Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Spiritualitate românească în context european”

Parteneriat cu două licee

Spiritualitate românească în context european”

Joi, 26 septembrie 2013, în amfiteatrul Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” a avut loc activitatea dedicată Zilei europene a limbilor moderne, intitulată „Diversitate lingvistică și națională în Europa”.

Activitatea s-a desfășurat la nivelul ariei curriculare „Limbă și comunicare”, în parteneriat cu Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”, Oradea și Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu”, Oradea, în cadrul unui proiect educativ local mai amplu cu titlul „Spiritualitate românească în context european”.
O primă activitate a constat într-un moment introductiv menit să evidențieze semnificația și importanța Zilei europene a limbilor moderne,  susținut de prof. Holhoș Felicia.
Apoi, elevii din cele trei școli au reprezentat prototipul cetățeanului european din câteva țările alese: România, Ungaria, Franța, Anglia, Italia, Spania, după care au concurat într-o competiție de cultură generală în format PPT, conceput de prof. Chișiu Ramona. Pentru a încuraja spiritul de competiție și munca în echipă, elevii au mai participat la un atelier de creație în care au încercat să redea în cuvinte imaginea națională a țărilor alese, realizând un slogan reprezentativ. Cadrele didactice (prof. Bungău Angela, prof. Mateiaș Ramona, prof. Ioana Pop și prof. Olar Cristina) s-au implicat în coordonarea și îndrumarea elevilor și au reușit să se mobilizeze în scurt timp pentru a sărbători plurilingvismul și diversitatea culturală.
La finalul evenimentului a avut loc o expoziție culinară cu specific național,  mâncărurile din cele 6 țări intrând  de asemenea într-o competiție în care s-a apreciat cel mai  gustos, original și aspectuos  produs culinar. Bineînțeles, elevii participanți au fost răsplătiți cu diplome de participare, aplauze și delicioase specialități culinare europene.
Prof. Felicia Holhoș

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:44:56 Ora standard a Europei de Est