Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lăzăriștii – „Împreună - 10”, la etapa națională a concursului antidrog

În perioada 26 august - 2 septembrie, la Eforie Sud

Lăzăriștii – „Împreună - 10”, la etapa națională a concursului antidrog

În perioada 26 august - 2 septembrie 2013, în stațiunea de pe malul Mării Negre, Eforie Sud s-a desfășurat în tabăra „New Paradise”, etapa națională a concursului antidrog „Împreună - 10”, ediția a X-a.

Echipajul Liceului Teoretic „Aurel Lazăr”, Oradea, format din doamna profesoară Violeta Fetea, coordonatoarea proiectului și elevele Vanesa Andor, Loredana Buboi, Diana Buboi și Melania Kis, a câștigat locul I la etapa județeană a concursului cu un proiect antidrog și cu un film de scurt metraj care evidențiază efectele negative și distructive ale drogurilor asupra ființei umane. Nu a fost o tabără obișnuită deoarece activitățile din tabără ne-au solicitat intens fie că a fost vorba de elevi sau profesori. Am avut de ales 12 ateliere obligatorii din 15 propuse, dar să fie diferite. Înainte de amiază trebuia să optezi pentru atelierele la care doreai să participi în ziua respectivă,  ateliere educative în care am avut parte de experiențe de neuitat, alături de ceilalți participanți și  formatori: Teatru, Muzică, Dans, Antidrog, Tir, Orientare sportivă, Sport-Baschet, Comunicare, Team-Building, Creativitate, Prim ajutor, Quiling, Împletituri, Origami, Povestiri.
Pe fișa de prezență individuală trebuia să avem 12 participări diferite. În prima zi aproape că ne-am călcat pe picioare să putem să ne înscriem la atelierele preferate. La fiecare atelier se putea acumula un punct, două sau niciunul, în funcție de implicare. Chiar dacă toată tabăra a fost un concurs, o întrecere la propriu, aceasta nu a supărat pe nimeni.     
În permanență am fost monitorizați, la ateliere participam de la 9,00 la 13,00, iar de la ora 20,00, pe rând, prin tragere la sorți, fiecare echipaj trebuia să-și prezinte proiectul realizat acasă.
O altă probă de concurs a fost aceea de a desena un afiș al taberei, desen care a fost alcătuit în mare parte de Vanesa Andor. La acest afiș am colaborat cu 3 echipaje, București, Cluj și Hunedoara.
Din toate aceste ateliere am avut foarte multe lucruri de învățat, am fost pregătiți și antrenați pentru diferite situații, ne-am cunoscut pe noi înșine mai bine, ne-am descoperit defectele și punctele tari. Cel mai distractiv atelier a fost cel de Teatru, în care am fost puși în diferite situații, fiind nevoiți să avem încredere în ceilalți colegi și în care am învățat noi jocuri de cuvinte.
Proba cea mai grea, dar și cea mai antrenantă, s-a desfășurat în ultima zi și a antrenat întregul echipaj. Aveam de parcurs un „traseu” în tabără, dar și în afara ei, pornind de la detaliile unei povești intitulate ,,Povestea celor doi pantofi” pe care o primisem de la organizatori și  cuprindea toate atelierele la care am participat în cele 3 zile de concurs, urmând să aplicăm tot ce am învățat într-o probă practică la fiecare atelier.
A fost o experiență de neuitat, echipajul lăzăriștilor a avut o comportare foarte bună demonstrând că este o echipă puternică.
Cu cele învățate în această tabără va trebui să realizăm un nou proiect antidrog, până în luna martie. Sperăm într-o reușită.
Prof. Fetea Violeta
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Lăzăriștii – „Împreună - 10”, la etapa națională a concursului antidrog.  

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:11:48 Ora standard a Europei de Est