care au în obiectul de activitate pregătirea și formarea profesională a elevilor și/sau adulților. Finanțarea proiectului este atât din fonduri europene, cât și din partea Statului Maghiar, valoarea acestuia fiind de 43.301.136 Ft , C.T. „Andrei Șaguna” este invitat ca partener beneficiar. 
Titlul proiectului sugerează și obiectivul principal al acestuia „Diseminarea bunelor practici în formarea și calificarea adulților de către MTESZ,  Organizație județeană din  Szabolcs- Szatmar - Bereg cu parteneri români și slovaci”.
În cadrul acestei sesiuni de comunicări au fost dezbătute mai multe probleme legate de formarea profesională ca de exemplu:
*Reforma educației și formării profesionale – 1990-1996 în Ungaria, *Problemele școlilor profesionale, *Formare profesională în învățământul superior
*Modele de sincronizare a educației, a formării profesionale și a pieței de muncă. Exemple de bune practici din Ungaria prezentate de  Mártonfi  György de la Centrul de Cercetare și Dezvoltare Educațională Miskolc,
*Studiul de carieră, Practicile instituționale în studiul carierei, Nivelurile, grupurile țintă și scopurile studiului de carieră, Proiecte pentru studiul carierei în Ungaria
*Avantajele  formării duale (Parc Industrial - Școli Profesionale)
*Formarea muncitorilor calificați în tranzituri și în școlile profesionale (pentru persoane cu  studii minimale din  rândul șomerilor și inactivilor).
Sesiunea de comunicări a fost urmată de o vizită la MITISZK, (Centrul  Regional Integrat de Formare Profesională) Miskolc organizată în scopul prezentării  modului de organizare a pregătirii profesionale în variantă integrată. Profesorii Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” au putut aprecia funcționalitatea unei astfel de soluții în paralel cu sistemul de pregătire profesională din România, atât la nivelul învățământului preuniversitar, cât și la nivelul de formare a adulților.
Au fost vizitate mai multe ateliere și laboratoare, în cea mai mare parte similare cu cele pe care le are Colegiul Tehnic „A Șaguna”, prin proiectul REGIO;
Ateliere și laboratoare vizitate în acest scop: (unele similare cu cele din dotarea atelierelor C.T. „Andrei Șaguna” )
Laborator mașini unelte cu comandă numerică
Laborator CAD, CAM
Laborator automate programabile
Laborator de măsurări tehnice și controlul calității
Laborator și atelier de mecatronică
Laborator și atelier de electronică
Laborator și atelier de hidraulică-pneumatică
Laborator de firme de exercițiu
Promovarea învățământului profesional
Noul director al Colegiului Tehnic „A. Șaguna”, dl prof. ec. dr. Răzvan Vonea, va implementa orice formă de manifestare a promovării învățământului profesional, strict necesar pentru piața forței de muncă a comunității locale, dar și pentru elevii și părinții acestora, care au oportunitatea dobândirii unor competențe profesionale în meserii cerute de agenții economici locali. Colegiul Tehnic „A. Șaguna” a demarat din acest an școlar două clase de învățământ profesional pe domeniile de pregătire: Mecanică și Textile.
Considerăm acest demers al încurajării școlilor profesionale un punct de relansare a învățământului profesional și tehnic, dar și un factor de integrare corectă și corespunzătoare pe piața muncii a tuturor calificărilor profesionale. (G.R.)
 
 

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:44:56 Ora standard a Europei de Est