Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiect HURO „Cercetarea transfrontalieră…”

Diseminare proiect la Universitatea din Oradea

Proiect HURO „Cercetarea transfrontalieră…”

Specialiști români și maghiari s-au reunit la sfârșitul săptămânii în Sala de Conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea pentru a prezenta rezultatele finale ale proiectului „Cross border reservoir research towards sustainable use of geothermal energy” („Cercetarea transfrontalieră a rezervelor pentru utilizarea durabilă a energiei geotermale”), cod HURO/1001/194/2.2.2.

Proiectul a fost depus de către Universitatea din Oradea, în calitate de Partener de proiect, împreună cu Szegedi Tudományegyetem (Universitatea de Științe din Szeged), în calitate de Lider și s-a derulat în perioada 1.05.2012 – 31.10.2013. Dr. Tamás Medgyes a fost managerul lider de proiect (partea maghiară), iar dr. ing. Mircea Gordan a fost managerul partenerului de proiect (partea română). În total au fost 29 de membri în proiect, dintre care 11 la Universitatea de Științe din Szeged și 18   la Universitatea din Oradea.
Proiectul „Cross border reservoir research towards sustainable use of geothermal energy” a fost finanțat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013, prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), completat de co-finanțarea națională a celor două State Membre – Ungaria și România – a avut ca obiectiv general crearea unei baze comune româno-maghiară pentru protejarea rezervelor de apă geotermală din arealul transfrontalier.
Obiectivele  urmărite au fost atinse cu succes, iar rezultatele obținute sunt rodul unei munci în echipă și a unei excelente conlucrări româno-maghiare și se referă la: proiectarea unui sistem comun de monitorizare româno-maghiară pentru zona țintă și elaborarea unui studiu de fezabilitate și a conceptului desistem cascadă geotermală” pentru Universitatea din Oradea.
Valoarea totală a proiectului este de 339.000 de euro, din care 173.700 euro revin Liderului de proiect, iar 165.300 euro Partenerului de proiect. Contribuția Partenerului de proiect este de 2%, adică 3.300 euro. Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013, prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), asigură o finanțare de 85% din valoarea proiectului, adică 288.150 euro, diferența fiind acoperită din subvenții naționale. (D.P.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:57 Ora standard a Europei de Est