Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O experiență cât o mie!

Prin intermediul unui proiect Comenius

O experiență cât o mie!

În perioada 14-19 octombrie 2013, orașul Dampierre din Franța a găzduit cea de-a șasea reuniune din cadrul proiectului multilateral Comenius „Unity through diversity”, pe care Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea îl derulează în parteneriat cu nouă țări europene: Franța (coordonator), Croația, Finlanda, Italia, Irlanda de Nord, Portugalia, Polonia, Spania și Turcia, pe durata a doi ani, 2012-2014.

„Poate că unii dintre voi au auzit de proiectul Comenius, poate că alții nu. Ei bine, eu, alături de bunii mei prieteni Raluca, Patrick și Elena și îndrumați de o profesoară care merită tot respectul nostru, domnișoara Violeta Roman, am avut șansa extraordinară de a pătrunde în interiorul acestui proiect de prestigiu internațional. Am avut parte de o experiență cât o mie! Ne-am întors acasă cu un bagaj de amintiri superbe, gata să reluăm oricând această poveste atât de frumoasă”. (Lupu Andreea, cls. a VIII-a A)
Echipa Școlii Gimnaziale Nr. 16 prezentă la întâlnirea din Dampierre a fost alcătuită din coordonatorul Comenius, prof. Violeta Roman și elevii: Păcurar Raluca, Lupu Andreea, Boldor Elena și Filip Patrick.
„Eu m-am implicat de la început în acest proiect. Mi s-a părut foarte interesant. Mă bucur că fac parte din echipă. Am învățat foarte multe lucruri în Franța: mi-am făcut prieteni noi, am descoperit o părticică din cultura franceză și am comunicat cu alți copii și profesori în limba engleză și franceză. A fost extraordinar!” (Filip Patrick, cls. a VII-a B)
Tema reuniunii de proiect din Franța a fost „Lucrări după picturi celebre”.
La Școala „Louis Pasteur” din Dampierre, am organizat o expoziție cu reproduceri după picturi celebre realizate de către elevii din cele 10 țări partenere. Aceste picturi au putut fi admirate într-o sală special amenajată de către întreaga comunitate pe toată durata reuniunii. În cadrul ședințelor de lucru, coordonatorii din fiecare țară au prezentat filmări și poze cu procesul de realizare al temei.
Programul întâlnirii a inclus vizitarea Școlii „Louis Pasteur” din Dampierre, participarea la ore și diverse ateliere de lucru, vizionarea unui spectacol  pregătit de elevii școlii în cinstea noastră, întâlnire cu primarul din Besançon și alți oficiali din regiunea Franche-Comte, reuniune cu comunitatea din Dampierre, vizitarea Fabricii de brânză „Le Suchaux” și a „Cittadelei” din oraș.
„Cu această ocazie am învățat și o mulțime de expresii și cuvinte noi în limba franceză și ne-am familiarizat cu accentul lor. De asemenea, am socializat extrem de mult și ne-am făcut prieteni noi, atât copii, cât și profesori din alte țări. Este foarte important faptul ca am reușit să le cunoaștem o parte din tradiții și obiceiuri, să facem schimb de experiență și să ne îmbogățim bagajul de cunoștințe. Am trăit o săptămână în stil franțuzesc!” (Păcurar Raluca, cls. a VIII-a A)
În fiecare zi am participat la ședințe de lucru în care am discutat despre evoluția proiectului, am evaluat rezultatele obținute până în prezent și am stabilit detaliile următoarelor întâlniri din Irlanda de Nord și Italia.
„Niciodată nu voi putea uita experiența care am avut-o în Școala din Dampierre. M-am simțit mândră că am reprezentat România și mai ales pentru că toți profesorii din alte țări ne-au asigurat că vom avea un viitor strălucit. Îi mulțumesc domnișoarei profesor Violeta Roman și echipei de proiect pentru această experiență deosebită!” (Elena Boldor – a VII-a B)
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
Prof. Violeta Roman

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:30:32 Ora standard a Europei de Est