Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Diseminarea proiectului Comenius „Intercultural Competence in Business”

În perioada 18 – 22 noiembrie, o nouă mobilitate la Bratislava

Diseminarea proiectului Comenius „Intercultural Competence in Business”

Cinci elevi și trei profesori de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea au participat în perioada 18 – 22 noiembrie 2013, la o nouă mobilitate internațională Comenius, desfășurată la Bratislava.

Astfel că timp de cinci zile, elevii Faur Daiana Florentina (din clasa a XI-a B, Cadar Andrei Alexandru și Puskas Krisztian-Sandor (din a XI-a H), Suster Ioana-Adela și  Stroescu George-Ionatan (din a XII-a B) au fost ambasadorii colegiului orădean și ai României la Bratislava, alături de profesorii lor: Camelia Pop, coordonator național al proiectului, Mariana Bara și Mariana Tămaș.
Ei au luat parte la reuniunea de proiect găzduită de Obchodná Akadémia din Bratislava, în cadrul Proiectului Școlar Multilateral Comenius, „Intercultural Competence in Business” (cu acronimul InComBu), finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului  „Învățare pe tot parcursul vieții”  (Longlife Learning Programme).
Alături de parteneri din Germania, Suedia, Polonia, Slovacia și Turcia
„Alături de partenerii din Germania, Suedia, Polonia, Slovacia și Turcia, elevii noștri au participat la diverse activități: jocuri de cunoaștere, scenete, vizionări de filme de prezentare a regiunii, de exploatare a patrimoniului național și cultural. Aflate într-un context plurilingvist și multicultural, activitățile de prezentare a țării, orașului și școlii au creat mediul propice în care elevii au interacționat cu un sistem educațional diferit, creându-se o altă perspectivă asupra mediului școlar. Elevii au participat la activități pe echipe de lucru multinaționale, s-au prezentat diferite tipuri de idei de afaceri într-o atmosferă competițională, ca în final, în urma jurizării, să fie ales obiectul de activitate și Logo-ul firmei câștigătoare în cadrul căreia se vor desfășura activitățile viitoare la nivelul fiecărei țări partenere. A  câștigat firma „Delish” - un restaurant cu specific german, suedez, românesc, polonez, slovac și turcesc.
Noi, profesorii, am participat la discuții referitoare la aspectele legale specifice înființării unei firme comparativ în fiecare țară parteneră, capitalul necesar derulării activității, modul de organizare a firmei, dificultăți care pot să apară, aspecte care vor fi prezentate într-o diagramă comparativă, până la întâlnirea de anul viitor, din Turcia”, a precizat coordonatorul de proiect, dna profesor Camelia Pop.
Suntem mai bogați prin acumulările dobândite!
„A fost o săptămână foarte încărcată, derulată în ritm alert, dar frumoasă prin atmosfera deosebit de plăcută creată de colegii din proiect, elevi și profesori.
Experiența se înscrie în dorința de a  descoperi și a valorifica patrimoniul național, de a conștientiza importanța învățării limbilor străine și rolul muncii în echipă în dezvoltarea personală,  îmbunătățind, în mod real, abilitățile de comunicare în context intercultural”, a adăugat doamna profesor Mariana Bara – formator național și coordonator al Centrului de resurse din Regiunea Nord-Vest.
Toate informațiile reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect a Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații. (Ov.Dan)

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:58 Ora standard a Europei de Est