Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectele POSDRU derulate de ISJ Bihor

La Conferința de presă de luni, despre

Proiectele POSDRU derulate de ISJ Bihor

La Conferința de presă de luni (30 septembrie 2013), generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl profesor Daniel Negrean și inspectorii școlari Elisaveta Roșu și Florin Negruțiu (asistenți manageri ai celor două proiecte) au adus în atenția presei cele două mari proiectele POSDRU derulate de ISJ Bihor: „Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii”, respectiv „Educatori pentru societatea cunoașterii” (despre care doar noi am scris, cu prilejul Conferinței finale, desfășurate în perioada 20-22 septembrie la Hotel Continental).

„Aceste proiecte au debutat în 2010 și se vor finaliza la sfârșitul acestei luni. Noi suntem cu activitățile din cadrul acestor proiecte finalizate, mai avem doar partea de arhivare. La intrarea în Inspectoratul Școlar au fost postate bannere pentru informare; de asemenea, avem o sală alăturată în care au lucrat echipele de proiect și un lucru foarte greu: a trebuit să refacem arhiva, ca să putem arhiva toate materialele care rezultă în urma derulării celor două proiecte”, a precizat inspectorul școlar general.
Proiectul „Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii” a fost implementat de ISJ Bihor în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București, SIVECO România și TEHNE România. Proiectul s-a derulat la nivelul regiunilor de dezvoltare Nord-Vest, București-Ilfov, Vest (județul Hunedoara) și Sud Muntenia (județul Argeș) pe perioada a 36 de luni, în perioada 1 sept. 2010 – 30 septembrie 2013, valoarea proiectului – 20.898.635 lei. Obiectivul general al proiectului a fost formarea și dezvoltarea competențelor cadrelor didactice din aria curriculară Matematică și Științe de a elabora și implementa un curriculum integrat  la decizia școlii, acreditat și dezvoltarea profesională continuă a acestora pe componenta instruirii diferențiate a elevilor. Obiective specifice: Elaborarea unui curriculum interdisciplinar, pornind de la nevoile existente la nivelul unităților de învățământ, raportat la standardele curriculare. Dezvoltarea celor două module de curs și conversia lor în format digital A; Abilitarea pe curriculum B: Dezvoltarea profesională continuă pe componenta instruirii diferențiate a elevilor. Formarea cadrelor didactice din grupul țintă pe cele două module de curs. Asigurarea calității programului acreditat de formare continuă și a curriculumului interdisciplinar integrat la decizia școlii…
Grupul țintă al proiectului a fost alcătuit din 5.000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar care predau disciplinele din aria curriculară Matematică și Științe, selectate din cele două regiuni de dezvoltare. Dar pe ambele proiecte au fost formate aproximativ 9.500 de cadre didactice. Principalele activități ale proiectului: Activitatea A1: Elaborarea curriculumului interdisciplinar integrat la decizia școlii; A2: Elaborarea și dezvoltarea celor două cursuri de formare propuse în proiect; A3: Conceperea, dezvoltarea și administrarea instrumentelor informatice; A4: Formarea și certificarea cadrelor didactice; A5: Evaluarea de impact; A6: Acțiuni de promovare a importanței formării continue pentru cadrele didactice; B1: Managementul de proiect. Dintre rezultatele proiectului: Un curriculum interdisciplinar integrat la decizia școlii, național acreditat prin ordin de ministru; un curriculum de curs acreditat: Abilitarea pe curriculum la decizia școlii la nivel interdisciplinar (25 de credite); un curriculum de curs acreditat: Dezvoltarea profesională continuă pe componenta instruirii diferențiate a elevilor (25 de credite); 100 de centre de formare acreditate la nivel național; Un pachet software cu variantele digitale ale celor două module de curs; 5.100 de manuale și 5.100 de CD-uri distribuite cursanților cuprinși în programul de formare; un suport de curs online; portalul profesorilor de matematică și științe…
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:46:42 Ora standard a Europei de Est