Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (3)

Ioan Dzițac

CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (3)

Rezumat. Am vorbit în primul episod despre Curățenia din China [1], iar în cel de-al doilea despre Hărnicie [2]. Spusele mele din primele două episoade sunt confirmate de un fost diplomat român, Ion Pătrașcu, un excelent scriitor-portetist, care a vizitat China după 44 de ani. Iată ce scrie el în revista „Curtea de la Argeș”: „Forța de muncă chineză, abundentă, harnică, disciplinată și modestă, este considerată de analiști drept punct central al miracolelor din ultimele trei decenii.” [3].

Episodul 3. Cuvântul cheie „Inteligență
Urmează să prezint azi Inteligența chinezească, cel de-al treilea cuvânt cheie din pentagonul succesului, Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt, care dau acronimul CHINA. Inteligența chinezească se bazează pe înțelepciunea milenară a lui Kung-fu-tzu și Lao-tzu. Fără îndoială, China este un miracol, iar cultura chineză ne uluiește prin înțelepciunea descoperită cu mii de ani în urmă. De exemplu, „China a fost leagănul economiei de piață încă din timpul dinastiei Shang, cu 3.500 de ani în urmă”, spune Ion Pătrașcu [3].
Kung-fu-tzu (550 - 470 î.Hr., cunoscut de europeni sub numele de Confucius) și Lao-tzu (cca. 604-531 î.Hr., fondatorul filozofiei și religiei Tao) au fost doi filozofi înțelepți, care au trăit cu mai mult de jumătate de mileniu înainte de Hristos și și-au pus amprenta peste veacuri în rândul poporului chinez: „Singurul lucru pe care noul regim (chinez - n.t.) nu-l va putea face niciodată este de a-l scoate pe Confucius din China. Unii spun că nici n-a încercat. Alții susțin că nici nu merită să încerce. Cei peste 1.000.000.000 de oameni care locuiesc în China îl cunosc pe Confucius deplin, tot atât cum milioanele de oameni din Europa și America îl cunosc pe Hristos. […]. În China se află circa 5.000.000 de musulmani, circa 4.000.000 de catolici și aproximativ 1.000.000 de protestanți. Există nenumărați budiști și adepți din toate religiile mari ale lumii. Dar confucianismul și taoismul domină scena religioasă, iar pe Confucius îl iubesc anume. Chinezii îl cinstesc și îl asculta când este vorba de filozofie și de învățătura pentru viața interioară. El este localnic tot atât ca și câmpurile de orez, și este tot atât de mult legendă și realitate ca și vechiul zid chinezesc”. (Taoismul și Confucianismul [4]).
Cu cca. 2.500 de ani în urmă, Confucius a zis: „Arta de a conduce constă din alegerea corectă a funcționarilor. Trebuie ridicați oamenii corecți pentru ca ei să poată pune presiuni asupra celor incorecți, căci astfel cei incorecți (strâmbi) pot fi îndreptați”. Când a fost întrebat de discipolii săi ce l-a întristat cu privire la lume, Confucius a spus: „Faptul că virtutea nu este cultivată, că știința (cunoașterea) nu este prezentată clar, faptul că oamenii aud de datorie (obligație), dar nu și-o îndeplinesc, faptul că aceia care se știu că sunt răi nu întreprind nimic pentru a se îmbunătăți: acestea sunt lucrurile care mă întristează” [4]. Se pare că în zilele noastre, Deng Xiaping pune în practică, în China, învățăturile lui Confucius, după niște ani grei dominați de dezastrul provocat de „Revoluția Culturală”, inițiată de conducătorul comunist Mao Zedong (1893-1976) în 1966 și continuată și de urmașii săi până în 1976: „Orientările lui Deng Xiaoping au diminuat rolul ideologiei și au reprofilat membrii de partid în buni gospodari ai țării” [3].
Iată ce mai spune Ion Pătrașcu, cel care a trăit în China, în misiune diplomatică, primii trei ani, cei mai furioși, ai Revoluției Culturale: „În august 2013, aveam în față o Chină renăscută, precum pasărea Phoenix. Nu era o Chină mitologică, ci una a miracolelor. În doar trei decenii de la lansarea reformei patriarhului politicii chineze, Deng Xiaoping, țara a ajuns la vârful piramidei de putere din lume, alături de Statele Unite ale Americii” [3].
China a alocat 4% din PIB învățământului și duce o politică de readucere a unor inteligențe plecate din țară (am dat deja exemplul profesorului Yong Shi în episodul precedent). În doar zece ani, numărul universităților din China s-a dublat, deoarece inteligența nativă trebuie educată.
La noi, de multe ori, mai ales în vorbirea curentă, cuvântul „inteligent” se confundă cu „șmecher” sau „deștept” (vezi „băieții deștepți” în afacerile cu statul). Cei cu adevărat inteligenți sunt numiți „fraieri”. Inteligența adevărată, sănătoasă, lipsită de perversiuni patologice, nu poate fi definită decât dacă are ca scop final înțelepciunea, drumul care duce la desăvârșirea omului. Întrebat fiind, de discipolii săi, ce înseamnă un om desăvârșit, Confucius a răspuns: „Om desăvârșit este cel îngrijorat de propriile imperfecțiuni”.
Din păcate, noi ne-am obișnuit prea mult să vedem doar „paiul” din ochiul vecinului, fără a ne face griji de „bârna” din ochiul nostru. Chinezii îl au pe Confucius, dar Învățătorul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne arată și calea spre desăvârșire: „De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tău și nu te uiți cu băgare de seamă la bârna din ochiul tău? … Fățarnicule, scoate întâi bârna din ochiul tău, și atunci vei vedea deslușit să scoți paiul din ochiul fratelui tău” (Matei 7, 1-5). Dar, cum noi n-am avut norocul să avem un Deng Xiaoping al nostru, chiar mai mic, proporțional cu țara, continuăm să circulăm pe aceleași drumuri cu hârtoape, pe care „patru boi legănau carul” acum o sută de ani și să predăm copiilor știința și istoria neactualizate de pe vremea „iepocii de aur”.
Bibliografie
[1] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.8866
[2] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.9257 
[3] Ion Pătrașcu, În China, după 44 de ani, Revista de cultură „Curtea de la Argeș”, Nr.10/2013: http://www.curteadelaarges.ro/IV_10_35.php 
[4] http://biserica.org/ro/compendium/carti/religiilelumii/confucianismul/index.htm
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (3). 

Trimite email
joi, 25 aprilie 2024, 14:57:34 Ora de vară a Europei de Est