Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Limbile străine, izvor de cultură și civilizație”

Ziua Europeană a Limbilor Străine, la „Octavian Goga” Marghita

„Limbile străine, izvor de cultură și civilizație”

După tradiția instituită în Europa, începând cu anul 2001, Ziua Europeană a Limbilor a fost sărbătorită, joi, 26 septembrie 2013 și la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita, printr-o serie de activități în cadrul proiectului „Limbile străine, izvor de cultură și civilizație”, proiect cofinanțat de Primăria Municipiului Marghita și organizat de catedra de limbi moderne a școlii noastre.

Scopul acestuia a fost cultivarea diversității culturale și lingvistice și încurajarea învățării limbilor străine. Din seria manifestărilor au făcut parte: dezbaterea „Oare studiul limbilor străine pune în primejdie limba națională?”, urmată fiind de prezentări în PowerPoint a țărilor europene, de un concurs de cultură generală și de amenajarea unei mini expoziții cu lucrări ale elevilor, ilustrând diverse simboluri culturale care reprezintă Marea Britanie, Franța, Italia, Spania, Germania etc. Elevii s-au întrecut pe ei înșiși citind și recitând poezii în cel puțin cinci limbi străine. Deliciul activității a fost dat de elevii claselor primare, care au defilat în pauza mare în incinta școlii, ținând în mâini stegulețe confecționate chiar de ei. A fost un proiect reușit, care-i învață pe copii să fie cetățeni europeni, cu deschidere către toate popoarele. Atât elevii, cât și cadrele didactice au petrecut momente frumoase învățând prin jocuri și astfel, contribuind la crearea unei atmosfere plăcute, menite să stimuleze interesul, dorința de a se familiariza și învăța și alte limbi străine decât cele studiate la școală.
Prof. Raluca Crișan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Limbile străine, izvor de cultură și civilizație”.

Trimite email
marți, 25 noiembrie 2025, 08:04:12 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00