Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tema cercului „Activități de tipul Outdoor”

Vineri, Cercul pedagogic al educatoarelor

Tema cercului „Activități de tipul Outdoor”

Vineri (8 noiembrie 2013), în scurta vacanță (de o săptămână) a preșcolarilor și școlarilor mici, ciclul primar, au fost programate cercurile pedagogice ale cadrelor didactice.

Educatoarele din Oradea care predau la grupa mare, secția română, au participat la activitățile desfășurate la Grădinița Nr. 55 (structura Grădiniței Nr. 50); cele de la grupa mijlocie au fost repartizate la Grădinița Nr. 34, cele care predau la grupa mică s-au reunit la Grădinița Nr. 53, iar secția maghiară, la Grădinița Nr. 46. Oferindu-ne un „măr roșu” (deloc vrăjit), Mihaela Vidican, gazda bună a cercului de la Grădinița Nr. 55, ne-a furnizat și cele dintâi informații legate de cerc, plus agenda evenimentului.
În calitate de gazdă a cercului, doamna director Angela Popu a salutat participanții și pe distinsul invitat special, conf. univ. dr. Ioan Chelemen, anunțând agenda cercului. În continuare, responsabilul de cerc, dna prof. Mihaela Ana Pele, a făcut cunoscută tema cercului pentru semestrul I „Activitățile de tip outdoor”. Pentru o introducere în temă și clarificarea termenilor a fost invitată la o prezentare în PowerPoint doamna prof. Lucia Golban; tema a fost tratată apoi și argumentată în amănunt în referatele lor de Dana Găvruța și Gabriela Pascar, având ca subiect „Stimularea creativității copiilor prin activități de tip outdoor”. Activitățile demonstrative, filmate - „Descoperim împreună Halloweenul” și „Bogățiile toamnei” - au fost prezentate de prof. Ruzsa Natalia și Ghiuro Natalia.
Despre educația Outdoor
„Educația Outdoor (EO) reprezintă suma acțiunilor întreprinse de personal calificat (traineri, formatori, profesori, instructori) într-un mediu natural/sălbatic, folosind metode experiențiale, pentru a produce schimbări la nivelul abilităților fizice, intra și interpersonale și al comportamentului față de mediu, în rândul participanților. EO reprezintă procesul educațional, indiferent de subiectul predat/învățat, care are loc într-un cadru natural.
EO are un caracter nonformal, urmărește schimbările vizibile la nivel comportamental, se desfășoară în natură, se pregătește în prealabil pentru a se asigura securitatea, se învață totul în mod practic, activ, prin experiențe personale, la care mai apoi reflectă pentru a extrage învățăturile – experiențial.
EO se adresează tuturor celor trei nivele de învățare: nivelul acumulărilor de cunoștințe (cognitiv), nivelul deprinderilor fizice (motric) și cel al individualizării unor trăsături de comportament (afectiv).
EO presupune ca procesul de predare - învățare - formare să se petreacă în afara școlii, respectiv în natură și spații culturale”.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Tema cercului „Activități de tipul Outdoor”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 06:18:18 Ora standard a Europei de Est