Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „Colțul micului pieton” – ediția a II-a

Miercuri, la ISJ Bihor, a fost lansat

Proiectul „Colțul micului pieton” – ediția a II-a

Asociația Română pentru Protejarea și Respectarea Drepturilor Victimelor din Evenimente Rutiere, Inspectoratul de Poliție Județean Bihor și Inspectoratul Școlar Județean Bihor au lansat miercuri (13 noiembrie 2013), în sala de ședințe a ISJ, cea de-a doua ediție a proiectului educativ preventiv „Colțul micului pieton”.

Dacă prima ediție, lansată în 21 ianuarie 2013, la sala festivă a Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”, s-a adresat elevilor din ciclurile primar și gimnazial, această nouă ediție se adresează, în special, micilor școlari din ciclul primar, elevilor din clasele I-IV, mai puțin celor din clasele pregătitoare care se află, totuși, la o vârstă prea fragedă pentru acest proiect concurs, după cum avea să precizeze dra Jari Vanda, președintele ARVER, inițiatorul proiectului. Și la această nouă ediție, sponsorul principal al proiectului este Eurolingva, Asociația Instruit, care va acorda câte trei premii pentru fiecare din cele patru școli implicate în proiect: Liceul „Don Orione”(reprezentat de dl manager Miheller Martin Peter), Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” (prof. Lorenia Nedeianu), Școala Gimnazială din Nojorid (reprezentată de prof. Mirela Gligor - Nojorid, Maria Popa - Livada și Loredana Burdaș – Leș) și Școala Gimnazială „Nicolae Popoviciu” din Beiuș (reprezentată de prof. Laura Barcaș). Din partea finanțatorului concursului au fost prezenți și de această dată dl Cristian Vereș și Ioana Pastor.
„Se constată o scădere a numărului de accidente grave de circulație”
Prezent la lansare, dl inspector principal de poliție Alin Gherman, de la serviciul rutier al Inspectoratului de Poliție Județean Bihor, a ținut să precizeze faptul că „în acest an, a scăzut numărul de accidente grave de circulație în care au fost implicați copiii (cu vârsta cuprinsă între 7 și 15 ani). Am avut doar 9 accidente grave, din 29, din care 22 au fost din cauza traversărilor neregulamentare”. Inspectorul principal a subliniat apoi buna colaborare pe care IPJ Bihor o are cu școlile gimnaziale orădene, dar nu numai, manifestându-și deschiderea spre cele din Zona Metropolitană, cu care ar dori o mai strânsă cooperare în vederea desfășurării în comun a unor activități educativ preventive.
Părintele prof. Florin Negruțiu, reprezentatul ISJ Bihor, a felicitat partenerii de proiect pentru rezultatele obținute la prima ediție, subliniind activitățile bogate desfășurate și coordonate de dra Jari Vanda, președintele ARVER, în parteneriat cu reprezentanții poliției, precum și valoarea premiilor acordate de Eurolingva la încheierea primei ediții a proiectului.
Să mai spunem că marți, 12 noiembrie, dra Jari Vanda, a lansat proiectul educativ preventiv „Colțul micului pieton” și în patru școli din județul Satu Mare, la școlile gimnaziale „Octavian Goga”, „C-tin Brâncoveanu” și „Grigore Moisil” din municipiul Satu Mare, respectiv la Școala Gimnazială din Tășnad.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul „Colțul micului pieton” – ediția a II-a.
 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:46:54 Ora standard a Europei de Est