Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii de la „Șaguna” au plantat pentru pace

Sperăm să creștem împreună cu copacii în viitor și pentru viitor

Elevii de la „Șaguna” au plantat pentru pace

Elevii clasei a XI-a A de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea, sub îndrumarea domnului director, prof. dr. Răzvan Vonea, a doamnei director adjunct, prof. Ildiko Biro și a profesorilor care s-au implicat în acest proiect: prof. Cristinco Olar și prof. Simona Lăcătușu, s-au alăturat altor școli din întreaga lume pentru a marca Ziua Internațională a ONU pentru pace, printr-o acțiune de plantare de copaci în curtea școlii.

Evenimentul face parte dintr-o  campanie anuală pentru mediu și pentru pace. Plant a tree for Peace 2013 este o campanie organizată de Learning about Forests – LEAF și ENO-Environment Online, o școală globală virtuală pentru creșterea responsabilității față de mediu și dezvoltarea sustenabilă. „Plant a tree for Peace” promovează educația pentru pace și crește gradul de conștientizare a elevilor cu privire la importanța arborilor și a pădurilor la o scară globală.
 Acțiunea de plantare pune accent pe atenția ce trebuie acordată pădurilor ca sursă primară de oxigen și cel mai important mecanism global de reducere a CO2.
Evenimentul a fost dedicat zilei de 21 septembrie, zi declarată de către Organizația Națiunilor Unite (ONU), ca Ziua Internațională a Păcii, un bun prilej pentru a promova educația pentru pace și a crește gradul de conștientizare a elevilor cu privire la importanța arborilor și a pădurilor la o scară globală. Campania se bucură de succes la nivel internațional. Anul trecut, peste 5.000 de școli din 132 de state de pe glob au plantat 600. 000 de copaci în cursul acestei zile. Primii copaci au fost plantați în Oceania, apoi în Asia, Europa și Africa, iar lanțul de copaci va ajunge în cele din urmă și în cele două Americi.
Plantarea de copaci este importantă pentru noi toți. Mai întâi, pentru că ne amintește de natură și de importanța protejării ei. În alt doilea rând, această zi a Păcii Mondiale marchează  pacea și continuitatea vieții. Prin activitatea de plantare, elevii colegiului nostru și-au propus să contribuie la atingerea celor opt obiective globale de dezvoltare ale mileniului propuse de Organizația Națiunilor Unite, obiective pe care cele 192 state membre ONU au convenit să le atingă până în 2015. Acestea includ: reducerea sărăciei extreme, reducerea ratei mortalității infantile, combaterea epidemiilor, precum și inițierea unui parteneriat global pentru dezvoltare, dezvoltare ce trebuie înțeleasă ca fiind pentru pace. Plantând arbori, tinerii învață despre rolul pădurii și posibilitățile pe care le avem în condițiile schimbărilor climatice actuale.
„Learning about Forests” ne aduce aminte că „un copac este un simbol pentru noi”, ne amintește de natură și de importanța protejării mediului. În al doilea rând, simbolizează cooperarea între școlile din întreaga lume cu respect pentru diversitatea culturală și toleranță. Prin această activitate, elevii Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” au dorit să demonstreze că sunt conștienți de importanța păstrării unui mediu curat. Dacă fiecare om de pe planetă ar planta și ar îngriji un copac,  Pământul ar fi un loc mai sigur pentru generațiile care vin. Sperăm ca gestul nostru să nu fie unul singular și promitem să îngrijim cu responsabilitate prietenii noștri verzi, copăceii. Mulțumim celor care ne-au sprijinit: profesori, conducerea școlii și nu în ultimul rând S.C. Eutectic SRL, reprezentată de dl. Florin Pleș, care ne-a oferit materialul săditor și sfaturile profesionale.
Sperăm să creștem împreună cu copacii în viitor și pentru viitor.
Prof. Cristinco Olar
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Elevii de la „Șaguna” au plantat pentru pace.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:45:18 Ora standard a Europei de Est