Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prima vizită pe continentul african

În cadrul proiectului Comenius ACTIVE

Prima vizită pe continentul african

Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” desfășoară proiectul școlar multilateral Comenius ACTIVE (Active Communication Training in Vocational Education), cel de al treilea din seria de programe sectoriale Comenius câștigate de instituția școlară cu profil tehnologic și vocațional.

Comenius este prima componentă a Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții derulat prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și se adresează instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat și private, precum și tuturor membrilor comunității educaționale care își desfășoară activitatea în acest sector.
Multilateralul „ACTIVE” se desfășoară pe o durată de 2 ani, în intervalul de timp 2013-2015 și are ca scop echiparea elevilor cu competențele necesare comunicării în vederea unei integrări de succes pe piața muncii. Preocuparea de bază a parteneriatului școlar cu 7 țări din UE este aceea de a oferi o înțelegere și întrebuințare corectă a comportamentului de comunicare nonverbală, un element crucial în formarea unor modele de conduită exemplară în situații generate de mediul vocațional. În acest parteneriat european, România s-a alăturat altor șase țări europene, și anume: Bulgaria, Italia, Turcia, Croația, Polonia și La Réunion, teritoriu de peste mări al Franței, țări est și central europene, mediteraneene și un tărâm tropical paradisiac din inima Oceanului Indian. Varietatea din componența echipei constituie o premisă esențială pentru cunoașterea și înțelegerea diversității culturale și lingvistice europene în rândul profesorilor și elevilor, a spiritului și practicii antreprenoriale din diferite societăți ale statelor UE. De asemenea, elevii vor avea prilejul de a dobândi competențe și abilități personale și de comunicare pentru integrarea profesională și de cetățenie europeană activă.
Proiectul s-a conturat în februarie 2013, în cadrul unei vizite pregătitoare în Polonia, și urmărește un sistem de vizite de lucru tandemic, așa încât în aceeași perioadă două țări desfășoară paralel activități subscrise aceleiași teme, urmărind realizarea acelorași produse finale. Elevii și profesorii echipei Comenius ACTIVE de la C. T. „Andrei Șaguna”, reprezentați prin dl director, prof. ec. dr. Răzvan Vonea și dna prof. metodist Anca Curpaș, vor participa la mobilități în La Réunion, Croația și Polonia.
Prima vizită de lucru va avea loc chiar în zilele acestea, din 6-14 noiembrie și îi va purta pe cei patru membri ai echipei în insula vulcanică La Réunion, alături de parteneri din Bulgaria și Croația. Obiectivul vizitei este acela de a realiza un studiu comparativ asupra comportamentului nonverbal în inițierea contactelor personale și profesionale în culturile reprezentate de cele patru școli partenere prezente la gazdele de la Lycée Général et Technique Antoine Roussin din Saint-Louis, o localitate situată în sud-vestul insulei. Toate activitățile de proiect, pe care echipa franceză coordonată de profesorul de științele naturii Jerome Vallot le-au pregătit, își propun să asigure contextul cunoașterii reciproce a membrilor din echipajele prezente, a culturii țărilor, zonelor administrative, sistemelor educaționale și spațiului instructiv-educativ din școlile partenere.
Activitățile propuse în proiect sunt variate și antrenante, integrate în curriculum și interdisciplinare. Pe lângă demersurile de analiză comprehensivă a chestionarelor inițiale aplicate grupurilor țintă de către toate instituțiile partenere, elevii și profesorii vor participa la ateliere de lucru de dramă centrate asupra asemănărilor și deosebirilor culturale de comportament verbal și nonverbal în inițierea relațiilor interumane, pentru ca în urma unei competiții să se genereze propunerea unui logo a proiectului ACTIVE.
Pentru că proiectul este centrat pe elevi, aceștia sunt implicați în toate etapele de realizare, de la planificarea acestuia, până la evaluare și diseminarea rezultatelor. Totodată, acest proiect va permite echipelor de profesori și directori de școli din țările partenere să împărtășească experiențe și informații, să testeze și să pună în practică noi abordări pedagogice și manageriale.
Urăm mult succes echipei de proiect a Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” în prima sa vizită din cadrul acestui proiect, într-o țară aflată în inima Oceanului Indian, în emisfera sudică, precum și în derularea acestui ambițios proiect ce va contribui semnificativ la modernizarea și europenizarea comunității educaționale din instituția de învățământ și va crea punți pentru viitoare parteneriate cu statele Europei.
Director,
prof. ec. dr. Vonea Răzvan

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:44:05 Ora standard a Europei de Est