Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reuniune de proiect Comenius la Cîmpani

În perioada 11 - 15 noiembrie 2013

Reuniune de proiect Comenius la Cîmpani

Școala Gimnazială „Georgiu Popa” din Cîmpani derulează în perioada 2013 - 2015 proiectul de parteneriat școlar Comenius „Culture and Environment”(„Cultura și mediul”), având ca partenere șase țări: Grecia- coordonator proiect, Letonia, Germania, Turcia, Spania și Franța.

Prima reuniune din cadrul acestui proiect, obținut prin intermediul ANPCDEFP și finanțat de Comisia Europeană, a avut loc în Cîmpani, Bihor, în perioada 11 - 15 noiembrie 2013 și a găzduit 38 de invitați din străinătate de la cele șase școli: 5th Gymnasium of Larisa - GRECIA, Līgatnes novada vidusskola - LETONIA, Oberschule Hohenkirchen - GERMANIA, Guzelkiyi Ortaokulu - TURCIA, Instituto de Eduación Secundaria Heliche - SPANIA și Collège le Grand Champ - FRANÞA, dintre care 16 au fost profesori, iar 22 au fost elevi.
Obiectivul acestei prime reuniuni de proiect la Școala Gimnazială „Georgiu Popa” a fost acela de a ne cunoaște, de a ne prezenta școlile, localitățile și țara, de a discuta rezultatele chestionarului de evaluare inițială și de a alege cel mai bun poster și logo ale proiectului.
Oaspeții au fost întâmpinați cu pâine și sare
Oaspeții au fost întâmpinați conform cutumei locale cu pâine și sare de către primarul comunei Cîmpani, Raul Bocșe, de către directorul școlii, Ioan Moza, de cadrele didactice ale instituției, elevi și părinți.
Marți, 12 noiembrie, invitații și gazdele s-au reunit la școală pentru a se cunoaște și a prezenta materiale video și PowerPoint cu tema „Orașul meu” și „Școala mea”. La orele amiezii, cu toții ne-au îndreptat spre Căminul Cultural „Sofia Popa” din localitate pentru a participa la programul artistic dedicat temei proiectului, oferit de școala gazdă. În prezența celor 38 de invitați de peste hotare, a celor peste 40 de invitați de onoare: primarul comunei, Raul Bocșe, viceprimarul, Călin Rugină, inspector ISJ Bihor, Cristian Andru, primari învecinați și directori de la școlile din împrejurimi, personalități ale zonei, cadre didactice și foști dascăli ai școlii, elevi și părinți, copiii au prezentat un spectacol ce a îmbinat atât tema culturii, cât și pe cea a mediului. Eleva Naomi Blaga a deschis programul interpretând la fluier Imnul Uniunii Europene. S-a intonat Imnul României, iar mai departe, eleve din clasele a V-a și a VII-a, pregătite de doamna profesor Elena Rengle, au dansat „Dansul steagurilor”. Loredana Petruse, Denisa Tocuț și Alexandru Farc, îndrumați de doamna profesor de Limba engleză și totodată coordonator de proiect în școală, Denisa Lucuța, au interpretat sceneta „The Giving Tree”, de Shel Silverstein, care spune povestea plină de emoție dintre un măr și un copil. Copiii au cântat în limbile franceză și spaniolă, coordonați de prof. Monica Nica și Anca Boldor. În continuare, Loredana Petruse, pregătită de prof. Denisa Lucuța, a cântat emoționantul șlagăr al anilor’70 „Copacul”.
„O lume mai bună este posibilă”
Finalul a fost marcat de eleva Denisa Tuduc și echipa de dans, pregătiți de dl prof. Călin Boț, care au interpretat un cântec popular bihorean și au jucat ca-n Bihor.
Copiii au cântat melodia lui Michael Jackson „Heal the World”, întărind credința lui Bruce Nixon că „O lume mai bună este posibilă”.
După-masa a continuat cu un atelier de lucru la școală în cadrul căruia a fost ales prin vot Eurovision Poster and Logo Contest, posterul câștigător - Turcia și logo-ul proiectului - Letonia.
Excursie de documentare la Timișoara
Planul de vizită în România a inclus o excursie de documentare la Timișoara cu tema „Pe urmele Revoluției din decembrie 1989”, unde musafirii au beneficiat de un ghid specializat, traseul pornind din punctul unde a izbucnit Revoluția anticomunistă până în Piața Unirii. Un mic popas la localul „Scârț” cu specific comunist a întregit imaginea perioadei ceaușiste pentru că drumeții au putut gusta din ceea ce se mânca odinioară, pâine cu zacuscă și salată de vinete și ceai de tei.
Totodată, s-a vizitat Muzeul Satului Bănățean, care și-a deschis poarta larg pentru a oferi imagini culturale adunate laolaltă despre lumea de odinioară a satului bănățean.
Pentru a ilustra corespunzător cealaltă temă a proiectului, Mediul, am făcut o  vizită la sediul Sucursalei miniere S.C. Băița S.A., unde doamna director Maria Trip și echipa dumneaei ne-au furnizat informații despre mina de cupru și exploatările care au loc la Mina Băița. Ca o gazdă generoasă și grațioasă, doamna director Maria Trip a oferit invitaților trăistuțe, ulcele din lut și cărți cu obiectivele turistice din județul Bihor.
Vizitele la Peștera Urșilor și la Muzeul Etnografic „La Fluturi” au completat mozaicul mediului cultural și natural prezentat invitaților de-a lungul șederii în România și au deschis apetitul pentru noi, viitoare incursiuni pe tărâmul mioritic.
Atelierul de lucru ce a încheiat reuniunea de proiect a fost dedicat discuțiilor despre rezultatele chestionarului de evaluare inițială, despre așteptările și realitățile proiectului, despre viitoarele acțiuni din cadrul proiectului și despre următoarea vizită programată în Turcia în martie 2014.
Reuniunea din România a partenerilor a mobilizat, după cum bine a observat coordonatorul de proiect din Grecia, dna Apostolia Karra, întreaga comunitate, iar gazdele au dovedit ospitalitate, „cea mai înaltă formă de expresie a culturii”, a continuat ea. Într-adevăr, fără sprijinul Administrației locale, al părinților, și al colegilor Loredana Boc, Ioana Boc, Ioana Vesa, Titiana Micle, Andra Butișcă, Traian Mărcuț și Elena Teaha, munca dascălilor de la Școala Gimnazială „Georgiu Popa” nu ar fi avut răsunetul pe care l-a înregistrat.
Prof. Denisa Lucuța
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Reuniune de proiect Comenius la Cîmpani.

 

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:59 Ora standard a Europei de Est