Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a II-a ediție a proiectului „Cartea și biblioteca, prietenii copiilor”

Joi, la CCD Bihor a fost lansată

Cea de-a II-a ediție a proiectului „Cartea și biblioteca, prietenii copiilor”

Joi (31 octombrie 2013), la Casa Corpului Didactic a Județului Bihor, a fost lansată cea de-a II-a ediție a proiectului educativ regional „Cartea și biblioteca, prietenii copiilor”.

Echipa de proiect este formată din dna prof. drd. Carmen Bodiu - director al CCD Bihor, în calitate de responsabil de proiect, prof. bibliotecar Mariana Trofin - coordonator de proiect și prof. metodist Szabo Florina - coordonator asistent.
Importanța curriculumului integrat în educație
În cuvântul său, doamna director Carmen Bodiu a vorbit despre importanța curriculumului integrat în educație.
„Proiectul „Cartea și biblioteca, prietenii copiilor” își propune să stimuleze și să promoveze creativitatea elevilor în școală. Curriculumul integrat și materialele didactice asociate încorporează principiile și exigențele strategiilor la nivel național și european, care încurajează crearea în sistemul de educație a unei culturi care să promoveze dezvoltarea competențelor, să racordeze oferta educațională la cerințele mediului socio-economic. Modalitatea de aplicare a curriculumului integrat prin proiecte didactice vine în întâmpinarea dezideratului menționat în strategia Educație și cercetare pentru societatea cunoașterii care susține centrarea curriculumului pe competențe și nu pe informații”, a ținut să sublinieze doamna director Carmen Bodiu, în deschiderea evenimentului.
Coordonatorul de proiect, dna prof. bibliotecar Mariana Trofin a amintit obiectivele proiectului și etapele de derulare.
„Prin secțiunile sale, proiectul urmărește stimularea creativității, atât a elevilor, cât și a dascălilor, de data aceasta. Proiectul își propune familiarizarea și atragerea copiilor la bibliotecă, făcându-i conștienți de importanța lecturii pentru dezvoltarea propriei personalități și a creativității. De data acesta, proiectul va avea trei secțiuni: concurs de creații literare (pentru copii), creații plastice (pentru copii) și creații literare ale cadrelor didactice (care, bine înțeles vor fi selectate; pentru că nu vom publica orice). Grupul țintă îl reprezintă elevii, începând cu cei din clasele pregătitoare și mergem până în clasa a XII-a. Până în momentul actual, avem încheiate parteneriate cu 16 unități școlare din județul Bihor, dar pe zi ce trece numărul lor crește. Avem însă și numeroase școli partenere și din alte județe: Bistrița – Năsăud, Călărași, Dâmbovița, Ialomița (cu câte două școli), Iași (cel mai tare, cu patru școli), Vâlcea” (1), a precizat coordonatorul de proiect.
Cele șapte activități
În continuare, a fost prezentat calendarul cu cele șapte activități:
1.Cartea și biblioteca – lansarea proiectului      
2.Lumea imaginară a cărților – concurs de creație plastică
3.Cartea și biblioteca, prietenii mei – concurs de creație literară
4.Cei mai talentați artiști plastici – jurizarea lucrărilor de creație plastică
5.Maeștrii condeiului – jurizarea creațiilor literare ale copiilor
6. Cartea și biblioteca, prietenii copiilor – lansarea celor trei publicații cu ISBN; primul volum va cuprinde creațiile literare ale copiilor; volumul II – desenele copiilor; volumul III va aduna creațiile literare ale  cadrelor didactice.
7.Imagini din lumea cărților – expoziția va fi organizată la Cluj-Napoca, la Conferința Națională a Bibliotecarilor din România, găzduită, probabil, de Biblioteca Județeană.
Să mai spunem că se dorește ca anul viitor, proiectul educativ regional „Cartea și biblioteca, prietenii copiilor” să devină proiect național.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cea de-a II-a ediție a proiectului „Cartea și biblioteca, prietenii copiilor”. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 22:26:40 Ora standard a Europei de Est