Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Internaționalizarea învățământului superior românesc

O prioritate a Ministerului Educației Naționale

Internaționalizarea învățământului superior românesc

Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, a declarat că una dintre prioritățile Ministerului Educației Naționale o reprezintă creșterea, graduală, a dimensiunii internaționale a învățământului superior

Ministrul a arătat importanța acestui aspect, în condițiile în care internaționalizarea este, invariabil, unul dintre criteriile de clasificare a universităților, conform topurilor internaționale.
Ministrul Remus Pricopie și-a exprimat speranța că din ce în ce mai mulți studenți și cadre didactice din alte țări vor opta să studieze în sistemul de învățământ românesc, arătând că, în acest moment, sunt mult mai mulți studenți și profesori români care aplică pentru programele de studii în afara țării. Ministrul a arătat că în România există specializări, cu recunoaștere internațională, care atrag studenți străini, precum programele de medicină, învățământul agricol, programele de studii de la Universitatea Maritimă din Constanța sau specializările de la Universitatea din Ploiești, pentru domeniul Petrol și Gaze.
Ministrul Pricopie a mai arătat că, pe lângă acordurile bilaterale între state și parteneriatele între universitățile românești și străine, o a treia cale de a atinge obiectivul propus îl reprezintă cooperarea universităților prin programele europene.
Afirmațiile ministrului Educației au fost făcute, miercuri, 25 septembrie 2013, la sediul MEN, cu prilejul lansării oficiale a celei de-a doua etape a programului „Burse și cooperare interinstituțională în domeniul învățământului superior”,  coordonat de ministrul delegat pentru Învățământ Superior, Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu.
Ministrul delegat Mihnea Costoiu a subliniat importanța acestui program, în valoare de peste 4 milioane de euro, pentru întărirea relațiilor dintre universități, dar mai ales pentru beneficiarii direcți ai acestuia - studenți și cadre didactice. Ministrul Costoiu a subliniat că, în cadrul proiectului, există locuri dedicate și studenților proveniți din rândul populației rome.
Ministrul delegat Mihnea Costoiu a precizat și că pentru a genera performanță și echilibru în sistemul de învățământ superior și în cercetare, e necesară diversificarea paletei de opțiuni pentru studenți și cadre didactice. Mihnea Costoiu a mai declarat că, în acest moment, există 10 programe interinstituționale și alte 47 de acorduri bilaterale realizate între universitățile din România și alte țări.
Programul „Burse și cooperare interinstituțională în domeniul învățământului superior” are drept obiectiv sprijinirea studenților din orice ciclu de studiu și a personalului din universitățile românești pentru a realiza mobilități transnaționale în Norvegia, Liechtenstein și Islanda. De asemenea, vor fi finanțate și mobilitățile în România ale studenților și ale personalului din instituțiile de învățământ superior din cele trei țări, dar și proiecte de cooperare între universitățile din România și statele donatoare, în vederea întăririi relațiilor de cooperare academică dintre țări.
Principalii beneficiari instituționali ai vizitelor pregătitoare, proiectelor de mobilitate pentru studenți și personal din universități, respectiv proiectelor de cooperare interinstituțională sunt universitățile din România care dispun de o Cartă Erasmus, aprobată de Comisia Europeană, având ca parteneri instituții similare sau organizații de stagiu din statele donatoare. În proiectele de cooperare interinstituțională se mai pot asocia ca parteneri universități, institute de cercetare, companii și ONG-uri, atât din statele membre, cât și din celelalte țări beneficiare ale Mecanismului SEE.
Programul de „Burse și cooperare interinstituțională în domeniul învățământului superior” se află la a doua rundă de implementare în România. Prima rundă s-a derulat pe parcursul anului universitar 2009-2010 și în primul semestru al anului academic 2010-2011, cu o valoare totală de 1.100.000 euro. Pentru cea de-a doua rundă a programului au fost alocate 4.444.444 euro, din care 4.000.000 euro provin din partea țărilor donatoare (Norvegia, Islanda, Liechtenstein), restul fiind cofinanțare din partea statului român.
Programul este parte integrantă a Mecanismului Financiar al Spațiului Economic European 2009 - 2014 (SEE), program pentru care  Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) este desemnată Operator de program. Informații suplimentare sunt disponibile pe www.see-burse.ro și pe www.eeagrants.org.
La evenimentul desfășurat la sediul MEN au participat și Hilde Berit Eide, coordonatorul departamentului Fonduri SEE și Norvegiene, din cadrul Ambasadei Norvegiei la București, Monica Calotă, director general al Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) și Cătălina Meliță, director general în Ministerul Fondurilor Europene. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:27:12 Ora standard a Europei de Est