Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De Ziua Europeană a Limbilor Străine

Parteneriat cu Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu”

De Ziua Europeană a Limbilor Străine

În seria activităților desfășurate în baza protocolului de parteneriat școlar cu Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu”, se înscrie și acțiunea de sărbătorire a Zilei Europene a Limbilor Străine ce s-a derulat în preambulul zilei oficiale de 26 septembrie, la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”.

Reprezentate de doamnele profesoare Curpaș Anca și Crina Crăciun, catedrele de limba engleză ale celor două școli au coagulat eforturile elevilor de la secțiile maghiară și bio-chimie din clasele a VIII-a, a X-a și a XI-a pentru a celebra diversitatea lingvistică a continentului european și valoarea învățării limbilor străine pe toată durata vieții.
Activitatea și-a propus să atragă atenția asupra specificului lingvistic și cultural  maghiar ca minoritară autohtonă, alături de alte limbi europene celebrate internațional, precum engleza, germana și franceza. În acest sens, elevii au pregătit activități interactive de prezentare a bucătăriei maghiare în care s-au evidențiat termeni culinari și preparate care se regăsesc în dicționarele consacrate și cărțile de bucate românești. Concursul de interpretare muzicală karaoke în limbile maghiară, franceză și engleză a fost urmat de momente umoristice create de elevi prin interpretarea unor glume și replici cu elemente distinctive ale umorului unguresc și englezesc. Elevii au concurat apoi în cadrul unei competiții de lecturare și interpretare a unor cuvinte și palindromuri în limba germană.
Activitățile cu specific lingvistic și artistic au creat prilejul unei mai bune familiarizări și fuziuni cu coordonatele lingvistice și culturale ale Ungariei, Franței, Germaniei și Angliei. Activitatea a reprezentat pentru elevi și profesori o ocazie de a se documenta, amuza, de a-și exersa deprinderile organizatorice, de a învăța ceva nou, de a petrece timp împreună cu colegi dintr-un context educațional diferit și de a crea punți pentru o viitoare colaborare fructuoasă.
Prof. Curpaș Anca
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: De Ziua Europeană a Limbilor Străine.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:45:36 Ora standard a Europei de Est