Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Evaluarea politicilor și a programelor publice europene”

Joi, la Univ. Oradea, conferința de lansare a masteratului

„Evaluarea politicilor și a programelor publice europene”

Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, Universitatea din Oradea, a găzduit joi, 17 octombrie 2013, conferința de lansare a masteratului „Evaluarea politicilor și a programelor publice europene”.

Acțiunea a avut loc în cadrul proiectului „Cooperare inter-universitară pentru dezvoltarea de cursuri și programe de masterat de calitate în domeniul evaluării de programe și politici publice  (EVAL-EPPP) POSDRU/18/1.2/G/ 28682.
Masteratul „Evaluarea politicilor și a programelor publice europene” este primul de acest gen în Oradea și al treilea în țară, după București și Cluj – Napoca. Absolvenții acestui masterat vor deveni experți evaluatori în politici și programe publice europene. 
Masteratul are o capacitate de școlarizare de 75 de locuri din care 15 sunt bugetate. În anul I  au fost admiși 21 de studenți.
La deschidere au participat cadre didactice și studenți din cadrul facultății, precum și persoane interesate pe viitor să se înscrie la acest program de studiu.
Înființarea masteratului în colaborare cu Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București reprezintă unul dintre obiectivele principale ale proiectului, care cuprinde activități de dezvoltare de programe de studii universitare de masterat, de creare și înregistrare a unei noi calificări în Registrul Național al Calificărilor în Învățământul Superior (RNCIS) în conformitate cu cerințele pieței muncii. Proiectul implică activități de formare, documentare și transfer de bune practici realizate inclusiv în cooperare transnațională pentru personalul implicat în dezvoltarea programelor de studii și, nu în ultimul rând, activități de creștere a accesului persoanelor din grupuri dezavantajate la programele de studii dezvoltate prin proiect.
Prof. univ. dr. Ioan Horga,
manager proiect

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:11:31 Ora standard a Europei de Est