Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Eu consider că prezența psihologului școlar este esențială în orice mediu de învățământ”

Conferința Națională a Psihologilor Școlari, ediția a IV-a

„Eu consider că prezența psihologului școlar este esențială în orice mediu de învățământ”

Asociația Națională a Psihologilor Școlari, Departamentul de Psihologie din cadrul Universității din Oradea, Centrul de Cercetare Fundamentală și Aplicată în Domeniul Psihologiei și Colegiul Psihologilor din România a organizat, vineri și sâmbătă (25 și 26 octombrie 2013), la Hotel Termal din Băile Felix, cea de-a IV-a ediție a Conferinței Naționale a Psihologilor Școlari, cu tema „Parteneriatul familie, grădiniță, școală: locul și rolul psihologului școlar”.

În deschiderea manifestării, dna prof. univ. dr. Elena Bonchiș, președintele Comitetului de organizare și președintele Asociației Naționale a Psihologilor Școlari a subliniat semnificația și importanța evenimentului: „E îmbucurător pentru noi că reușim din doi în doi ani să ne întâlnim și să socotim acest moment ca un bun prilej de a realiza schimb de informații, schimb de experiență, schimb de bune practici, dar și schimb de stări de emoții, precum și de întâlnire cu mari personalități ale domeniului psihologiei educaționale. Am plăcerea să vă anunț că la activitatea noastră de astăzi avem participanți din aproape toată țara, dar și oaspeți de marcă din străinătate. Avem colegi care au venit de la Universitatea „Petre Andrei” din Iași, de la Universitatea din București, de la „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, de la Universitatea de Vest din Timișoara, invitați din Republica Moldova, care au venit până la Iași, dar au fost întorși din drum pentru o problemă de stat foarte urgentă. Anul acesta, participă din afara țării, mai multe personalități, între care doamna Marianne Kant-Schaps, președintele Rețelei Europene a Psihologilor din Sistemul de Educație (NEPES) din Belgia, dl profesor Howard Kassinove, de la Universitatea Hofstra din New York, SUA, care este însoțit de doi învățăcei, viitori formatori în domeniu, dna Ann Vernon, un specialist de talie mondială în domeniul educației raționale, motive și comportamentale; o prezență inedită va fi doamna Stanislava Stoyanova din Bulgaria care va fi prezentă într-o formulă modernă în mijlocul nostru, de asemenea, James McMahon, de la  Institutul Albert Ellis din New York, care ne-a vizitat zilele trecute, a trebuit să plece, dar a lăsat mesajul; o surpriză mare, neașteptată chiar, ne-a făcut-o dl rector Constantin Bungău, căruia îi mulțumim pentru că a răspuns invitației noastre; este prezent, ca de fiecare dată, prof. univ. dr. Sorin Curilă, președintele Senatului, care a participat cred că la toate întâlnirile noastre. Cred că s-a îndrăgostit de psihologie. Ne este alături apoi colegul nostru Teodor Pugna, președintele Filialei Bihor a psihologilor”.
În cuvântul său, dl rector Constantin Bungău a ținut să-i informeze pe participanții din țară și din străinătate ce înseamnă 2013 pentru Oradea și Universitatea din Oradea, respectiv 900 de ani de la prima atestare documentară a orașului și 50 de ani de învățământ superior continuu, dar cu o tradiție de peste 230 de ani; precum și 90 de ani de învățământ teologic superior; dl rector a prezentat apoi în sinteză instituția pe care o conduce, vorbind despre departamente și programe de studiu.
În intervenția sa, președintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, avea să constate, cu bucurie, că nu e ușor să fii inginer între psihologi. Domnia sa avea apoi să facă unele considerații: „Eu consider că prezența psihologului școlar este esențială în orice mediu de învățământ, dar în special pentru liniștea părinților. Activitatea de cercetare științifică, procesele de evaluare prin care au trecut programele de studii de la Facultatea de Științe Socio-Umane, ne permit să afirmăm limpede că la această facultate (din care face parte și Departamentul de Psihologie - n.n.), avem cercetători și cadre didactice de prestigiu, cu care ne mândrim. Astăzi, este o ocazie de a identifica modele principiale demne de urmat”, a mai spus președintele Senatului.
Șase diplome de excelență și plachete
La această ediție a conferinței, s-a inițiat acordarea unor diplome de excelență și plachete „Nosce Te Ipsum” unor seniori „care ani de-a rândul au depus eforturi susținute pentru dezvoltarea psihologiei în general, a psihologiei educaționale, în special, și pentru promovarea profesiei de psiholog școlar”, a precizat președintele Comitetului de organizare, dna prof. univ. dr. Elena Bonchiș. Asemenea diplome și plachete au fost acordate vineri unui număr de șase personalități: dnei prof. univ. dr. Tinca Creț și dlui prof. univ. dr. Nicolae Mitrofan, ambii de la Universitatea din București, dnei prof. univ. dr. Mariana Caluschi, de la Univ. „Petre Andrei” din Iași, dlui conf. Gheorghe Oros, din Oradea, dnei Ann Vernon de la Albert Ellis Institute din New York, SUA și dlui prof. Howard Kassinove de la Univ. Hofstra din New York, SUA.
În continuare, activitățile zilei de vineri au cuprins două sesiuni plenare, urmate de lucrări pe secțiuni, un workshop și o masă rotundă, iar sâmbătă, dimineața, s-a ținut Adunarea Generală a Asociației Naționale a Psihologilor Școlari, și o suită de șapte workshop-uri.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (66 de poze), accesați Galeria foto: „Eu consider că prezența psihologului școlar este esențială în orice mediu de învățământ”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:27 Ora standard a Europei de Est